Hlavní jsou čtyři pilíře

jarvis_5b2ba207498eba1f76092950.jpeg
Radim Štantejský
Foto: archiv Broker Consulting

Radim Štantejský, manažer projektu OK Point, Broker Consulting

Franšízant či podnikatel je na začátku plný očekávání, pak přijde okamžik, kdy vše spustí a láme se chleba. Aby byl franšízant úspěšný, musí postavit své podnikání na čtyřech silných pilířích: prvním pilířem je koncept. Ten musí mít na trhu místo. Ideální je, když poskytujete službu, na kterou jsou lidé již zvyklí, ale děláte to novým způsobem. Trh už existuje, ale vy máte přidanou hodnotu.

Druhým pilířem je silný partner. Franšízor musí být oporou za jakýchkoli okolností. O partu podnikatelů začátečníků se opírá jen těžko. Potřebujete partnera, pro kterého nejsou problémem peníze ani lidské zdroje.

Třetím pilířem je prosperující franšízový systém. Zkrátka, franšíza vám musí vynášet statisíce měsíčně, jinak se můžete nechat zaměstnat. Existují zavedené koncepty, jen vás nenechají tolik vydělat.

Čtvrtým pilířem jste vy. Tyto pilíře fungují, ať už vezmete franšízu v oblasti gastronomie, fitness nebo OK Point, který podniká v oblasti bankovnictví, financí a realit.

Osvědčený západní koncept − slučte služby pod jednu střechu

Dále musíte vědět, kdo jsou vaši budoucí klienti. Současným trendem, a to ve všech oblastech, je slučování služeb. Zákazníci nechtějí čekat. Nechtějí ani věci řešit na deseti různých místech, pokaždé s někým jiným. Proto jsou tak populární supermarkety. Tam máte na jednom místě velký výběr.

Mimochodem, takto to funguje i v oblasti financí v západní Evropě. Banky samotné tam prodávají konkurenční produkty. My jsme k této nezávislosti na OK Pointech přidali ještě služby navíc. Vytváříme tak nabídku, která je pro klienty atraktivnější. Finance a reality spolu fungují. Táhnou víc než třeba gastronomie a táhnou víc než finance a reality samostatně. Je to obchodně osvědčený model, který má dlouhodobý obchodní potenciál. Veškeré finanční a realitní služby jsou k mání na jednom místě, což je velmi atraktivní balení.

Právě nezávislost poskytovaných služeb a produktů napříč celým trhem je základním kamenem úspěchu našeho projektu a jednotlivých franšíz. Klienty k nám láká možnost, že na jednom místě dostanou nabídku napříč celým trhem. Propojení financí s rea­litami k nám zase přitahuje developery, kteří tak mají jistotu, že kupující zvládnou financovat nový byt či dům.

A pak tu jsou mladí lidé, nová perspektivní klientela. Aby je franšízant zaujal, potřebuje hovořit jejich jazykem. Jazykem moderních technologií. Kompletní plánování on-line včetně sjednávání smluv na tabletu je další možností, jak znásobit svůj úspěch.

Dalším důležitým faktorem je místo. Ve výběru oblasti franšízanty co nejvíce podporujeme a snažíme se společně s nimi najít nejatraktivnější lokalitu. Protože když je OK Point vidět, jsou vidět i oni. Další silnou zbraní, kterou mají, jsou vkladomaty mBank. Ty do poboček přivádějí klienty této banky. Úspěšný franšízant s nimi dokáže navázat kontakt a návštěvu vkladomatu rozšířit na představení komplexních služeb a finančního plánování.

Úspěšní manažeři už nemají kam růst, proto vyhledávají franšízové podnikání

Stejně jako každé jiné podnikání i franšízový koncept stojí na osobnosti podnikatele − franšízanta. Specifikem franšízového typu podnikání je to, že zajímá obvykle bývalé zaměstnance z korporací. Uspěli v manažerské rovině, dostali se až na samý vrchol ve svém oboru, a to docela brzo, ve 35 nebo 40 letech. Jenže co dál? Odborně už nemají kam růst, ale jsou to silné osobnosti, které se potřebují dál rozvíjet. Často uvažují o podnikání, ale přechod do samostatného byznysu je pro ně velký skok. Potřebují něco mezi, svobodu a systém zároveň.

