Kde potkáte na jednom místě vaši konkurenci, seznámíte se s trendy v oboru a dostanete možnost oslovit potenciální klienty? Na veletrhu! Aby účast firmy měla smysl a co nejvíce se zhodnotila, je třeba se pečlivě připravit a vyvarovat řady úskalí.

„Lidé se mě ptají, k čemu jsou v dnešní digitální době veletrhy. Přitom ani nejprogresivnější digitální komunikace nemůže nahradit osobní kontakt. Vztahy se budují mezi lidmi, ne mezi počítači. Kde jinde se sejde takové množství zástupců ­ firem v dlouho dopředu domluveném termínu a na předem vymezené ploše?“ pokládá řečnickou otázku marketingový specialista Ivan Bureš, který je také autorem knihy Jedeme na veletrh.

HN proto oslovily veletržní specialisty a podnikatele, kteří se veletrhů pravidelně účastní, aby prozradili, jak vytěžit z účasti co nejvíc.

1. Stanovte si pečlivě veletržní cíle

Aby vaše účast na veletrhu splnila očekávání, měli byste si při jejím plánování odpovědět na několik otázek. Čím chcete upoutat pozornost? Jaké informace se potřebujete dozvědět? A koho chcete na akci kontaktovat? „Veletrh je ideální příležitostí otestovat v reálu firemní novinky či modifikace zavedených produktů. U stagnujících výrobků je možné si ověřit, zda je produkt opravdu prodejně mrtvý,“ vysvětluje marketingový odborník Ivan Bureš.

Veletrh je ideálním prostředím k získání informací o vývoji trhu, změnách cen či technologickém vývoji produktů.

„Sestavte si před akcí seznam všech firem, v jejichž stánku lze očekávat něco zajímavého, a seznam všech důležitých osob, které mohou sdělit nějakou zajímavou tržní informaci. Takhle se třeba dozvíte, že v konkurenčním produktu je zabudován nový progresivní konstrukční prvek nebo že jeden z vašich klíčových zákazníků strávil neobvykle dlouhou dobu ve stánku vašeho konkurenta,“ popisuje Ivan Bureš ve své knize Jedeme na veletrh vydané nakladatelstvím Management Press.

2. Nezapomeňte na propagaci před akcí

Svoji účast na veletrhu začněte propagovat zhruba dva měsíce před jeho konáním. Do inzerátů je vhodné vsunout řádek s upozorněním na expozici.

„Od okamžiku podání přihlášky by se také informace o účasti měla objevit na firemním webu, na plakátech v prodejnách či jiných kontaktních místech včetně záhlaví veškeré firemní e-mailové komunikace. Je na pováženou, že takto podle našich průzkumů postupuje sotva pětina vystavovatelů,“ říká Jan Novotný z veletržní společnosti Incheba Praha, který je zároveň předsedou Společenstva organizátorů veletržních a výstavních akcí České republiky (SOVA ČR).

Další rady najdete v pondělí v Hospodářských novinách v příloze Podnikání.

Čtěte více v Hospodářských novinách