O adopci nejnovějších konceptů, jako jsou cloud nebo mobilita, už firmy nepochybují. Další velké technologické téma podnikové informatiky ale představuje využití velkých dat. Téměř polovina (45 %) podniků, která je umí aktivně využívat, očekává v příštích 12 měsících finanční růst. Mezi těmi, kdo s daty nepracují, je optimistických jen pětina. Ukázal to nový ročník studie Náskok díky technologiím mezi malými a středními podniky, kterou si každoročně nechává zpracovat Microsoft. Průzkum se dotazoval 6 200 z celkem 20 evropských zemí.

Big Data

Big data lze definovat jako velké množství různorodých dat, které mohou IT technologie zpracovat, roztřídit, vizualizovat a podniky je mohou ihned využít ve svůj prospěch. Big Data proto ovlivňují manažerské rozhodování i obchodní procesy. 

Tento trend se začíná projevovat i v Česku, kde více než dvě pětiny (43 %) "datově zdatných" firem plánuje růst, oproti třetině podniků, které s daty nepracují. Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy ve společnosti Microsoft ČR k tomu dodal: "Podniky, které umí vytěžit hodnotu ze svých dat, budou v Evropě i v Česku hlavním hnacím motorem ekonomického růstu. Častěji totiž vstupují na nové trhy, mají produktivnější týmy a dokážou navázat pevnější vztah se svými zákazníky.

Big data - objevený poklad?

Velké data už dávno nejsou doménou velkých podniků. "Firmy všech velikostí dnes doslova sedí na pokladu - neustále rostoucím objemu informací, od dat o zákaznících a obchodu až po trendy v odvětví. Pro malé a střední podniky představují jedinečnou konkurenční výhodu, protože většinu dat, které potřebují k tomu, aby rostly, už mají. Stačí jen začít je systematicky používat. Dobrá zpráva je, že nástroje, které k tomu potřebují, jsou dnes jednoduché a  finančně velmi dostupné", doplnil Novodvorský.

Firmy umí ze svých dat vytěžit skutečnou příležitost ve třech hlavních oblastech.

Využívají data pro vyhledávání a udržení si zákazníků

Získat a udržet si nové zákazníky je pro firmy největší výzvou pro příštích 12 měsíců. Shodly se na tom dvě třetiny šéfů evropských malých a středních podniků, v Česku dokonce tři čtvrtiny. Práce s daty hraje právě zde velkou roli - dvě třetiny evropských (63 %) a více než polovina českých (54 %) zaměstnanců, kteří aktivně pracují s daty, se cítí být připraveny na nalézání nových zákazníků a nového byznysu. Naopak u těch, kteří s daty nepracují, se jedná pouze o zhruba třetinu (37 %), resp. čtvrtinu zaměstnanců. Podobně je tomu i u schopnosti vytvářet silnější vazby se stávajícími zákazníky.

Využívají data pro budování silného obchodního týmu

Pro šéfy je jedním z největších interních problémů zajistit, aby jejich lidé měli potřebné obchodní dovednosti a byli schopni dělat správná rozhodnutí. I zde pomáhá chytré používání moderních technologií a dat  – 57 procent evropských a 54 procent českých "datově zdatných" firem uvádí, že moderní technologie zvyšují týmovou produktivitu (vs. 23 % evropských a 13 % českých firem, které data aktivně nevyužívají).

"Schopnost pracovat s daty bude hrát stále větší roli i v malém a středním podnikání. Přístup k datům kdykoli a odkudkoli umožňuje firmám mnohem pružněji reagovat a řídit svůj byznys mnohem efektivněji a novými způsoby," doplnil Novodvorský.

Data pomáhají inovovat a odlišit se

Celých 70 procent podniků, které pracují s daty, věří, že digitální technologie zlepšují jejich schopnost inovovat (vs. 50 % ostatních). Znalosti, které díky datům získají, jim pomáhají vytvářet nové obchodní modely a strategie, a získat náskok před konkurencí.

Malé a střední podniky jsou skutečným motorem ekonomického růstu. Podle Evropské komise představují 99 procent celého obchodu Evropské unie a celé dvě třetiny zaměstnanosti v soukromém sektoru. "Je proto v zájmu všech, aby byly ochotny a schopny používat nejmodernější nástroje, včetně efektivní práce s daty," uzavřel Novodvorský.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Velká data pomáhají malým a středním podnikům získávat nové zákazníky a mít produktivnější obchodní týmy. "Datově zdatné" firmy očekávají, že v příštích měsících finančně porostou, na rozdíl od těch podniků, které neumí svá data vytěžit. Ukázal to nejnovější průzkum Microsoftu.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.