Autopůjčovna Sixt, která na billboardech použila fotografie předsedy ODS Mirka Topolánka, porušila podle Rady pro reklamu (RPR) její etický kodex. Rada proto autopůjčovnu i média a firmy, které reklamu šíří, vyzvala, aby tuto reklamní kampaň ukončily. Autopůjčovna se zatím ke kritice ze strany RPR nevyjádřila. Její zástupci v úterý ČTK řekli, že čekají na právní rozbor rozhodnutí rady.

Autopůjčovna na billboardy umístila Topolánka se sloganem "Sixt má auto pro každého". Chtěla tak využít mediální pozornost upřenou na aféru kolem dovolené předsedy ODS v Toskánsku. Na jedné z fotografií z Itálie totiž Topolánek stál vedle jeepu, který mu pronajala právě autopůjčovna Sixt.

"Jsme apolitičtí, chceme zdůraznit, že je pro nás zákazník opravdu každý," komentoval kampaň již dříve v médiích generální ředitel Sixtu František Pačes.

Topolánek o reklamě nevěděl 

Podle RPR reklama nesmí zobrazovat žádné žijící osoby, ani na ně odkazovat, pokud s tím předem nesouhlasí. A Topolánek předem o billboardech nevěděl.

Podle dalšího článku kodexu by navíc reklama neměla využívat politiků či jiných "veřejných autorit" ani v případě, že by s tím souhlasili.

RPR se začala reklamou autopůjčovny Sixt zabývat ihned po jejím zveřejnění na billboardech. V úterý o ní rozhodla její arbitrážní komise. "Nad rámec výše uvedeného vyjadřuje Arbitrážní komise Rady pro reklamu podivení, že zadavatel a šiřitelé předmětné reklamy přistoupily k šíření takovéhoto reklamního sdělení, které je zjevně a na první pohled, vzhledem k liteře Etického kodexu, neetické," stojí v úterním rozhodnutí.

RPR je nezisková organizace založená reklamními agenturami, médii a firmami, které si reklamu platí. Peněžní pokutu za porušení svého etického kodexu udělit nemůže. Na firmy apeluje tím, že se samy k dodržování těchto pravidel zavázaly.