Hledají hlavně stabilní a jistou práci, důležité jsou pro ně vhodné benefity a především příjemný kolektiv, kde se člověk cítí dobře. Čeští vysokoškoláci se v některých požadavcích na ideálního zaměstnavatele výrazně liší od svých kolegů z jiných zemí. Zatímco studenti na západě a na jihu Evropy jsou draví, vyhledávají výzvy a firma je snadno získá tím, že jim záhy nabídne pozici lídra, Češi na tato lákadla až tolik neslyší a oproti jiným národům jsou mnohem konzervativnější. 

Spíše než být lídrem, mít ostré lokty, soutěžit s ostatními a snažit se prosadit jako individualita, jsou Češi více "pohodáři", zodpovědní a loajální pracovníci. Touží po harmonii a klidu a velmi se chtějí stát skutečnými experty ve svém oboru. Hodně dají na stabilitu a soulad s kolegy, kteří by jim měli osobnostně sednout. Firma, která toto dokáže lidem nabídnout, bude pro elitní české studenty vysokých škol velmi přitažlivá. 

"Kultura firmy hraje pro Čechy obrovskou roli. Přátelské a dynamické pracovní prostředí a respekt k lidem u nich patří mezi top parametry při výběru ideálního zaměstnání," podtrhuje Tomáš Rašner, oblastní manažer společnosti Universum pro Českou republiku, která se zeptala více než deseti tisíc tuzemských vysokoškoláků, podle čeho si vybírají zaměstnavatele.  

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Jsou oddaní a chtějí sloužit dobré věci

Česko leží uprostřed Evropy a přesně tak vypadá i povaha a očekávání českých studentů. "Většinově jsme už v západní Evropě, nejvíce podobni Německu a Rakousku. Oproti nám je takové Polsko určitě více 'východní'. Máme však stále ještě i jisté 'východňárské' rysy," popisuje Rašner. "Například když se studentů zeptáte, podle čeho posuzují reputaci a image firmy, nejvýznamnějšími parametry jsou stále prestiž, úspěch a finanční síla. Kdežto v Německu jsou to více inovace a zajímavý produkt," dodává. 

Zatímco Němci hledají častěji uplatnění ve vedoucí pozici, Češi chtějí spíše tvůrčí pracovní prostředí. Více než ostatním záleží českým studentům na tom, aby se stali experty ve svém oboru. Příliš ale nechtějí nést břímě zodpovědnosti. Západní studenti si více cení autority a vyhledávají výzvy, kdežto Češi chtějí být především prospěšní. Právě kritérium "Mít pocit, že sloužím dobré věci" je pro Čechy mnohem důležitější než pro ostatní národy.

Při rozhodování o svém budoucím zaměstnavateli velmi dají na jeho úspěch na trhu. Toto kritérium mají čeští studenti dokonce postavené nejvýše ze všech národů. Naopak nijak netouží po tom být v práci příliš v kontaktu s klienty, není pro ně důležité, aby firma respektovala menšiny, a nezaobírají se tolik ani výší nástupního platu. 

"Absolventi, kteří k nám přijdou na pohovor, už předem přibližně vědí, jaký plat mohou na dané pozici očekávat. Jejich požadavky tak nejsou nereálné. Stále platí, že finanční odměna pro ně je podstatným kritériem výběru, ale už není kritériem jediným," upozorňuje personální ředitelka společnosti Siemens Petra Jeřábková. Do strojírenského podniku se měsíčně hlásí na absolventské pozice kolem 150 uchazečů a firma jich přijímá zhruba 160 ročně. 

České firmy u studentů bodují 

V žebříčcích firem podle jejich žádanosti se u českých studentů velice dobře umisťují tuzemské firmy. "Jsou spojovány právě s přátelským pracovním prostředím, a to je pro Čechy velké lákadlo," vysvětluje Rašner.

Příkladem je Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka je první v žebříčku u českých studentů technických oborů, třetí u ekonomů a velmi vysoko se umístila také u studentů práv. Na předních příčkách se umisťuje také Skupina ČEZ. A velmi dobře jsou na tom i někteří další tuzemští zaměstnavatelé – České aerolinie, Kofola, Student Agency či Česká národní banka. 

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Studenti na Západě jsou draví a rádi přijímají výzvy. České studenty firma získá, když jim nabídne přátelské pracovní prostředí a pocit, že jsou prospěšní. Naopak nástupní plat pro ně není nijak zásadní.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.