Zaměstnanci z korporací jsou na systém zvyklí. Zčásti jim vyhovoval, i když je omezoval. Vadil jim například v tom, že omezil jejich příjem a potenciál růstu. V korporaci často platí, že abyste vydělávali maximum možného, musíte čekat na odchod nadřízeného do důchodu. Franšízing je také systém, ale bez omezení tohoto typu.

Jací franšízanti uspějí na OK Pointech? Jsou to osobnosti. Mají silné stránky v určité oblasti. Někdo je silný v HR, někdo v ekonomice, někdo ve vedení lidí.

Nikdo z nich nemá silné stránky ve všech činnostech, kterých se dotkne. Ale mají už životní a pracovní zkušenosti a také na čem stavět. Sebevědomí a zdravá bezstarostnost jim dávají křídla. Přišli z různých oborů: z telekomunikací, výrobních závodů, hotelového managementu.

Ano, musí postupně proniknout do nových věcí a právě tato zvídavost a touha jsou klíčem k tomu, aby úspěšně podnikali pod franšízou. To nejde mimochodem ze dne na den, a tak zaměstnance ihned po nástupu pečlivě a intenzivně proškolujeme a trénujeme včetně několikadenního zácviku přímo na pobočce.

Unikátní je u OK Pointů také systém sdílení know-how a osvědčených praktik mezi jednotlivými franšízanty. To je další důležitý bod pro úspěch. Musíte mít s kým sdílet úspěchy a neúspěchy a potřebujete mít přístup k osvědčeným postupům ostatních poboček.

Dvojitá franšíza nebo stáj

jarvis_5b2ba207498eba1f76092950.jpeg
Jan Hummel
Foto: archiv Fruitisimo

Jan Hummel, CEO, Fruitisimo

První franšízovou smlouvu jsme uzavřeli před pěti lety, to znamená deset let po založení firmy a otevření prvního Fruitisima. Měli jsme tak dostatek času koncept dobře připravit, doladit manuály a postupy a připravit značku na expanzi. Nyní prodáváme licence i do zahraničí, a tak se práce nad přípravou konceptu pro franšízing dále zúročuje. Máme dnes šestadvacet franšízových prodejen z celkových pětasedmdesáti. Na letošní rok máme naplánováno ještě osm dalších franšízových a pět vlastních prodejen.

Nové prodejny nabízíme převážně stávajícím franšízantům nebo novým zájemcům o licenci s vlastní lokalitou, ale jsou i regiony, kde přijímáme nové franšízanty. Máme tam více příležitostí pro nové provozovny, než kolik jich jsme schopni otevřít. Jde například o oblast severní Moravy nebo Slovenska.

Investorský franšízing jsme odmítali, před několika lety se nám ale osvědčil

Obecně se nám více ozývají větší franšízanti, kteří mají již zkušenosti s podnikáním, například s franšízingem jiných značek. Dříve jsme preferovali převážně malé podnikatele a tento takzvaný investorský franšízing, kde si majitel firmy na provoz najímá manažera, odmítali.

Zhruba před třemi lety jsme jednomu franšízantovi, firmě s najatým manažerem, prodali pět licencí − a osvědčilo se to. Dále s nimi rosteme a otevíráme nové prodejny.

Také vidím budoucnost ve franšízingových stájích, kdy má jeden podnikatelský subjekt licenci od více značek. Je tam mnoho synergií a méně rizika. V této oblasti podnikají větší a zkušenější franšízanti, často i firmy s mezinárodním přesahem.

