S receptem na úspěch je to jako s babiččiným koláčem. Ačkoli používáte stejné suroviny, babiččině výtvoru se vždy jen přiblížíte. Její recept je neopakovatelný, stejně jako příběhy žen, které se rozhodly jít cestou vlastního byznysu. Tou přidanou ingrediencí je láska. Tak jako koláč s láskou pečený chutná vždy lépe, tak i byznys dělaný srdcem sbírá plody úspěchu.

České podnikatelské prostředí se v posledních letech mění. Vstupuje do něj stále více žen. "Aktuálně je v tuzemsku 14 procent všech firem vlastněno a řízeno výhradně ženou. V necelé pětině případů je vedení společnosti smíšené," říká Petr Šíma, zakládající partner poradenské firmy NSG Morison. Právě přítomnost žen postupně mění tuzemské podnikatelské podhoubí. Jejich zastoupení rok od roku sílí.

Malé, mladší, ale zdravější

"Ženy ovládají spíše malé a mladší firmy. Muži vládnou v kategorii středních podniků, avšak u větších společností je poměr vyrovnaný," upozorňuje Šíma. Tato skutečnost souvisí s povahou žen, které jsou ve svých krocích rozvážnější. Vize podnikání v nich nějakou dobu zraje. Zatímco muži se vydali cestou podnikání již na začátku devadesátých let, ženy se o slovo ve větší míře hlásí až teď. V plánech jsou sice zdrženlivější, ale byznys řídí empaticky a mnohdy s velkou dávkou intuice. Nechybí jim ovšem racionalita a raději než na vodě stojí nohama pevně na zemi.

Ona opatrnost je příčinou lepší finanční kondice firem řízených ženami. "Společnosti, jejichž majitelky jsou ženy, vykazují lepší průměrný rating při porovnání se všemi aktivními obchodními společnostmi na českém trhu," říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF - Czech Credit Bureau (CRIF).

Společnost CRIF vystupuje jako nezávislý a odborný garant v soutěži Ocenění českých podnikatelek (OCP), která hodnotí firmy, jejichž stoprocentními majitelkami jsou ženy, které svůj byznys řídí déle než 4 roky. Ze statistik CRIF vyplynulo, že průměrný rating firem účastnících se soutěže OCP je na škále od 1 do 14 na úrovni 7,93 bodu. Průměrný rating za všechny tuzemské společnosti je pak na úrovni 8,10 bodu.

Ovšem ryze markantní rozdíl je ve skupině nejlépe hodnocených společností. Rating v rozmezí 1 až 4 bodů měla více než čtvrtina (26 procent) firem ze soutěže OCP ve srovnání s 9 procenty všech aktivních tuzemských obchodních společností. Naproti tomu rating v rozmezí 12 až 14 bodů značící finanční nestabilitu a ohrožení firmy mají pouze 3 procenta firem z OCP oproti 12 procentům všech společností. 

Opatrnost a finanční stabilitu firem vlastněných ženami dokládají i slova Michaely Lhotkové, ředitelky segmentu firemního bankovnictví ČSOB, která říká, že ČSOB chce nižší riziko promítnout do žádostí podnikatelek o úvěr.

Podnikatelky, semifinalistky soutěže OCP, mají ve více než polovině případů (54 procent) všeobecně ekonomické vzdělání. Pětina má vzdělání technického směru, přesto dvě pětiny žen podnikatelek se zabývají podnikáním technického charakteru či podnikají v oboru, kde se předpokládá spíše mužské zapojení. Vyplývá to ze statistik NSG Morison. "Ženy vlastní a řídí stavební firmy i společnosti z odvětví zpracovatelského průmyslu," říká Šíma.  

Budoucnost optikou žen podnikatelek

Pozitivní zprávou je, že stále více malých a středně velkých firem zvládlo zvrátit negativní vývoj a opět nabírají dech. 80 procent podnikatelek očekává pro rok 2014 vyšší obraty, začínají rozšiřovat své podnikatelské aktivity, i když pro většinu z nich má stále největší prioritu udržet si stávající zákazníky (91 procent).

Nově se podnikatelky začínají zajímat také o zahraniční trhy - až 40 procent oslovených žen má ambici expandovat na zahraniční trhy do 2 let. Největší obavy mají podnikatelky z nemožnosti nalézt kvalitní zaměstnance či určité profese na pracovním trhu, což potvrzují i slova letošních vítězek jednotlivých kategorií. 

Zatím jste si přečetli 50 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.