Z malého rodinného pivovaru Hijos de Rivera vybudoval jeho šéf Ignacio Rivera Quintana globální firmu. Vedle oblíbené značky piva Estrella Galicia vyrábí třeba i pivo s chilli nebo s mořskými plody. Španělský podnikatel ale přináší novinky nejen na poli příchutí. Do výroby zavádí umělou inteligenci a spolupracuje se start-upy, které mu pomáhají inovovat byznys.

Ignacio Rivera Quintana je už čtvrtou generací v rodinné firmě, kterou v roce 1906 založil jeho pradědeček. Samotnému Igna­ciovi ale neměl kdo firmu předat. Jeho otec a strýc, kteří v podniku představovali třetí generaci, zemřeli při autonehodě, když mu bylo sedm let.

Sám proti všem

Ve společnosti tak Ignacio začínal v 90. letech s týmem svého otce, jejž se snažil přesvědčit o tom, že firma potřebuje změnu. "Nebylo to jednoduché, protože šlo o manažery, kteří ve firmě působili řadu let a chtěli pokračovat v zajetých kolejích," vypráví Rivera Quintana.

Ignacio Rivera Quintana

Když se Ignacio Rivera Quintana (uprostřed s diplomem) v 90. letech zapojil do firmy Hijos de Rivera, byl to malý lokální pivovar na severu Španělska. Pod jeho vedením se z něj stala globální firma s obratem 500 milionů eur. I díky tomuto úspěchu se letos španělský podnikatel dostal do světového finále soutěže EY Podnikatel roku.

Nápady se mu ale nakonec podařilo v pivovaru prosadit a ten začal s inovacemi, rozšířením produktů a mezinárodní expanzí.

Během působení Ignacia v Hi­jos de Rivera se obrat firmy zvýšil z 30 milionů eur na současných 500 milionů eur (necelých 13 miliard korun). A počet zaměstnanců narostl ze sta na více než tisíc.

Společnost vyváží své výrobky do padesáti zemí světa, které zásobuje pivem z jediné továrny. Snaží se tak zajistit, že jeho chuť bude vždy stejná. Nyní ale zvažuje výstavbu nových výrobních kapacit v Brazílii, která je pro pivovar zásadním trhem. Odtud by se pak mohla zásobovat Jižní i Severní Amerika.

"Náš cíl není mít nejprodávanější pivo, ale nejoblíbenější. Nechceme lidem prodávat jen nápoj, ale nabídnout jim zážitek," říká Rivera, který letos plánuje uvařit tři miliony hektolitrů piva.

Z toho asi 70 procent tvoří nejznámější produkt firmy − populární značka Estrella Galicia. Pivovar ale vyrábí také různé spe­ciály od červeného piva přes černý ležák až po již zmíněné pivo s chilli či mořskými plody.

Akvizicemi rozšiřují portfolio

Firma rovněž hledá zahraniční pivovary, do kterých investuje, aby rozšířila své portfolio. Loni například získala třetinový podíl ve výrobci irského piva O'Hara. Jeho stout nyní hodlá přivést na brazilský trh.

"V současnosti se zase poohlížíme v Německu po nějakém pivovaru, který vyrábí pšeničné pivo. Zajímají nás ale také americké řemeslné pivovary," prozrazuje své investiční plány Ignacio Rivera Quintana. Je přitom přesvědčený, že díky diverzifikaci firmu neohrozí ani celosvětově klesající spotřeba piva.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru