Lubomír Milek přivedl spolu s kolegy americkou realitní síť Century 21 do Česka proto, že mu v realitách chyběl dobrý servis. To bylo před 11 lety, dnes však říká, že dobré služby klien­tům poskytuje stále jen zhruba pět procent všech realitních kanceláří. "V našem oboru se dají vydělat dobré peníze a ti, kteří si je vydělají, jsou často líní poskytnout dobré služby," myslí si Milek. Muž, který už na vysoké škole vyučoval o trhu s nemovitostmi starší spolužáky, dokázal za několik let udělat z franšízové sítě trojku na tuzemském trhu. V roce 2015 byl jmenován jejím generálním ředitelem.

Co se současné situace s byty v České republice týče, Milek radí nečekat na pokles cen a nakupovat. "Určitě bych další roky nečekal, protože ceny pak mohou být o deset až 15 procent vyšší a jestli bude nějaký pokles, tak v méně atraktivních lokalitách," míní.

Před několika týdny Milek ve své funkci skončil, společnost se však pod jeho vedením rozrostla na současných 55 poboček. Jen loni jich v síti přibylo 19. I díky tomu Century 21 zvítězilo v soutěži Franchisa roku.

Century 21

Původně americká realitní síť se do Česka dostala v roce 2007. Přivedl ji sem Lubomír Milek spolu se třemi kolegy. Po roce příprav systému, školení, informačních systémů či marketingových kampaní firma začala poskytovat franšízové licence. V roce 2009 pak Century 21 začalo poskytovat služby klientům. O rok později měla síť 20 poboček. Dnes jich má 55 a pracuje pro ni 350 makléřů. Podle Milka by se řetězec mohl rozrůst až na 150 poboček. Letos Century 21 vyhrálo v soutěži Franchisa roku.

HN: Century 21 jste do Česka s kolegy přivedl v roce 2007. Jaké to bylo, za krize rozjíždět novou značku?

V té době jsem už v realitách dělal. Pracoval jsem v regionech na různých developerských projektech a najímali jsme si lokální realitní kanceláře na jejich prodej. Ale zjistili jsme, že chybí dobrý servis. Jak developerům, tak klientům. Byli jsme přesvědčeni, že jen díky tomu, že budeme poskytovat školení franšízantům a makléřům na to, jak podávat klientovi dobrý servis, prostě musíme na trhu uspět. Největší příležitost jsme viděli právě v poskytování lepších služeb a zázemí franšízantům. Navíc je franšízing výborný v tom, že se mu více daří prosadit se v krizi než v době boomu.

HN: Proč?

Protože realitní kanceláře nemají dostatek zakázek a franšízant díky tomu, že mu franšíza poskytuje zázemí, školení, informační systém, podporu, úsporu v nákladech pomocí dodavatelského systému, se dokáže v daleko větší míře věnovat samotnému byznysu. V době boomu můžete podnikat sám, i když máte větší náklady, co se týče třeba dodavatelských cen nebo toho, že musíte najmout někoho na školení. V době, kdy je krize, se všichni snaží nějakým způsobem optimalizovat procesy a přežít v daném prostředí. My jsme se ve chvíli, kdy jsme vstupovali na trh, vůbec krize nebáli. A to jsme otevírali franšízy přesně v roce 2009, tedy v čase, kdy se krize v Česku lámala a trh letěl na několik let dolů. Century 21 celosvětově vzniklo právě v době krize ve Spojených státech a díky tomu se rozšířila jak v USA, tak i ve světě. Řekl bych, že v krizi se franšízová síť rozšiřuje o pobočky a v době boomu narůstá její obrat, protože se franšízantům daří.

Lubomír Milek (38)

Pochází z Uničova, vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, specializoval se na management.

Už při studiu pracoval s různými developerskými projekty a ve 2. ročníku vyučoval starší studenty.

"Učil jsem je porozumět trhu s nemovitostmi. Mými studenty byli lidé ze 4. a 5. ročníků," směje se.

V roce 2005, když ještě studoval, dostal na starost první velký developerský projekt za 300 milionů korun.

Dva roky poté založil se třemi kolegy masterfranšízu Century 21 v Česku.

O rok později se stal jejím provozním ředitelem.

V roce 2014 byl jmenován do funkce generálního ředitele.

Před několika týdny ve funkci skončil.

Je rozvedený, má tři děti.

Ve volném čase se jim věnuje, cestuje a sportuje.

HN: Jak se od té doby Century 21 proměnilo?

