Miliardy korun přinese současným majitelům prodej firmy Kiwi.com, chytrý vyhledávač letenek. Vyrostla v Brně z malého start-upu, založeného studentem, který se snažil najít co nejlevnější letenky na dovolenou. Během necelých sedmi let se z ní stala jedna z nejnadějnějších českých společností, teď má šanci stát se další globální firmou internetového věku.

Hlavním motorem je její zakladatel Oliver Dlouhý. Když s ním sedíte a povídáte si, okamžitě poznáte, že má v sobě hodně podnikatelské energie. Od dětství zkoušel kdeco. Obvykle to bylo podle vzoru "koupím a pak prodám dráž". Jako při obchodu s borůvkami, když ještě chodil na gymnázium. Od sběračů je koupil za trochu vyšší cenu, než za kolik se vykupovaly v Jindřichově Hradci. Což byla pořád třetina ceny, za kterou se prodávaly na hranicích s Rakouskem.

Prodával také jukeboxy nebo elektronické cigarety. "Nápadů mám hromadu. Pak ale zjistíte, že vytvořit něco je nakonec mnohem složitější, než se na začátku zdá," prohlašuje Dlouhý.

Tak tomu bylo i v případě Kiwi.com. Před necelými sedmi lety Oliver, nevlastní bratr herců Vladimíra a Michala Dlouhých, letěl s přítelkyní do Portugalska. Hledal letenku tak, aby stála co nejméně. Let nakombinoval s přestupem v Miláně, návrat s přestupem v Eindhovenu. Cesta vyšla na dva tisíce korun. Hledáním ale strávil půl dne. Řekl si proto, že chce vytvořit program, který výhodná letecká spojení mezi nespolupracujícími aerolinkami najde automaticky.

Programátora Jozefa Kepéšiho, který teď vlastní přes 13 procent Kiwi.com, našel přes inzerát. "Vybíral jsem z několika lidí, s Jožem jsme se nakonec sešli, párkrát se opili a bylo hotovo," popisuje Dlouhý. I teď lidi vybírá většinou při pohovoru na pivu. Za pár měsíců byla první verze vyhledávače venku. "Zpětně je paradoxní, že jsme původně nechtěli prodávat letenky. Vytvořili jsme srovnávač letenek lowcostových aerolinek," říká Dlouhý.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Oliver Dlouhý mluví o tom, jaké má přednosti a slabosti, proč se musel přestěhovat z Brna i z čeho má strach.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.