Naplnit malou bedýnku regionálními potravinami trvá Evě Urbanové asi deset minut, s větší se "mazlí" i tři čtvrtě hodiny. Pardubická podnikatelka vyrábí pod značkou České bedýnky dárky pro firmy i menší zákazníky od roku 2014. Většina její práce spočívá v hledání malých živnostníků a podniků, kteří by dřevěné krabičky mohli obohatit o krajské či lokální speciality z českých plodin. "Jsou to tisíce hodin mravenčí práce, hledám na internetu, sleduji startupové soutěže, místní akční skupiny, jezdím na regionální setkání. Je to napínavá detektivka," komentuje hledání pochoutek Urbanová.

Ve smrkových bedýnkách bývá cokoliv, co si zákazník zvolí. Často je to třeba víno, paštika, karamel nebo čokoláda. Za poslední tři roky Urbanová naplnila a prodala téměř dva tisíce takových dárků. Bedýnky podle její skládačky stloukají dohromady rodinní truhláři, jiná česká společnost do nich laserem vypaluje firemní loga a přání. Podle ní její dárky letěly už téměř na všechny kontinenty, většina jde do firem. Jednu dostal i prezident Zeman.

Podnikatelce se sázka na šikovné české ruce a trend regionálních výrobků vyplatila. Začíná skokověji růst, loni měla tržby přes milion korun a nápad jí už vydělává. Zatím podniká sama na sebe, uvažuje ale o založení firmy i o tom, že zaměstná další dva lidi. Na trhu dárkových a reklamních předmětů se ročně točí miliardy korun a Urbanová má stále kam růst. Podle společnosti POPAI CE, která sleduje, kolik v Česku firmy utratí za takové předměty, to v roce 2015 bylo více než 5,5 miliardy korun.

Jenže podobných firem je mnoho, nemluvě o prodejnách s dárkovými koši. Podnikatelka se domnívá, že konkurenci poráží osobním přístupem. "Skládám bedýnku na přání, zatím nechci mít žádnou univerzální," říká s tím, že se snaží také předjímat, o co by mohl mít zákazník zájem. Baví ji obsah obměňovat, nyní plánuje přidat třeba české sklo.

Bedýnky zákazníkům Urbanová vozí i osobně. Čas na cestách považuje za hodnotné chvíle pro sebe. Přiznává, že při podnikání je náročné být s rodinou a udělat si čas i sama na sebe, bez podpory rodičů by to dělat nemohla. "Nechci se podnikáním odvařit. Potkávám podnikatelky, které nedopadly dobře, a já se nechci rozhodovat mezi dětmi a prací," míní.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se