Partnerství se značkou Sklizeno

Nově jsme otevřeli další franšízingovou prodejnu v rámci polikliniky. Polikliniky a další podobné lokality se nám ukazují jako skvělá příležitost pro nové zájemce o licence, protože mají rychlou návratnost.

Na září připravujeme otevření prodejny spolu se značkou Sklizeno, s níž jsme uzavřeli strategické partnerství a umíme jednomu franšízantovi nabídnout společný koncept, respektive prodat licenci Fruitisima a Sklizena pro jednu lokalitu. Je tam velká synergie a efektivnost v rámci nákladů na personál, nájemné i sdílení managementu.

V současné době již domlouváme další prodejnu, kterou bychom rádi otevřeli do konce roku. Investice, návratnost a marže takové "dvojité" franšízy jsou velice zajímavé.

Máme také nový formát pro kancelářské komplexy, který jsme otestovali na Chodově v kancelářském komplexu The Park. Tento formát je provozovaný asi na sto metrech čtverečních a nabízí útulné sezení a rozšířenou nabídku snacků, ale také obědy. Další prodejnu nového formátu otevřeme koncem léta v areálu Waltrovka na Smíchově.

Dále můžeme franšízantům nabídnout čtyři projekty, které připravujeme. Dva jsou v Praze, v blízkosti kancelářských komplexů. Půjde o nový formát Fruitisimo bistro café. Jsou to prodejny s výměrou sto metrů čtverečních, a tak je tam vyšší investice než do kiosku Fruitisimo. Tomu ale odpovídají také výsledky prodejen tohoto formátu. Dle mého názoru mají před sebou velkou budoucnost, protože se tak dostáváme z obchodních center také blíže k lidem v kancelářích. Další projekty máme připravené v Liberci a Ostravě, to jsou klasické Fruitisimo prodejny na dvaceti metrech čtverečních.

Důležitá je podpora franšízora

jarvis_5b2ba207498eba1f76092954.jpeg
Petr Borkovec
Foto: archiv Partners

Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel, finanční skupina Partners

Prvním krokem k vybudování úspěšné franšízy je pro podnikatele správná volba předmětu podnikání. Nejvíc na očích jsou franšízové modely v oblasti gastronomie − od McDonaldu přes Panerii až po UGO. Jídlo je každému blízké, a tak je často právě o franšízy v této oblasti velký zájem. Přitom pragmatické podnikatelské rozhodnutí by bylo řídit se spíše velikostí trhu, potenciálem tržeb, ziskovostí i dlouhodobou perspektivou byznysu. Podle těchto kritérií má franšízové podnikání v podobě bankovněporadenských poboček Partners market jasně navrch.

Vím, o čem mluvím, protože vedle financí podnikám i v oblasti zdravého jídla pod značkou Sklizeno. Ačkoli mě byznys s jídlem strašně baví, nepřestává mě fascinovat, jak je vedle něj finanční byznys atraktivní a podnikatelsky relativně snadný. Takže, i když jsou džusy možná víc sexy než hypotéky a investice, dlouhodobě úspěšného podnikání lze snáze dosáhnout ve financích. Zásadním rozdílem je efekt sněhové koule při správě klientského kmene a možnost vybudovat tak aktivum generující pasivní příjem, i když přestanou chodit noví zákazníci.

Ve finančních franšízách budeme Západ dohánět čtyřicet let

Zatímco v gastru je na českém trhu již konkurence obrovská, finanční služby mají stále neuvěřitelný potenciál. Zjednodušeně řečeno budeme naše západní sousedy ve finančních produktech dohánět dnešním tempem ještě 40 let. Jeden příklad za všechny: na jednoho Čecha připadá 45 tisíc Kč v podílových fondech, na jednoho Němce 350 tisíc a na Rakušana dokonce 570 tisíc korun. České domácnosti bohatnou a budoucnost je jasná: více investic, více úspor, více financování bydlení. Tyto finanční služby bude muset občanům někdo poskytnout, a proto budujeme franšízové pobočky Partners market.

