Denise Kenyon-Rouvinézová jezdí do Česka a do Prahy ráda. Poprvé tady byla před dvaceti lety a říká, že po pádu komunismu byla Česká republika v podobné pozici, jako je dnes Čína. "Byly tady méně rozvinuté oblasti, kde se vyrábělo nízkonákladové zboží. Dnes se Česká republika kompletně změnila a je to místo, kde je hodně podnikatelů a vzniká tady mnoho skvělých věcí," uvádí expertka, která radí i tuzemským rodinným podnikům.

Tentokrát do Prahy přijela na setkání absolventů švýcarské vysoké školy IMD, kde Rouvinezová vede Centrum pro rodinné podniky. Na akci mluvila o tom, co dál s rodinným byznysem. Téma předávání firmy další generaci je pro české rodinné podniky nejpalčivější, podle expertky ale žádný univerzální recept neexistuje.

HN: Ivana Trupmová říká, že vychovávala své děti sama, a když jim bylo 21 let, předala je manželovi a ten s nimi začal mluvit o byznysu. Co si o tomto přístupu myslíte?

Víte, nejdříve musím říct, že v rodinném byznysu nejsou správné a špatné cesty. Jsou věci, které fungují v jedné rodině, ale nefungovaly by v jiné a naopak. Tradičnější přístup je, že děti vyrůstají od relativně útlého věku v prostředí firmy, kde mohou pochopit její hodnoty, získat vztah k zaměstnancům a v budoucnu v ní možná také pracovat. Třeba na letních brigádách, aby rozuměly tomu, že lidé berou práci vážně, a pokud chtějí peníze, musí pracovat.

Zjistila jsem, že nástupníci, kteří tuto zkušenost měli, jsou mnohem více propojeni s podnikáním své rodiny. Pro nástupníky je důležité mít vášeň k byznysu, zaměstnancům i tomu, co firma dělá. A ta v nich nevznikne lusknutím prstů, když je jim 25 nebo 28 let.

HN: Je tento přístup amerického prezidenta mezi rodinnými firmami rozšířený?

Myslím, že k tomu neexistují žádné statistiky. Občas pochopím, když chce podnikatel své dítě chránit do doby, než je formálně dospělé, především pokud má velmi velký byznys a rozsáhlý majetek. Dělá to proto, že chce, aby děti měly normální život, dospívání, nechá je být dětmi a nechce je trápit záležitostmi okolo firmy.

Na druhou stranu, jsou i lidé, kteří nikdy v byznyse nebyli a třeba až ve věku 35 let v sobě najednou objevili vášeň pro byznys rodičů. Pak jsou také rodiny, které mají politiku, že členové rodiny nemohou ve firmě pracovat.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Rodinné podniky v Česku na tom byly po pádu komunismu podobně, jako jsou dnes tyto firmy v Číně, myslí si Denise Kenyon-Rouvinezová.
  • Ředitelka Centra pro rodinné podnikání na švýcarské IMD říká, že prostředí se dnes pro podnikatele i nástupníky v Česku dost změnilo a další generace tady chce zůstat.
  • Mezi kroky, které vedou k úspěšnému předávání, podle ní patří vštěpování hodnot a výdrž, která se dá i naučit.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru