On-line obchody se chystají na vrchol roku v podobě Black Friday a nákupů vánočních dárků. A znovu budou padat rekordy. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) odhaduje, že tržby za nákupy zboží na internetu dosáhnou letos 133 miliard korun, meziročně o 16 procent více. Na celkových maloobchodních tržbách by e-shopům mělo patřit už přes 11 procent.

Hračky, elektronika, knihy a další věci se musí ze skladů k zákazníkům nějak dostat. A to se letos jeví jako problematické možná více než kdy dřív. Kvůli rekordně nízké nezaměstnanosti a celkově napnutému trhu práce je nedostatek kurýrů. Logistika nestíhá tempo růstu konzumu. A e-shopy, které by přirozeně rády prodaly co nejvíc věcí, narážejí na limity.

"Hlavně balíkové firmy byly nuceny zavést množstevní limity v předvánočním období i příplatky za předvánoční sezonu. Loni se to objevilo jako teoretické téma, letos ho mnozí realizovali a do budoucna se dá čekat, že se stane standardem," říká Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis. Ta je v Česku jednou z nejvyužívanějších dopravních firem pro doručování balíků.

U mnoha e-shopů počty zásilek v prosinci dosahují několikanásobku úrovně oproti jiným měsícům v roce. "Těžko argumentujete klien­tovi se stálými objemy zásilek, že kvůli extrémnímu výkyvu objemu u jiného klienta se zpožďují i jeho zásilky," vysvětluje Knaisl s tím, že i jeho firma limity na objem zavedla a chystá − nejspíš ale až od příštího roku − i sezonní přirážku.

Objevují se i jiné nástroje, jak se přeprava zásilek reguluje. "PPL nám snížila maximální možnou váhu jednoho balíku z 50 na 31,5 kilogramu. Při té příležitosti nám také sdělili, že čekají delší dodací lhůty," říká prodejce krmiv Martin Pučálka z firmy Krmiva Pučálka.

Nakupující by pak měli mít na paměti, že pokud svou objednávku zamýšlejí jako vánoční dárek, stoprocentní garance dodání do Štědrého dne dávají e-shopy a jejich přepravci v řádu až dvou týdnů před 24. prosincem.

Podle zakladatelky a spolumajitelky služby Zásilkovna Simony Kijonkové jsou takové postupy špatným řešením a brzdí rozvoj celého e-commerce. "Logistické firmy musí hledat možnosti, jak trh inovovat, aby se růst pokryl. V budoucnu bude určitě přibývat automatizovaných výdejních boxů, stále víc se bude prosazovat princip peer-to-peer v doručování zásilek," soudí Kijonková. Myslí tím třeba to, že kdokoliv bude mít někam cestu, přibere s sebou i zásilku a za domluvenou odměnu ji doručí na konkrétní adresu. Na podobném principu funguje například spolujízda a další služby takzvané sdílené ekonomiky. Ostatně třeba on-line taxislužby jako Uber a další už delší dobu koketují s myšlenkou, že by vozily i balíky.

Zatím to ale na pořadu dne není a e-shopy a jejich logističtí partneři si musí poradit "konvenčními" cestami.

DOPRAVA ZBOŽÍ Z E-SHOPŮ

Velké e-shopy investují dokonce do vlastní dopravy anebo do úložných boxů, kde si lidé zboží vyzvedávají. Po lídrovi českého trhu Alza.cz a jeho vlastní dopravě Alza­Expres přichází s flotilou svých aut i dvojka Mall.cz. "Od listopadu mohou naši dopravu vidět lidé v Praze. V nejproblémovějších oblastech máme nyní nasazeno pět vozů," říká ředitel pro retail ve skupině Mall Ivan Vodička. Mall rovněž rozšiřuje boxy na frekventovaných uzlech ve městech, kde si zákazníci mohou své objednávky vyzvedávat. Co se boxů týče, Mall jich má aktuálně 70, Alza 80. Oba obchodníci pak také přidávají nové provozovny, kde si lidé mohou zboží vyzvednout. Alza jich má momentálně přes 50, Mall 25. To je ovšem tématem především větších měst. V republikovém měřítku stále vede doručení na zadanou adresu.

Jak ale upozorňuje vedoucí právního oddělení časopisu dTest Lukáš Zelený, zejména v posledních dvou letech přibývá stížností na kvalitu doručení. "Jde především o nedodržování domluveného termínu dodání, chování kurýrů a problematickou domluvu ohledně čehokoliv. Hlavní důvod je nedostatek kurýrů pro doručování zásilek," pozoruje Zelený.

Aby je firmy získaly, dělají, co mohou. Třeba Česká pošta potřebuje na předvánoční provoz oproti běžným měsícům v roce 5000 brigádníků. Společnost jim nabízí mzdu až 170 korun za hodinu. Loni pošta sháněla 3000 brigádníků za odměnu až 145 korun na hodinu.

Podle šéfa Asociace pro elektronickou komerci je pak zřejmé, že vyšší náklady e-shopů za dopravu se promítnou do koncových cen pro zákazníky.

DOPRAVA ZBOŽÍ Z E-SHOPŮ