Franšíza už dávno není pro české byznysmeny velkou neznámou, naopak se stává stále populárnější formou podnikání. Koncept totiž nabízí značné výhody. Není nutné začínat na zelené louce, ale společnost může rovnou vystupovat pod zavedenou značkou a využívat jejího know-how. Na rozjetí firmy jsou potřeba nižší náklady, nižší je také riziko neúspěchu.

Na druhou stranu samozřejmě podnikatel obvykle přichází o možnost nezávislosti a kreativity, musí se podřídit i rozhodnutím, která může považovat za špatná. Přesto franšíza láká stále více lidí. Vyplývá to z šetření firmy Profit system, o kterém její zástupci hovořili na konferenci Franchising Forum 2014. Tu pořádala Česká asociace franchisingu - nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu.

"V loňském roce přibylo na českém trhu kolem devatenácti nových značek, což představuje zhruba desetiprocentní růst. O dvacet procent pak vzrostl počet podniků otevřených na základě franšízové licence. Jedná se o největší nárůsty, jaké byly zaznamenány ve zhruba dvacetileté historii," popisuje stav Barbora Štanglová z Profit system.

V roce 2013 tedy bylo na trhu celkem 219 franšízových značek. Celkový počet poboček se vyšplhal na 6 152, což je o 16 procent více než předchozí rok. Franšízantů bylo celkem 4 966. "Nejlépe se uchytily koncepty s originálním nápadem, který na trhu chyběl. Například Novodobá sanitka, Konopná lékárna a další," dodává Štanglová. Podle ní by měl rostoucí trend i nadále pokračovat. Za rok 2014 by tak mohlo přibýt jedenáct nových značek. 

Tuzemské značky bodují

V posledních letech byly mezi podnikateli výrazně oblíbené franšízové systémy v oblasti služeb. Loni se ale situace změnila ve prospěch obchodu. "V kategorie obchodu vzrostl počet systémů o 29 procent, což představuje 98 franšízových konceptů v této oblasti. Jedná se o největší nárůst za poslední čtyři roky. O obrovský rozmach se zasloužily především koncepty v oblasti prodeje potravin jako je Náš grunt, Můj obchod a další," popisuje Štanglová. Služby se naopak dočkaly poprvé poklesu o 6 procent na 121 franšízových konceptů. 

Výrazným trendem ve franšízingu v posledních třech letech je i převaha českých značek na trhu nad těmi zahraničními. Českých značek bylo minulý rok 132, což je o 11 procent více než v předchozím období. Počet zahraničních značek se zvýšil o 7 procent, a to na hodnotu 87. České značky tedy mají 60,3 procent trhu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Popularita franšízové koncepce podnikání v České republice stále vzrůstá. Jen za rok 2013 se počet společností využívajících tuto formu zvýšil o 20 procent. Jedná se vůbec o největší nárůst v historii franšízy, která u nás funguje od roku 1991.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.