Podnikání ve financích má obecně velký potenciál, volba franšízy jako byznys modelu má navíc tu výhodu, že získáváte stoprocentní know-how od tvůrce této franšízy. Po pěti letech stavění finančních poboček si dnes dovolím tvrdit, že známe recept na úspěšnou finanční pobočku. S tímto receptem franšízant cílí do pěti let na pobočku s více než milionovým měsíčním obratem a ziskovostí 40−60 procent dle regionu.

Pobočky Partners market totiž stavíme ve městech o velikosti od 30 tisíc obyvatel spádové oblasti a v jednotlivých čtvrtích velkých měst. Všechny mají svou územní exkluzivitu. Dnes jich máme přes sedmdesát a víme, že potenciál Česka je zhruba 170 poboček. Na začátku je důležitý franšízant s kapitálem na rozjezd pobočky, ochotou osobně a naplno makat na pobočce, vést tým a hlídat aktivity svých zaměstnanců. To se příliš neliší od jakékoli jiné franšízy. Dlouhodobě ale náš model umožňuje vybudovat si pasivní příjem z uzavřených finančních produktů díky stabilnímu klientskému kmeni a péči o něj. Pro klienty řešíte vše od správy bankovních účtů, platebních karet, úspor, úvěrů a celé škály investic až po pojištění majetku, aut i života. Tak získá majitel pobočky finanční nezávislost a dlouhodobě stabilní a výnosný byznys.

Partners markety jsou kromě vlastní akvizice především servisní pobočky, a tedy nikdy nezačínají s nulou. Již do startu získávají od Partners klienty ve svém regionu, o které se s jejich portfoliem starají. To pobočce zaručuje okamžitou možnost obchodních aktivit a hladký rozjezd činnosti. Po dvou letech fungování nemá pobočka se sedmi zaměstnanci problém pečovat o zhruba 1500 klien­tů a jejich komplexní portfolia.

Jak vypadá úspěšná pobočka?

Standardní franšízová pobočka Partners market tak po třech letech od otevření vypadá zhruba takto. Má šest zaměstnanců a měsíční obrat okolo 800 tisíc korun. Stará se o 1200 klientů, z nichž každý má portfolio asi pěti smluv obsahující bankovní produkty, pravidelné i jednorázové investice, produkty životního a úvěrové produkty v čele s hypotékami. Po zaplacení nákladů na zaměstnance a nájem vygeneruje pobočka svému majiteli několik milionů korun ročně.

Franšízant je často člověk z finančního světa, bývalý pracovník banky, finančně poradenské společnosti, či zkušený provozovatel jiných druhů franšíz, ke kterým chce synergickou pobočku ve financích. Podnik vybudoval za milion korun, do začátku měl likvidní kapitál 600 tisíc korun na první měsíce fungování, platy a nájem. Využil také toho, že je místní, a má tak dobré kontakty na lidi v regionu, mezi kterými si vybral i tým pracovníků. Ten se skládá ze čtyř lidí: servisního a bankovního poradce a dvou pracovníků v zázemí, kteří zpracovávají veškerou potřebnou administrativu, připravují smlouvy, běhají po úřadech, a případně specialisty na pojištění majetku a úvěry.

Úspěšně podnikat jako franšízant je podstatně snazší, máte-li k dispozici know-how na vybudování pobočky a její řízení včetně zaškolení a aktivit zaměstnanců. Partners markety dostávají kompletní a centrálně hrazené zaškolení pracovníků včetně všech potřebných certifikací a zkoušek. Na vybudování pobočky poskytujeme úvěr tak, aby měl franšízant k dispozici v prvních měsících fungování svůj rezervní kapitál.

Franšízanti dostanou také praktické manuály na jednotlivé procesy a software na každodenní řízení pobočky, aktivit zaměstnanců, vyhodnocování výsledků a sledování vývoje portfolia a obratu. Podporu a předávání know-how dále zajišťuje tým regionální manažerů.

Související