Nejen studenti, ale i firmy a podnikatelé občas potřebují po svých spolužácích, respektive zákaznících vyplnit dotazník. Ať už se týká informací do diplomové práce nebo spokojenosti s nákupem. Brněnský podnikatel Ondřej Coufalík vsadil na on-line dotazníky už v roce 2008. Po několika předchozích neúspěšných verzích stvořil se svými spolupracovníky před šesti lety Survio, které dnes patří mezi největší firmy v Česku, jež tvorbu a analýzu dotazníků nabízejí. "Jsme také jedničkou v Nizozemsku a dobré postavení máme například i v Německu," říká marketingový šéf firmy Martin Souček. Teď se Survio chystá dobýt také USA. "Můj cíl je 20 milionů uživatelů," netají se svými plány Coufalík. Nyní jich společnost má téměř dva miliony.

HN: Kdy jste naposledy vyplňovali nějaký dotazník?

Ondřej Coufalík (O. C.): Je to asi týden, kdy nám Martin posílal dotazník ohledně firemní grilovačky. Ptal se týmu, kdo by chtěl jaké maso a co by měl nakoupit. Dopadlo to výborně, byl jsem spokojený a myslím, že je to parádní ukázka, jak v Surviu používáme dotazníky. Když něco chcete dělat pro lidi, aby byli spokojení, tak se jich zeptáte, co by chtěli.

Martin Souček (M. S.): Můj poslední dotazník byl právě ten, který jsem vytvářel pro grilování. Nejčastěji se ale k dotazníkům dostanu tak, že je sám testuji.

Survio

První verze platformy vznikla v roce 2008, Survio jako takové funguje od roku 2012. Firma nabízí možnost tvorby dotazníků, k nimž má různé předpřipravené šablony, pro studenty i firmy po světě. Nejvíce uživatelů má v Nizozemsku, Brazílii a Česku. Loni firma utržila kolem 23 milionů korun a vydělala stovky tisíc. Většinu tržeb, 90 procent, přitom udělá v zahraničí. Zaměstnává 14 lidí a spolupracuje s 11 externisty. Společnost vlastní Ondřej Coufalík, podíl v Surviu má i Vít Vrba, majitel firmy Webnode.

HN: Vaše on-line dotazníky používají lidé a firmy po světě. Jak jste toho dosáhli?

O. C.: Je za tím spousta pádů, mnoho let práce, štěstí a to, že jsme dobří. To říkám naprosto sebevědomě. Máme výborný tým lidí. O štěstí mluvím záměrně, protože na začátku jsem se potkal s Vítkem Vrbou, majitelem společnosti Webnode, který do Survia zainvestoval. To nám pomohlo. Nějaké věci jsme se od něj naučili a vyvarovali jsme se některých začátečnických chyb. Survio vyšlo až na třetí pokus, ty předchozí dva zkrachovaly. Ale nikdy jsme se nevzdali a vydrželi jsme.

HN: O co šlo v těch předchozích pokusech?

O. C.: Předchůdce Survia Likeex byl obrovské zklamání. Byl to software na dotazníky, který se musel složitě nastavovat. Na vytvoření formuláře jste potřebovala čtyři až pět hodin školení. Chodili jsme s tím produktem od firmy k firmě, mluvili s majiteli, řediteli marketingu a zjistili jsme, že o to v Česku podniky nemají zájem a vůbec v tom nevidí hodnotu. Nechápali, proč by se měli zákazníků na něco ptát. Když měla společnost zahraniční management nebo to byla dceřinka cizí firmy, měli už o této službě povědomí nebo ji uměli využívat a dalo se k nim dostat. Sektor služeb byl v té době na Západě vpředu. V mnoha případech na nás koukali jako na blázny. Dělali letáky, měli bannery, katalogy, to byl marketing v roce 2010. On-line firmy působily naprosto minimálně, jejich weby byly statické, například autosalony na nich měly jen adresy lokálních dealerů. Doma jsme dlouhé roky intenzivně vzdělávali trh.

Ondřej Coufalík (39)

Vystudoval ekonomii na Mendelově univerzitě v Brně, studia dokončil už při podnikání. V roce 2008 založil předchůdce dnešního Survia. Chvíli také pracoval jako programátor na volné noze.
Je ženatý, má dvě malé děti. Volný čas tráví nejraději s rodinou. Baví ho jízda na kole.

HN: Takže to zkrachovalo proto, že to české firmy nechtěly či nevěděly, jak to využít?

O. C.: Neřekl bych… Byla to fáze, kdy jsme se učili. Náš produkt byl tehdy jiný, byl složitý na ovládání, což bylo špatně. Někdo musel produkt vzít, získat zájemce a pak ho naučit s ním pracovat. Zjistili jsme, že je to slepá ulička, a proto jsme tuto verzi zahodili a rozhodli se, že to musíme udělat jinak.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V placené části se dočtete:
  • Jak se na bezplatných dotaznících dá vydělat.
  • Jak dotazníky využívají firmy.
  • Jak se chce firma prosadit v USA, kde je silný konkurent SurveyMonkey.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.