Úvěrové registry klientských informací obsahují celkové údaje o platební morálce klientů bank a finančních institucí. Tyto informace slouží všem institucím sdružených v daném registru k prověřování bonity klienta a jeho platební morálky. Banky a finanční instituce tak mohou na základě informací obsažených v registrech posoudit, zda danému žadateli poskytnou úvěr, případně mu mohou přizpůsobit parametry nového úvěru jeho aktuální situaci. Zejména pak pozitivní informace umožňují jednotlivým klientům budování dobré úvěrové historie a motivují klienty bank a finančních institucí ke správnému finančnímu rozhodování. 

Dva nejvýznamnější úvěrové registry, Bankovní registr klientských informací (BRKI) a Nebankovní registr klientských informací (NRKI), jsou provozovány společnostmi CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s. a CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o.

Kdo registry používá

Členy Bankovního registru klientských informací jsou banky a stavební spořitelny, tj. finanční instituce s  bankovní licencí. V rámci bankovního registru pak společně sdílejí data na základě § 38a odst. 1 zákona č. 21/1992 Sb. o bankách. Mnoho dalších významných poskytovatelů finančních půjček, tedy tzv. nebankovní věřitelské instituce (nejčastěji leasingové a splátkové společnosti), sdílejí informace o úvěrech v rámci nebankovního registru, a to na základě souhlasu klienta.

Jaká data registry uchovávají

Banky a finanční instituce reportují do registrů identifikační osobní údaje klienta. Dále údaje o finančních závazcích – například o počtu existujících úvěrových smluv, výši jednotlivých úvěrů a splátek, historii splácení, informace o zajištění závazků apod. Registry také obsahují údaje o tom, zda klient o nějaký úvěrový produkt žádá, nebo v posledních měsících žádal (a to včetně neúspěšných žádostí).

Nebankovní registr navíc obsahuje informace o právnických osobách. Všechny informace jsou v registrech uchovávány po dobu čtyř let od splacení všech závazků. Pokud smlouva s klientem nebyla uzavřena, jsou informace k dispozici v nebankovním registru po dobu šesti měsíců, v bankovním registru po dobu jednoho roku.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Finanční instituce musí vždy zvažovat, komu peníze půjčí a za jakých podmínek. Celkové údaje o platební morálce klientů bank a finančních institucí obsahují úvěrové registry. Na základě v nich obsažených informací mohou banky posoudit, zda danému žadateli poskytnou úvěr. Pozitivní úvěrová historie klienta navíc může zlepšit podmínky půjčky.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.