Nebojte se ptát, nechte si poradit

Renata Gábová, franšízantka Yves Rocher

Renata Gábová před nákupem franšízy nikdy nepodnikala, i když rozjet vlastní byznys chtěla, jak říká, odjakživa. Až před dvěma lety se rozhodla, že si otevře obchod francouzské kosmetické značky Yves Rocher. "Nejtěžším krokem bylo samotné rozhodnutí opustit jistotu stabilního života, měsíčního příjmu a vstoupit do nového prostředí," přiznává podnikatelka.

Pro franšízu se rozhodla i proto, že hned zpočátku dostala firemní know-how, tedy "manuál", jak pracovat a podnikat. Za výhodu považuje také to, že viděla, jak fungují jiné pobočky, kam chodila jako zákaznice, a na firmě se jí líbila rodinná tradice a přístup k přírodě. "Dostala jsem důkladný praktický i teoretický základ, což mi pomohlo minimalizovat začátečnické chyby, seznámit se s každodenním chodem podnikání, ale i značkou samotnou, jejím postavením na trhu, marketingovou strategií, očekáváním a chováním zákazníků," říká Gábová.

Rozvoj franšízingu v Česku

Franšízing ušel od roku 1989 značný kus cesty. Došlo k jeho všeobecnému přijetí a především pochopení mezi podnikateli v Česku. Velkou zásluhu na tom má především Česká asociace franchisingu, Škola franchisingu, poradenské a právní kanceláře, specializované časopisy, veletrhy, konference, ale hlavně samotné franšízy.

Předpokládáme, že v následujících letech se bude franšízingovému podnikání věnovat stále větší pozornost. Více podnikatelů bude mít zájem o podrobnější informace, jak budovat a řídit odbytovou franšízingovou síť. Budoucnost je v síti provozoven spojených stejným know-how, značkou a informačním systémem, čerpajících výhody z rozsahu.

Největší zastoupení na trhu z oblasti služeb mají koncepty z oboru gastronomie včetně rychlého občerstvení, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání. Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, farmářskými potravinami, večerky a obchody s kosmetikou.

Mezi franšízové koncepty s největším počtem poboček patří Naturhouse, BestDrive, Re/Max ČR, Benu lékárny, Century 21 a McDonald's. Nejdéle provozované v Česku pak posledně zmiňovaný McDonald's a Yves Rocher.

Jan Gonda,
prezident České asociace
franchisingu a masterfranšízant
Naturhouse

Stejně si však podle svých slov zpočátku nedokázala představit, co všechno bude muset jako majitelka franšízové licence dělat. "Přestože dobře nastavený franšízový model vás v mnoha ohledech podrží, 'prokousat' se tím musíte zpočátku stejně sami. Musela jsem si osvojit plánování, účetnictví, logistiku, dodávku zboží, komunikaci či nábor zaměstnanců," uvádí Gábová.

Nyní podnikatelka zaměstnává tři kosmetické poradkyně a tři brigádnice. Pochvaluje si, že firma klade důraz na školení prodejních dovedností i produktů nebo věrnostní systém. Gábová podle svých slov zjistila, že motivací pro zaměstnance jsou nejen peníze, ale také její vlastní energie. "Jsem s nimi často na place a intenzivně se zajímám o každodenní provoz. Snažím se jim předávat osobní nadšení a pozitivní přístup k zákaznicím," říká s tím, že pro ni jsou klíčovými pro úspěch jak stálí zaměstnanci, tak stálí zákazníci.

Při podnikání pod zavedenou značkou se jí osvědčilo nechat si poradit a sdílet své zkušenosti s ostatními franšízanty. "Dnes bych se nebála ptát se a žádat o rady i častěji, protože podpory je třeba využít a poradenství ze strany franšízora je ohromně důležité," myslí si Gábová, která by časem chtěla investovat do druhého obchodu Yves Rocher.

V cizině přizvěte rodilé mluvčí

Lukáš Bravenec, franšízant SportAnalytik

Lukáše Bravence už nebavilo sedět v kanceláři a chtěl zpestřit svůj denní program. Rozhodl se začít pracovat jako architekt na vlastní pěst, a tak dal v zaměstnání výpověď. Krátce nato si přečetl článek o českém start-upu Sport­Analytik, který testuje fyzické předpoklady dětí a odhaluje, na jaké sporty mají přirozený talent. Bez rozmýšlení se ozval jeho zakladatelům Martinu Jahodovi a Janu Březinovi, projekt ho zaujal i z druhého konce světa. Přes sedm let už totiž žije v novozélandském městě Wanaka.

