Spolu s podnikateli, experty a investory jsme důkladně rozebrali způsoby, jak získat peníze, když začínáte podnikat, a jak si opatřit finance, když je potřebujete na rozvoj.

1. Když začínáte

Sehnat peníze do začátku podnikání se dá mnoha způsoby. Který z nich je nejlepší, ale nelze obecně říct. Podle Jana Hadravy, ředitele oddělení fúzí a akvizic v PwC, to závisí jak na typu podnikání, tak na ziskovosti založené firmy. "Pokud start podniku nevyžaduje velkou investici, nejvhodnějším zdrojem jsou finance od rodiny a kamarádů. Některé projekty ale takové investice vyžadují nebo trvá dlouho, než začnou být profitabilní. V tom případě je vhodnější získat prostředky od podnikatelského anděla, který je na takové situace zvyklý," říká Hadrava.

Vlastní peníze nebo půjčka od rodiny

S vlastními penězi nebo půjčkou od rodičů či známých začíná většina podnikatelů. To je případ i Jana Maryška, který si na začátku roku otevřel v Praze kavárnu QuestCafe, kde provozuje i tři únikové hry. Student Vysoké školy ekonomické na svém prvním podnikatelském projektu pracoval přes rok a půl a dal do něj peníze, které získal z prodeje domu, jejž zdědil po svém otci.

Akcelerátory a inkubátory

Pokud začínáte jako start-up, máte možnost rozvinout své podnikání v mnoha českých akcelerátorech a inkubátorech.

Startup Yard
Akcelerátor sídlí v Praze, nabízí tříměsíční program především pro internetové, mobilní a mediální start-upy. Startup Yard pomohl například TeskaLabs, Gjirafa nebo Hlídačky.cz.

BIC Plzeň
Inkubátor pro malé a střední podniky poskytuje podporu při zakládání technologických firem a pomáhá vyhledávat finance na rozvoj.

JIC
Inkubátor pro malé a střední podniky poskytuje podporu při zakládání technologických firem a pomáhá vyhledávat finance na rozvoj.

Vlastní finance použil proto, že mu to přišlo nejrychlejší. "Oslovit investora nebo banku by byla zdlouhavá cesta. Pokud máte jen dětskou vizi, jako jsem měl já, jsou navíc propůjčené peníze moc drahé nebo je nedostanete vůbec," popisuje Maryško. Celkem stál začátek jeho podnikání 1,5 milionu korun, které se mu podle jeho propočtů vrátí do tří let. Nejvíc peněz spolkla rekonstrukce prostor, drahé bylo i vybavení či materiál a také chyby při stavbě.

"Celých 18 měsíců příprav bylo dost stresujících a provázel mě pocit, že jsem na všechno sám. Častokrát jsem si pohrával s myšlenkou, že k sobě přizvu andělského investora už jen proto, aby mi vedl ruku a filtroval má rozhodnutí. Dělat je bez větších zkušeností je někdy velmi drahé," zamýšlí se Maryško. V příštím roce se tak začne po investorovi poohlížet.

Začínajícím podnikatelům by poradil, aby nebyli zbrklí a zároveň počítali s tím, že se odhadovaná investice do začátku může výrazně navýšit. "Tím, že šlo o moje vlastní peníze, jsem se snažil za každou cenu ušetřit. Člověk má potřebu sehnat tu nejvýhodnější nabídku, která je ale třeba ve výsledku jen o 100 korun levnější. Také nechtějte dělat vše sami, někdy je opravdu efektivnější najmout profesionály a zaplatit je," doplňuje Maryško.

Pokud jsou ochotní vám půjčit příbuzní nebo kamarádi, Hadrava z PwC radí, abyste si na začátku jasně stanovili podmínky a rizika investice. Tím předejdete případnému poškození vztahů.

Podnikatelský anděl

Angel investor nebo podnikatelský anděl, zkrátka úspěšný podnikatel, který má peníze, zkušenosti a chce vstoupit do nového oboru nebo investuje do firem, jež jsou na začátku. "Určuje si přesné podmínky, za jakých je ochotný investovat − jde hlavně o otázku ocenění společnosti a za kolik peněz odkoupí jak velký podíl," popisuje Hadrava z PwC.

Jak se připravit? Před oslovením takového investora si připravte byznys plán, který ho nadchne a kde si obhájíte požadovanou částku. Podle Daniela Šenkýře, který vede síť andělských investorů Keiretsu Forum CEE, je důležité, aby podnikatel srozumitelně vysvětlil, co dělá, v čem je unikátní a vše měl přehledně srovnané. "Pro začátek potřebujeme jednoduché shrnutí ve formě jedné až dvou stránek nejpodstatnějších informací a prezentaci pro lepší pochopení souvislostí a toho, co projekt od investora potřebuje a co mu za to nabízí," vysvětluje Šenkýř.

Andělského investora hledala na začátku i společnost NG Aviation, která vyvíjí software pro urychlení komunikace mezi letovými dispečery. Firma tehdy neměla žádný kapitál. "V té době jsme měli jen nápad zpracovaný do prezentace, takže to bylo více o sympatiích a důvěře," přiznává šéfka firmy Simona Franková.

Kde ho najít? Šenkýř říká, že většinou se na něj nebo Keiretsu Forum obracejí podnikatelé sami. Iniciativu ze své strany vyvíjí zejména u projektů, kde vidí velký potenciál. Ze zhruba tisícovky byznys plánů ročně, které mají na stole v regionu střední a východní Evropy, investují asi do 30. Prioritní jsou pro ně projekty, které přinášejí ve svém odvětví inovaci nebo vylepšení. Zda do podniku vloží peníze, se Šenkýř rozhoduje podle potenciálu a toho, jak je projekt životaschopný. Zaměřuje se na to, co projekt řeší a zda ví, jaké zákazníky oslovit. "Především nás ale zajímá, jak rychle je projekt schopen vyrůst na úroveň, která přinese zajímavá čísla, a speciální důraz klademe na kvalitu týmu," odhaluje Šenkýř svou strategii.

Jak to probíhá? Do NG Aviation dal andělský investor asi 200 tisíc eur (přes pět milionů korun), což bylo pro firmu podle Frankové klíčové nejen z finančního, ale i psychického hlediska. "Někdo mimo nás, zakladatele, na sebe vzal riziko a šel do toho. To bylo velmi pozitivní," uvádí. Šenkýř se po investici snaží podle svých slov projekt co nejrychleji rozběhnout. "Pomáháme různými způsoby, dolaďujeme byznys plán, nastavujeme procesy nebo obsazujeme klíčové pozice ve firmě," vyjmenovává průběh investor s tím, že s odchodem z podniků se neukvapuje a čeká na správný moment.

Od počátku je také důležité vědět, jaký podíl ve firmě chcete za investici prodat. "Smlouva o převodu podílů mezi investorem a původním vlastníkem řeší například i práva na odprodej dalšího podílu, rozhodovací pravomoci nebo řešení sporů. Není proto dobré vybírat angel investora pouze na základě ceny," dodává Hadrava z PwC.

Na co si dát pozor? Franková z NG Aviation říká, že byste určitě neměli prodat více než polovinu firmy. Pak je těžké udržet nad firmou kontrolu nebo si později najít dalšího investora. "Nebojte se vyjednávat o podmínkách. Investoři jsou stále jen obchodníci, kteří chtějí samozřejmě ty nejlepší podmínky," radí podnikatelka.

Start-upy v číslech

38 procent start-upů v Česku podniká v oblasti softwaru, on-line služeb nebo e-commerce.

41 procent start-upů se zabývá službami a výrobky pro B2C segment. Stejný počet start-upů se věnuje službám pro B2B segment.

13 procent start-upů má patent na svůj výrobek nebo službu.

63 procent start-upů využilo při svém financování peníze od rodiny či kamarádů.

22 procent start-upů využilo při svém financování crowdfunding.

58 procent start-upů nevyužilo ani neplánuje jít do bankovního úvěru.

Zdroj: Studie Startup Report 2017/2018 zkoumala startupové prostředí v Česku na vzorku 105 startupistů mezi říjnem 2017 a lednem 2018. Studii vytvořila společnost Keiretsu Forum CEE.

