Silniční daň

4,8 miliardy

korun stát v roce 2009 vybral díky silniční dani. V roce 2008 získal ze silniční daně dokonce šest miliard.

Martin Kocourek, ministr průmyslu a obchodu

"Nejlepší by bylo zrušit silniční daň na osobní automobily úplně."

Nečasova vláda chystá daňovou úlevu pro drobné a střední podnikatele: od začátku roku 2012 jim chce totiž úplně zrušit silniční daň na osobní auta. "Návrh na zrušení silniční daně na osobní automobily bude součástí daňové reformy, kterou chceme prosadit od ledna roku 2012," řekl včera HN ministr financí Miroslav Kalousek.

Pro živnostníky, ale i malé a střední podniky by znamenalo zrušení silniční daně na osobní auta docela velkou úlevu. "Máme šest aut, takže bychom ročně ušetřili kolem 20 tisíc. Bylo by to příjemné," říká například Pavel Klimeš, který vlastní stejnojmennou stavební firmu.

Jen pro představu: za jedno osobní auto s objemem 1900 kubických centimetrů, které firma používá pro své podnikání, stát vybírá roční daň tři tisíce korun. A například za dodávku, která má objem 2200 kubických centimetrů, pak zaplatí podnikatel 3600 korun.

Jistotu, že jim vláda zruší silniční daň na osobní auta, mají zatím jen živnostníci a menší firmy s několika auty a několika desítkami zaměstnanců. Podniky s mnoha desítkami aut a stovkami zaměstnanců si už ale tak jisté být nemohou.

Vláda totiž zatím ještě neurčila, kde přesně udělá hranici mezi "střední" firmou, která už silniční daň z osobních aut platit nebude, a "velkou" firmou, která ji bude platit i nadále. Třeba drobní podnikatelé by byli rádi i za to, kdyby vláda zrušila silniční daň jen pro firmy, které mají méně než 20 automobilů.

"To by nám stačilo, protože by se to týkalo 90 procent všech firem," říká viceprezident Unie středního stavu Jaromír Schubert.

Z rozpočtu vypadne 2,5 miliardy

Třeba ODS ale bude ve vládě prosazovat, aby žádné výjimky mezi podniky nebyly. "Nejlepší by bylo zrušit silniční daň na osobní automobily úplně. Konkrétní návrh bude záležet na rozpočtových možnostech státu," říká ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek z ODS.

Nejde přitom o malé peníze. Stát totiž loni na silniční dani vybral 4,8 miliardy. Téměř polovinu z toho tvořila právě silniční daň na osobní auta. Stát by tak musel skoro 2,5 miliardy najít jinde, což nebude v napjatém rozpočtu vůbec jednoduché.