Big Data (velká data) jsou fenoménem několika posledních let. Hovoří o nich analytici, marketéři i podnikatelé, objevují se v průzkumech jako jeden z hlavních trendů budoucnosti. Firmám mají přinést konkurenční výhodu a na ní navázané zisky. Pro koho jsou ale skutečně vhodná, jak je vytěžit a k čemu slouží? Na takové otázky odpověděl světově uznávaný odborník na datovou analytiku Rafal Lukawiecki. Ten přijel do České republiky, aby vystoupil na konferenci Microsoftu "Data mohou pracovat za vás".

 

Jak byste pojem Big Data přesně definoval? A odvíjí se vaše definice pouze od objemu daných dat, nebo i dalších charakteristik?

Nemám pojem Big Data vůbec rád. Považuji ho za matoucí a užívám ho jen proto, že funguje dobře pro marketingové účely. Nejedná se totiž pouze o velká data. Pro vysvětlení si udělejme malý historický exkurz - před pár lety společnost Gartner přišla na to, že změna ekonomických podmínek vytvořila nové výzvy na poli správy dat, které lze rozdělit do tří základních dimenzí. Jde o stále se zvyšující objem dat, jejich vysokou frekvenci změn v čase při současném požadavku na jejich dostupnost téměř v reálném čase. Tak vznikla zkratka 3V (Volume, Velocity, Variety), která se stala definicí Big Data. I tato definice je ovšem v současné době nedostačující. Společnost Gartner tak musela tato "V" rozšířit na dalších stovky. A přesto je to stále zavádějící.

Z jakého důvodu?

Protože nikdy nejde o data samotná. Jde o kombinaci daných dat a otázky, kterou jimi chcete zodpovědět. Přesněji řečeno - otázky, kterou dokážeme zodpovědět jen za využití velmi moderních technologií a kterou bychom nikdy nezodpověděli za užití starých technologií. Představte si společnost, která má k dispozici data malinkého objemu, ale chce jimi zodpovědět velmi složitou otázku. K jejímu zodpovězení musí použít Big Data technologie. Alternativní příklad – v Excelu můžete mít biliony dat, která chcete sečíst, ale nejsou to Big Data. K sečtení vám totiž postačí Excel, jde o snadnou operaci. Navíc se celá definice velikosti mění. Co bylo velké dnes, nebude považováno za velké zítra. 

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.