Crowdfunding

Internetové platformy, kde můžete rychle a jednoduše získat peníze od desítek či stovek investorů, využívají hlavně podnikatelé, kteří chtějí prodávat nějaký hmotný výrobek. Zároveň je to dobrý způsob, jak můžete zjistit, zda bude o váš produkt zájem. "Pomocí crowdfundingu nebo předprodejní kampaně se dá minimalizovat riziko nedostatečné poptávky. Podnik totiž může vysbírat peníze od zákazníků na vývoj nebo výrobu konkrétního produktu, který jim následně dodá," popisuje Hadrava z PwC.

Kde je najít? Malí a střední podnikatelé mohou v Česku zahájit kampaň na několika platformách. Je to například Startovač nebo Fundlift. Například Neil Eamonn Smith, který v Česku obnovuje výrobu legendárního skútru Čezeta, si pro svůj projekt vybral investiční platformu Crowdberry. Brit se předtím sešel s mnoha investory, bankami nebo agenturami, ale nemohl najít nikoho, kdo by rozuměl výrobě elektrického skútru a firmu podpořil. "Crowdfunding nám umožnil dát dohromady takový klub zkušených a znalých investorů. Máme jich kolem 60," uvádí.

Jak se připravit? Příprava na kampaň v případě Čezety spočívala v tom, že firma vyrobila jeden stroj tak, jak by ho chtěla v budoucnu vyrábět. Díky tomu získala asi 40 předobjednávek a tím podle Smithe dokázala investorům, že je o skútr zájem. "Určit si částku, kterou chceme nasbírat, bylo jednoduché, protože jsme tehdy ještě nevyráběli. Za pár let chceme spustit výrobu modelu 507. Určit si pak v kampani potřebnou částku bude složitější, protože už budeme mít vlastní zisk," myslí si podnikatel.

Jak to probíhá? Firma nejdříve vytvořila prezentaci, kde popsala svůj příběh, a pak se o vše podle Smithe postarala platforma Crowdberry. Našla investory, pomohla s účetními záležitostmi, prezentací a kompletními právními dokumenty. "Mojí jedinou prací během kampaně bylo setkávat se s investory a odpovídat na jejich otázky, což bylo samo o sobě velmi užitečné a pomohlo mi to upřesnit náš byznys plán," vzpomíná Smith. Firmě se podařilo za 10 dní kampaně vybrat 15 milionů korun. Dalších pět milionů jim pak nabídli investoři mimo kampaň. Vybrané peníze jdou hlavně do továrny v Prostějově a do showroomu v Praze.

Venture capital fond

Venture capital fondy (VC fondy) investují do začínajících firem z různých odvětví a cílí na podniky, od kterých v budoucnu očekávají vysoký růst. Často jde o digitální nebo inovativní společnosti. "Manažer takového fondu spravuje peníze od více investorů ve výši několika desítek milionů eur. VC fondy tak obvykle investují v řádech milionů eur v rámci jedné transakce," vysvětluje Hadrava z PwC.

Kde ho najít? V Česku jich není moc, lze je najít například v asociaci CVCA. Mezi nejznámější patří Credo Ventures nebo 3TS Capital Partners. Hadrava z PwC radí, že nejvhodnější je oslovit fond skrze někoho, kdo tam už má kontakt a především zná požadavky fondu na informace nebo parametry investice. "Lze to udělat například prostřednictvím poradenských společností," uvádí expert.

VC fond oslovila i česká firma Angee, která vyvinula a vyrábí bezpečnostní řešení pro domácnosti. "Rozhodli jsme se zkombinovat Venture capital fond a angel investory, protože jsme potřebovali poměrně hodně peněz, abychom byli schopni vyvinout a vyrobit komplexní hardware a dostat jej na trh," popisuje Tomáš Turek, šéf Angee. Firma se obrátila na Credo Ventures v době, kdy potřebovala rozjet byznys, produkt už měla víceméně hotový. Credo Ventures se zaměřuje pouze na technologické start-upy, loni fond podle svého zakladatele Ondřeje Bartoše posuzoval více než 1200 investičních příležitostí, zainvestoval ale jen do osmi z nich.

Jak se připravit? Detailně, a to nejen z hlediska prezentace toho, co chcete dělat, jaký máte obchodní model a byznys plán. "VC fondy prozkoumají váš byznys z každé strany, je potřeba znát všechna čísla, jak historická, tak plánovaná. Než dojde k samotné investici, firma projde procesem hloubkové prověrky, kde se zjistí všechna daňová, finanční a právní rizika společnosti," upozorňuje Hadrava. Například pro Credo Ventures je podle Bartoše důležité, aby měl podnik kvalitní a kompetentní tým, fond chce dále vědět, o jak velkou jde příležitost, jak velký je cílový trh, zda je vstup na něj dobře načasovaný, jak je produkt kvalitní a zda má podnikatel dostatečné ambice. "Pokud chce někdo podnikat 'hezky česky lokálně' nebo zkopírovat existující byznys, nejsme pro něj tím správným investorem," říká Bartoš.

Jak to probíhá? Angee se podařilo od mixu pěti investorů získat celkem 2,5 milionu dolarů (více než 54 milionů korun). Díky těmto penězům firma mohla začít svou bezpečnostní technologii masově vyrábět a zahájit prodej ve Spojených státech. "Jakmile investujeme do firmy, stáváme se minoritním podílníkem nebo akcionářem, takže se snažíme podle svých schopností a možností pomáhat firmám například s náborem nových lidí nebo uspořádáním právních, daňových nebo účetních záležitostí," popisuje Bartoš z Credo Ventures. Z firem fond odchází většinou po třech až sedmi letech.

Na co si dát pozor? "Je dobré mít na své straně někoho, kdo rozumí všem odborným termínům a souvislostem," radí Turek z Angee.

Strategický investor

Může jít o investora nebo společnost, která podniká ve stejném segmentu či je přímou konkurencí vašeho podniku. Například v případě start-upů je často strategickým investorem větší korporátní firma, která si investicí do začínajícího podniku rozšiřuje portfolio produktů nebo si kupuje expertizu v daném odvětví. V případě podnikatelského úspěchu pak může mít investor vyjednané předkupní právo na další podíly.

Strategického investora získala po dvou letech fungování například společnost Ideální nájemce, která se zaměřuje na pronajímání bytů. Podle jejího šéfa Tomáše Brychty firma měla zájem o silného partnera, který podniká i v zahraničí a který by jí pomohl s růstem. V tomto případě Ideálního nájemce oslovila investiční skupina Miton, protože plánovala rozšířit své aktivity do oblasti realit.

David Špinar, který Mitonu šéfuje, říká, že si společnost zpravidla podnikatele nachází sama, případně buduje společnosti spolu se zakladateli. To byl případ Bonami, DámeJídlo nebo Heureky. "Soustředíme se na oblasti, kterým rozumíme, typicky to jsou B2C firmy s digitálním produktem, službami nebo distribucí," uvádí Špinar. Miton se nicméně velmi pečlivě rozhoduje o tom, kam své peníze vloží, a ročně investuje do jednotek projektů z desítek až stovek, na které se dívá.

Jak se připravit? Podle Špinara z Mitonu skupina investuje tam, kde má nějakou přidanou hodnotu, podnik má zdravý byznys model, růstový potenciál, skvělý tým a ambice dostat se do zahraničí. "Osobnost zakladatele je vůbec tím nejdůležitějším kritériem v našem rozhodování," prozrazuje. Podnikatel by se podle něj měl připravit tak, aby investoři pochopili, jaká je jeho základní vize. Průběh investice, nastavení podmínek a případný odchod z firmy je podle Špinara vždy individuální. V Ideálním nájemci koupil Miton nejdříve 15procentní podíl, který postupně navýšil na 46procentní. Brychta si pochvaluje hlavně to, že je investor aktivní. "Na pravidelné bázi s námi řeší výzvy, kterým společnost čelí," říká. Díky investici může projekt růst, firma může vyvíjet nové služby a technologie či udělat průzkum v zahraničí.

Na co si dát pozor? Brychta z Ideálního nájemce radí dobře nastavit začátek projektu. "Myslím to ve smyslu nastavit si podmínky − rozdělit podíly, kompetence, finance a hodit to na papír. Tím se dá předejít zbytečným dohadům. Velmi obtížné je také stanovit valuaci společnosti, tam doporučuji poradit se s ostatními start-upy a něco si o tom zjistit," radí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru