Představitelé českých firem, které HN oslovily, mají jedno společné. Nejistotu. Pokud by došlo na "tvrdý brexit", znamenalo by to pro většinu z nich komplikace. Zdražila by doprava, narostla administrativa a vše by trvalo déle než dnes.

Jestli se nakonec zástupcům EU a Spojeného království podaří domluvit, si oslovení ředitelé a manažeři netroufají odhadovat. Po středečních jednáních ale rozhodně žádný posun nenastal a hrozba odchodu Británie z unie bez jakékoliv dohody se přiblížila. Většina podnikatelů přesto doufá, že se alespoň nějakou dohodu uzavřít podaří, brexit vesměs vnímají jako nevítanou překážku volnému obchodu. Některé firmy se připravují již teď na nejhorší scénáře, ostatní vyčkávají, dokud nebude jasné, jakou podobu bude britský odchod z unie mít.

Podle Student Agency zájem o letenky do Londýna u firemní klientely klesá

Firma v současnosti, stejně jako ostatní, čeká na oficiální informace. Student Agency pociťuje v minulých letech o poznání nižší zájem o pracovní pobyty v Británii. Podle mluvčí Student Agency Alžběty Nečasové však pokles souvisí i s nízkou nezaměstnaností v Česku. Lidé si místo pracovních pobytů najdou raději stálou práci doma. U firemních zákazníků také klesá prodej letenek do Londýna.

"Zájem o letenky do Londýna ze strany firemních klientů dlouhodobě klesá. Jestli je to z důvodu blížícího se vystoupení Velké Británie z Evropské unie, je těžké odhadovat. Pokles zájmu jsme zaznamenali také třeba u španělské Barcelony," uvedla Nečasová.

Sipral: Zavedení cel si neumíme představit

Firma Sipral se specializuje na obvodové pláště budov ze skla a lehkých kovů. V Praze se podílela na stavbě mrakodrapu V Tower na Pankráci nebo kancelářském komplexu na Veleslavíně. Spolupracuje i se stavebními firmami v Londýně, Manchesteru nebo Paříži.

"Britský trh je pro nás klíčový, představuje naprostou většinu našeho obratu. V současné době pracujeme na čtyřech projektech v součtu za čtyři miliardy korun a roste také naše prestiž," říká generální ředitel Radim Koštial.

Drtivá většina fasádních firem v Británii je ze zahraničí, především z EU. Přesto Koštial nechce spoléhat jen na to, že se podmínky zhorší všem. "Černý scénář je stav, kdy Britové zavedou dovozní cla včetně všech celních procedur. V případě hranic a dovozního cla si celý náš logistický model, kdy nám do Británie jezdí třeba osm kamionů denně, neumím představit," obává se Koštial.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části článku se mimo jiné dozvíte:
  • Čím je brexit nebezpečný pro e-shopy nebo dopravce.
  • Jak si poradí s brexitem Škoda Auto, Budějovický Budvar nebo jihlavský Motorpal.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se