Změnil se celý byznys. V letech 2008 až 2010 jsme velmi rychle vyrostli na 20 poboček. Vzpomínám si, že přibližně po dvou letech na trhu jsme měli v nabídce zhruba devět tisíc nemovitostí. Majitelé realit tehdy byli neúspěšní v prodejích a byla obrovská nabídka, proto nebylo komplikované získat exkluzivní smlouvu a zakázky do nabídky. Bylo těžké nemovitost udat. Dnes máme zhruba dva tisíce realit, s nabídkou jsme téměř pětkrát menší, ale počtem franšíz jsme 2,5krát větší. To je způsobeno tím, že v období boomu, které teď je, se jednodušeji prodává a zakázky získáváme jen díky tomu, že klientům nabízíme servis a lepší cenu za nemovitost. V dnešní době je složitější zakázku získat než ji prodat.

HN: Díky čemu nemovitost prodáte za vyšší cenu?

Je to jednak díky nacenění, kdy dovedeme lépe odhadnout, jaká by měla být cena dané nemovitosti. A pak jsme jedním z lídrů na trhu ve službě takzvaného home stagingu nemovitosti, což je příprava na prodej. Když například prodáváme byt bez nábytku, tak tam vybavení dovezeme a klient, který přichází do bytu, nekalkuluje jen s dispozicí bytu, jeho lokací a třeba možností parkování, ale vyvoláme u něj příjemný pocit domova.

Home staging má za úkol přivést na prohlídky enormní množství lidí, aby už fotografie námi vybavené nemovitosti vyvolaly zájem jít se na něj podívat. Nikdy to ale nesmí vytvořit klamavý pocit. Měl by ale zatraktivnit prostor pro příchozí zájemce a pomoci jim si v daném prostoru představit bydlení. Rozvrhneme to ideálně dispozičně, takže člověk vidí, kam se vejde postel, skříň nebo sedačka. To si řada klientů sama neumí představit, pokud tam vybavení není. Když jim pomůžeme, výrazně tím zvyšujeme šanci, že nemovitost prodáme.

HN: Je tedy lepší prodávat zařízený byt než prázdný?

Ano, ale má to zase svá specifika. Pokud prodáváte zařízený byt, který chtějí původní obyvatelé opustit, prodávající tam dle mého zanechává stopu své kultury a bydlení. Jsou tam třeba obrázky rodiny, různé barvy na stěnách a podobně. Když my přicházíme do bytu, tak ho chceme uvést do takzvaného hotelového stavu. Aby si jakýkoliv příchozí dokázal představit tam žít. Jde o neutrální zařízení, používáme kvalitní materiály, přehozy, polštáře, ladíme interiér do nějaké barevnosti, ale chceme, aby klienta nic nerušilo − například sirupy v kuchyni, magnety na lednici nebo fotky z dovolených v obýváku. Chceme, aby byl byt připravený pro širokou škálu zájemců.

Výsledky soutěže Franchisa roku

Franchisor roku
1. místo: Century 21
2. místo: Švejk restaurant
3. místo: Business for Breakfast
Skokan roku
1. místo: Century 21
2. místo: Naturhouse
3. místo: TAB
Cenu ČAF za podporu a rozvoj získala Lenka Turnerová
Cenu veřejnosti získal Foreigners.cz

HN: Pomalu se do realitního byznysu dostávají i 3D simulace prohlídek bytů. Chystáte něco podobného?

Zatím ne. Letos ale chceme obrovským způsobem vyrůst ve videoprohlídkách. Zjistili jsme, že inzeráty, které je mají, jsou čtyřikrát více navštěvované než nabídky stejného bytu jen s fotografiemi. Video dokáže nemovitost velmi dobře přiblížit a tím chceme ušetřit čas sobě i zájemcům o prohlídky. Podívat se na byt nebo dům tak jezdí lidé, kteří už ho poměrně dobře znají a jedou tam víceméně formálně. Společně s home stagingem jsou to pro nás dva hlavní trendy, na které se letos chceme zaměřit.

HN: Jak rychle se v minulosti prodal byt a jak nyní?

Dříve se byty prodávaly v období několika měsíců, v současnosti jde o několik dní. Můžeme říct, že průměrná doba vyhledání zájemce o byt je dnes 15 dní. Neuvěřitelně se to zrychlilo.

HN: Změnily se od doby založení Century 21 v Česku podmínky pro franšízanty?

Finanční podmínky jsou téměř stejné. Nyní máme v Česku 350 makléřů a 55 poboček, ale nejsme obrovský korporát. Máme 55 středních a malých podnikatelů, kteří jsou ve svých lokalitách velmi úspěšní. Proto není k žádné výrazné změně důvod.

HN: Jaké jsou finanční podmínky? Kolik musí zájemce o franšízu vložit do začátku?

Pro člověka z velkého města je licence za 400 tisíc korun na pět let, to je počáteční investice. Další poplatky pak platí franšízanti každý měsíc, jde o fixní a obratové poplatky, které činí devět procent z obratu. V malých městech je počáteční poplatek výrazně nižší.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Nejdříve učil své spolužáky porozumět realitnímu trhu, o pár let později přivedl Lubomír Milek na český trh americkou realitní síť Century 21.
  • Letos tento řetězec vyhrál v soutěži Franchisa roku.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.