Jedním z vítězů nad krizí v Česku jsou e-shopy. Loni utratili Češi za zboží on-line 27 miliard korun. "Letos by to mohlo být až 31 miliard," říká Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Někteří odborníci jsou ale ještě optimističtější. Například zakladatel prvního on-line obchodu v Česku Vltava.cz a nyní soukromý investor Jiří Hlavenka uvádí, že k těmto číslům je nutné připočítat ještě sedm až osm miliard, které utrží dohromady malé "neviditelné" obchody. Těch je drtivá většina z odhadovaného počtu dvanácti tisíc internetových obchodů v tuzemsku. "Oni ten milionový roční obrat vždycky nějak udělají," míní Hlavenka.

Spolu s tržbami ze služeb, jako jsou prodeje zájezdů či vstupenek, které se odhadují kolem dvou až tří miliard, by tak mohli letos Češi jen v tuzemských e-shopech nakoupit až za čtyřicet miliard – nejvíce v historii. Internetové prodeje by tak tvořily přibližně pět procent tuzemského maloobchodního obratu.

Čechy vehnala do "sítě" i krize. Rodiny šetří, a pokud už nakupují, častěji hledají zboží na internetu, kde je levnější než v kamenných obchodech.

Při nákupech on-line dlouhodobě nejvíce "letí" elektronika všeho druhu. I když trh takzvaného technického zboží, tedy právě spotřební elektroniky, počítačů a malých i velkých domácích spotřebičů, jako celek klesá, internetovým prodejcům naopak tržby setrvale rostou.