Domluvte se s rodinou na tom, kdy budete vyřizovat telefonáty, říká o podnikání z domova poradce Vlach

Letošní rok by měl být milníkem pro rodinné firmy. Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), která se na tento typ podnikání letos zaměří, plánuje na jejich podporu a zviditelnění uspořádat desítky akcí po celém Česku. Její šéf Karel Havlíček rovněž věří, že spolu s ostatními organizacemi dotáhnou do konce zakotvení definice rodinného podnikání v zákoně.

Základ zaměstnanosti

V Česku se nazývá rodinnou firmou podle evropských statistik asi 87 procent ze všech společností, na hrubém domácím produktu vytvořeném podniky se podílí asi čtvrtinou. Dosud v domácí legislativě chybělo vymezení takového typu byznysu. To by se letos mohlo změnit. AMSP navrhuje do zákona o obchodních společnostech a družstvech přidat několik odstavců, které by vymezovaly, co je rodinný podnik, rodinná živnost či farma nebo jaký podíl by ve firmě měla rodina vlastnit, aby se takto dala definovat.

"Na základě toho můžeme tento sektor sledovat nejen s ohledem na výkonnost, ale zároveň jej motivovat. Je prokázáno, že rodinné firmy mají delší životnost a jsou v době krize daleko odolnější než jiné společnosti. Jsou také základem zaměstnanosti na venkově, nositeli tradic, původních výrobků a sociální odpovědnosti v místě podnikání," uvádí šéf asociace Havlíček. Pokud se definici podaří do zákona dostat, chce AMSP vytvořit mapu takových firem v Česku, hotová by mohla být do roku 2023.

Česko by bylo 11 zemí Evropské unie, kde by byl rodinný podnik vymezen v zákoně. Podle poradce rodinných firem Davida Krajíčka jsou tyto společnosti páteří všech vyspělých ekonomik. "Obecně se odhaduje, že 80 procent světového HDP generují právě firmy vlastněné rodinami. To číslo vypadá neuvěřitelně, ale patří mezi ně i firmy jako Samsung, Volkswagen, Novartis nebo ArcelorMittal," popisuje Krajíček.

Poradna pro nástupnictví

Rok rodinného podnikání by v Česku měla doprovázet setkání mezi samotnými firmami v regionech či nástupníky majitelů, kde si mohou vyměňovat zkušenosti. Na akcích budou spolupracovat také další asociace či spolky. "Podpora rodinného podnikání dává smysl, neboť investice do těchto typů firem zůstávají v regionech a tvoří základní systém jejich obslužnosti. Zviditelníme rodinné výrobce, malé pěstitele nebo rodinná řemesla a ukážeme, že se jedná o kvalitní a stabilní dodavatele, na které se vyplatí vsadit," dodává Havlíček z AMSP.

Podle poradce Krajíčka rodinné firmy v současnosti nejvíce řeší velkou byrokratickou zátěž, ale také profesionalizaci či způsoby řízení. Velkým tématem je pro ně také mezigenerační výměna a rozhodnutí, zda vybudovaný podnik předat, nebo prodat. "Dá se říci, že firmu je mnohem těžší předat než vybudovat," podotýká Krajíček. AMSP tak bude zaštiťovat poradnu pro nástupnictví, kterou vytvoří spolupracující právníci s tím, že jejím cílem bude vytvořit síť takzvaných "family business office", kde chce poskytovat servis pro rodinné podniky ze všech úhlů.

Asociace rovněž zahájila nové výzkumy mezi rodinnými firmami, aby získala aktuální data o tomto trhu. Průzkumy by se měly týkat toho, jak podniky řeší nástupnictví po právní a personální stránce, jaké je v těchto firmách sociální klima, v jaké jsou finanční kondici a jaké jsou v této oblasti trendy.

Související