"Hledání talentu v lidech mě vždy zajímalo. Celá myšlenka mě uchvátila svou jednoduchostí a sofistikovaností, protože je využitelná pro všechny bez rozdílu pohlaví i věku," myslí si Bravenec, který sám vyzkoušel hodně sportů, baví ho individuální i týmové aktivity.

Na začátku loňského roku tak v novozélandské Wanace rozjel franšízu české firmy, dnes má pod sebou tři zaměstnance a dalších sedm spolupracovníků, kteří pomáhají, když je potřeba. Koncept v zahraničí podle něj funguje proto, že je srozumitelný. "Motivuje omladinu ke sportování a rodičům dává nástroj, který je donutí zamyslet se, v čem může jejich dítě vynikat," myslí si Lukáš Bravenec.

Na službě se mu líbilo i to, že se dá flexibilně upravit podle toho, v jaké zemi se provozuje a kdo ji dělá. "Vždy je ovšem vhodné zvážit, zda odklon od standardního řešení není jen ztráta energie nebo zda navazuje na aktuální požadavky vedení," upozorňuje.

Při podnikání v cizí zemi se mu osvědčilo přizvat si k sobě rodilého mluvčího, který mluví perfektně anglicky. "Díky tomu můžeme během přizpůsobování služby na naše území reagovat na změny a mám záruku, že jsme profesionálové i navenek," říká Bravenec.

Začínajícím a nejen na sport zaměřeným českým podnikatelům radí, aby hned mysleli i na anglickou verzi své služby nebo produktu. "SportAnalytik poskytoval od začátku velmi kvalitní a srozumitelnou anglickou verzi všech stupňů projektu. Nicméně věřím, že naše zpětná vazba a doladění oficiálních dokumentů je pro naše české vedení důležitý rozvojový faktor, nejen pro anglicky mluvící trhy," míní franšízant značky SportAnalytik.

Soustřeďte se jen na podnikání

Romana Křížová, franšízantka Business for Breakfast

Díky franšíze Business for Breakfast se podnikatelka Romana Křížová podle svých slov zdokonaluje v manažerských dovednostech, potkává se s novými zajímavými lidmi a snadněji získává zákazníky. Business for Breakfast jsou kluby pro podnikatele, kde spolupracují, doporučují si klienty a dodavatele a sdílí své zkušenosti. "Síla této služby je v tom, že kontakty jsou prověřené a kvalitní," myslí si Křížová, která si licenci koupila v roce 2015. 

Klubů má podnikatelka nyní celkem sedm. "Máme 80 členů a ti si loni pomohli k zakázkám za více než 40 milionů korun," uvádí podnikatelka, jež je druhou největší franšízantkou firmy v Česku. Dosáhnout takové pozice se jí podle jejích slov podařilo díky prostředí franšízy, kde se mohla soustředit jen na samotné podnikání, a ne na administrativu.

Na konceptu franšízingu oceňuje i to, že se noví majitelé licence nemusí učit z vlastních chyb, protože už jde o ozkoušený způsob podnikání. Výhodu vidí také v metodice práce s řešením všech možných situací nebo v centrálním účetnictví či administrativě. Investice do nákupu licence se Křížové vrátila během prvního roku a začala vydělávat. 

Osvědčilo se jí také důvěřovat nejvyššímu vedení franšízy. "Pomohla vstřícnost majitelky licence pro Česko Kamily Zárychtové. Dostala jsem řadu kvalitních materiálů, podle nichž jsem si udělala představu o tom, co znamená vést franšízu. Díky tomu jsem si připravila dlouhodobý plán," vysvětluje podnikatelka. Kromě školení si pochvaluje i půlroční intenzivní osobní podporu.

Důvěřujte systému

Pavel Berka, franšízant Century 21

Pavlu Berkovi, který šest let vede franšízovou pobočku realitní společnosti Century 21 All Inclusive, v začátcích podnikání nejvíce pomohlo věřit nastavenému systému. "Zdá se to být samozřejmostí, je ale podstatné tento systém dodržet do puntíku. Pro mnohé je lákavé některé části vynechat nebo změnit, ale je velmi pravděpodobné, že se takové nedodržení konceptu projeví na výsledcích," myslí si Berka, který podniká v Brně. 

Tipy, jak oslovit zahraniční značku

Zejména začínající podnikatelé často podceňují první kontakt. Navázání vztahu je přitom tou nejdůležitější částí obchodu. Rozhoduje totiž o jeho dalším vývoji. Než zahraničního partnera oslovíte, nejprve si zjistěte co nejvíce informací – jakými činnostmi se zabývá a jaké má další obchodní vztahy. Na základě rešerše si nastavte strategii. Argumentujte tím, co můžete nabídnout.

Promyslete formu a tón celé obchodní komunikace. Pro úplně první kontakt bych volil spíše e-mail psaný ve zdvořilém duchu. Familiárnosti bych se vyhnul i při prvním osobním kontaktu.

Nepoužívejte šablonovité e-maily a vyvarujte se doslovných překladů. Bez potřebné lokalizace by mohlo především v odlišných kulturních kontextech dojít k výsledku opačnému od záměru, s jakým partnera oslovujete. Dávejte si také pozor na gramatické chyby a text si raději několikrát přečtěte.

V obchodním vztahu také vždy dbejte na správné dodržování byznys etikety. Obzvláště v mezinárodních stycích je to jedna ze základních věcí, na které partneři velmi dají. Aby váš první kontakt nakonec nebyl i posledním.

Pavel Skřivánek,
majitel jazykové agentury Skřivánek

Jako příklad dává třeba vztah s klientem, protože právě nedostatečná komunikace je aspekt, na který si zákazníci v realitách nejčastěji stěžují. "V rámci sítě máme povinnost klienta pravidelně informovat o stavu zakázky a předkládat mu statistiky počtu zobrazení inzerátu na internetu či počet reakcí zájemců," uvádí. Daným základem je podle něj také to, aby makléř pod franšízou zvládl zatraktivnit nemovitost tak, aby o ni byl větší zájem. 

Zároveň ale dodává, že svému podnikání lze i pod franšízou vtisknout vlastní vizi. Sám vsadil na maximalizaci kvality. "Klientům poskytujeme takovou službu a péči, že nás doporučují svým přátelům. Máme tak jejich absolutní důvěru a ta je v realitách důležitá."

Ve své pobočce podnikatel nyní zaměstnává 30 lidí, z toho je 25 makléřů. "Reality jsou hlavně o lidech a já se snažím vytvářet takovou atmosféru a podmínky, aby se u nás líbilo kolegům i klientům," říká.

Zažijte si práci na vlastní kůži

Renata Roubíková Baierová, masterfranšízantka McDonald's

Když jí bylo něco přes 20, vycestovala Renata Roubínková Baierová do Německa. Začala tam pracovat v jedné z restaurací McDonald's, a když největší fastfoodový řetězec světa přišel v roce 1993 i do České republiky, už celý koncept znala a věděla, co nabízí. "Práce v pohostinství mě vždycky lákala hlavně kvůli tomu, že je v ní každodenní kontakt se zákazníky a zaměstnanci," říká podnikatelka, jež vede restaurace známé značky už přes 20 let. Jako masterfranšízantka jich má nyní osm, zaměstnává v nich asi 450 lidí.

Roubínková Baierová si pochvaluje vyrovnaný partnerský vztah, který mezi franšízanty a vedením sítě funguje. "O postupu a strategiích se radíme, jsou ale jasné kompetence a v některých věcech má poslední slovo centrála, jiné oblasti spadají pouze do kompetencí franšízantů," vysvětluje podnikatelka. 

Například do toho, jaké přichází inovace postupů výroby, vzhledu interiéru, marketingu nebo nákupu nových zařízení, franšízant podle ní jednoduše zasahovat nemůže, protože jde o návrhy z centrály, které jsou testovány. "S tím se musíte smířit, nemusí to vyhovovat každému," přiznává. "Na druhou stranu je vedení franšízové restaurace byznysem s možností rychlé expanze a příslibem velmi dobré návratnosti investic. Na rozdíl od vedení vlastní restaurace máte v řetězci i záruku stabilních a spolehlivých dodavatelů a jejich kvality," říká Roubínková Baierová, která vystudovala hotelovou školu.

Na konceptu franšízy se jí líbí, že se může pohybovat jak v korporátním prostředí mezinárodní firmy, tak v prostředí restaurace, která má rysy rodinného podniku. "Jednou z důležitých částí naší práce je um komunikace mezi všemi stranami, od nejvyššího ředitele až k začínajícímu brigádníkovi," upozorňuje. Proto se podle ní v tomto prostředí snadněji pohybují ženy. 

Jako masterfranšízantka má na starosti nejvíce restaurací v Česku a jejich vedení není jednoduché. Pomáhá jí, že v nich zná vše − "prvním stolkem počínaje a poslední položkou na skladě konče". Vyzkoušela si také všechny druhy práce, takže ví, jak je daná činnost náročná a co její zaměstnanci potřebují. "Vedení restaurace není jen formální záležitostí, jak by se u tohoto modelu mohlo zdát. Jsou to živé organismy, musí se svědomitě řídit, což nelze dělat na dálku z kanceláře," myslí si.

Setkávejte se s ostatními

Jan Gonda, masterfranšízant Naturhouse

V roce 2008 se Jan Gonda rozhodl, že nadešel čas vybudovat si vlastní firmu. Po osmi letech, kdy řídil obchod ve společnosti, která se věnuje přírodní medicíně, se začal rozhlížet po příležitostech. Narazil na španělskou značku Naturhouse, jež do té doby v Česku nebyla, a její filozofie ho přesvědčila. "Téma zdravého životního stylu mě osobně zajímá, mám k němu blízko a současně si uvědomuji, že úprava stravovacích návyků není nijak jednoduchá. Lidé jsou často mystifikováni krátkodobými úspěchy nesmyslných diet a hladovek. To jsem chtěl změnit a přispět k osvětě v rámci zdravého životního stylu," říká Gonda, proč se rozhodl investovat do byznysu s hubnutím.

250

V Česku působí více než 250 franšízových systémů.

Po několika návštěvách v Polsku a Španělsku získal masterfranšízovou licenci pro Česko i Slovensko. Pod sebou má 15 poraden, ve kterých se zavádějí nové produkty a postupy a slouží také jako školicí centra pro zbytek sítě. Celý řetězec zaměstnává přes 250 výživových poradkyň, poradců a asistentek a 80 dalších lidí v centrále a hlavním skladu. 

"Na franšízingu se mi líbí, že mohu pomoci vytvářet z nepodnikatelů úspěšné podnikatele. Mezi našimi franšízanty jsou lidé z různých oborů, bývalé učitelky, bankovní úřednice, realitní makléřky či prodavačky," říká. V této oblasti podnikají hlavně ženy, podle Gondy je to proto, že si mohou upravit pracovní dobu a sladit ji s péčí o rodinu. Stále více se zapojují i muži a v síti spolu podniká i několik manželských dvojic. 

Franšízor vs. franšízant

Franšízor je majitel firmy, který chce expandovat a prodat licence na podnik dalším zájemcům.

Franšízant je zájemce o licenci, který chce podnikat pod jménem franšízora.

Po nákupu licence se podle něj vyplatí být aktivní, dodržovat manuál a doporučení franšízora, protože začátky bývají náročné. Díky tomu mohou začínající podnikatelé také zmírnit případný neúspěch, myslí si. "Ale zpravidla se jim začne dařit a mohou mít ze svého podnikání brzy radost," míní Gonda. Pokud to nepůjde, může franšízant svou pobočku prodat kolegovi nebo centrále, dodává. 

Gondovi se také osvědčilo účastnit se pravidelných workshopů a setkání s dalšími majiteli licencí. Síť výživových poraden dělá dvakrát ročně pro své franšízanty neformální setkání, kde si mohou vyměnit své zkušenosti a podporovat se. "Jsme si vědomi toho, že ne každý má znalosti a zkušenosti s podnikáním, proto máme pro tyto partnery připraveno školení, manuál a také podporu v začátcích i v pokročilých etapách podnikání," doplňuje.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru