Hlavní jsou čtyři pilíře

jarvis_5b2ba207498eba1f76092950.jpeg
Radim Štantejský
Foto: archiv Broker Consulting

Radim Štantejský, manažer projektu OK Point, Broker Consulting

Franšízant či podnikatel je na začátku plný očekávání, pak přijde okamžik, kdy vše spustí a láme se chleba. Aby byl franšízant úspěšný, musí postavit své podnikání na čtyřech silných pilířích: prvním pilířem je koncept. Ten musí mít na trhu místo. Ideální je, když poskytujete službu, na kterou jsou lidé již zvyklí, ale děláte to novým způsobem. Trh už existuje, ale vy máte přidanou hodnotu.

Druhým pilířem je silný partner. Franšízor musí být oporou za jakýchkoli okolností. O partu podnikatelů začátečníků se opírá jen těžko. Potřebujete partnera, pro kterého nejsou problémem peníze ani lidské zdroje.

Třetím pilířem je prosperující franšízový systém. Zkrátka, franšíza vám musí vynášet statisíce měsíčně, jinak se můžete nechat zaměstnat. Existují zavedené koncepty, jen vás nenechají tolik vydělat.

Čtvrtým pilířem jste vy. Tyto pilíře fungují, ať už vezmete franšízu v oblasti gastronomie, fitness nebo OK Point, který podniká v oblasti bankovnictví, financí a realit.

Osvědčený západní koncept − slučte služby pod jednu střechu

Dále musíte vědět, kdo jsou vaši budoucí klienti. Současným trendem, a to ve všech oblastech, je slučování služeb. Zákazníci nechtějí čekat. Nechtějí ani věci řešit na deseti různých místech, pokaždé s někým jiným. Proto jsou tak populární supermarkety. Tam máte na jednom místě velký výběr.

Mimochodem, takto to funguje i v oblasti financí v západní Evropě. Banky samotné tam prodávají konkurenční produkty. My jsme k této nezávislosti na OK Pointech přidali ještě služby navíc. Vytváříme tak nabídku, která je pro klienty atraktivnější. Finance a reality spolu fungují. Táhnou víc než třeba gastronomie a táhnou víc než finance a reality samostatně. Je to obchodně osvědčený model, který má dlouhodobý obchodní potenciál. Veškeré finanční a realitní služby jsou k mání na jednom místě, což je velmi atraktivní balení.

Právě nezávislost poskytovaných služeb a produktů napříč celým trhem je základním kamenem úspěchu našeho projektu a jednotlivých franšíz. Klienty k nám láká možnost, že na jednom místě dostanou nabídku napříč celým trhem. Propojení financí s rea­litami k nám zase přitahuje developery, kteří tak mají jistotu, že kupující zvládnou financovat nový byt či dům.

A pak tu jsou mladí lidé, nová perspektivní klientela. Aby je franšízant zaujal, potřebuje hovořit jejich jazykem. Jazykem moderních technologií. Kompletní plánování on-line včetně sjednávání smluv na tabletu je další možností, jak znásobit svůj úspěch.

Dalším důležitým faktorem je místo. Ve výběru oblasti franšízanty co nejvíce podporujeme a snažíme se společně s nimi najít nejatraktivnější lokalitu. Protože když je OK Point vidět, jsou vidět i oni. Další silnou zbraní, kterou mají, jsou vkladomaty mBank. Ty do poboček přivádějí klienty této banky. Úspěšný franšízant s nimi dokáže navázat kontakt a návštěvu vkladomatu rozšířit na představení komplexních služeb a finančního plánování.

Úspěšní manažeři už nemají kam růst, proto vyhledávají franšízové podnikání

Stejně jako každé jiné podnikání i franšízový koncept stojí na osobnosti podnikatele − franšízanta. Specifikem franšízového typu podnikání je to, že zajímá obvykle bývalé zaměstnance z korporací. Uspěli v manažerské rovině, dostali se až na samý vrchol ve svém oboru, a to docela brzo, ve 35 nebo 40 letech. Jenže co dál? Odborně už nemají kam růst, ale jsou to silné osobnosti, které se potřebují dál rozvíjet. Často uvažují o podnikání, ale přechod do samostatného byznysu je pro ně velký skok. Potřebují něco mezi, svobodu a systém zároveň.

Zaměstnanci z korporací jsou na systém zvyklí. Zčásti jim vyhovoval, i když je omezoval. Vadil jim například v tom, že omezil jejich příjem a potenciál růstu. V korporaci často platí, že abyste vydělávali maximum možného, musíte čekat na odchod nadřízeného do důchodu. Franšízing je také systém, ale bez omezení tohoto typu.

Jací franšízanti uspějí na OK Pointech? Jsou to osobnosti. Mají silné stránky v určité oblasti. Někdo je silný v HR, někdo v ekonomice, někdo ve vedení lidí.

Nikdo z nich nemá silné stránky ve všech činnostech, kterých se dotkne. Ale mají už životní a pracovní zkušenosti a také na čem stavět. Sebevědomí a zdravá bezstarostnost jim dávají křídla. Přišli z různých oborů: z telekomunikací, výrobních závodů, hotelového managementu.

Ano, musí postupně proniknout do nových věcí a právě tato zvídavost a touha jsou klíčem k tomu, aby úspěšně podnikali pod franšízou. To nejde mimochodem ze dne na den, a tak zaměstnance ihned po nástupu pečlivě a intenzivně proškolujeme a trénujeme včetně několikadenního zácviku přímo na pobočce.

Unikátní je u OK Pointů také systém sdílení know-how a osvědčených praktik mezi jednotlivými franšízanty. To je další důležitý bod pro úspěch. Musíte mít s kým sdílet úspěchy a neúspěchy a potřebujete mít přístup k osvědčeným postupům ostatních poboček.

Dvojitá franšíza nebo stáj

jarvis_5b2ba207498eba1f76092950.jpeg
Jan Hummel
Foto: archiv Fruitisimo

Jan Hummel, CEO, Fruitisimo

První franšízovou smlouvu jsme uzavřeli před pěti lety, to znamená deset let po založení firmy a otevření prvního Fruitisima. Měli jsme tak dostatek času koncept dobře připravit, doladit manuály a postupy a připravit značku na expanzi. Nyní prodáváme licence i do zahraničí, a tak se práce nad přípravou konceptu pro franšízing dále zúročuje. Máme dnes šestadvacet franšízových prodejen z celkových pětasedmdesáti. Na letošní rok máme naplánováno ještě osm dalších franšízových a pět vlastních prodejen.

Nové prodejny nabízíme převážně stávajícím franšízantům nebo novým zájemcům o licenci s vlastní lokalitou, ale jsou i regiony, kde přijímáme nové franšízanty. Máme tam více příležitostí pro nové provozovny, než kolik jich jsme schopni otevřít. Jde například o oblast severní Moravy nebo Slovenska.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Franšízor poskytuje zájemci o licenci své know-how a třeba i klienty do začátku.
  • Franšízant za to musí dodržovat nastavená pravidla a platit poplatky.
  • Odborníci radí, jak tyto dva světy propojit tak, aby vznikl úspěšný byznys.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.