Situace českých exportérů se zhrošila jen mírně. Firem, kterých se dotknul pokles exportu, je pětina. Celkem 21 % dotazovaných uvedlo, že se jejich export v posledních šesti měsících snížil. V porovnání s obdobným průzkumem, uskutečněným loni v září, jt to nárůst o téměř dvojnásobek – tehdy o poklesu exportu referovalo 11 % společností. Jako stagnující svůj vývoz označilo 39 % firem a 40 % podniků svůj export v posledních šesti měsících zvýšilo.
Mezi konkurenčními výhodami kralují inovace. České exportní firmy už nezakládají především na tradici, jak tomu bylo ještě nedávno – v průzkumu ji jako konkurenční výhodu uvedlo jen 8 % firem. Konkurenčním výhodám českých firem dnes vládnou inovace založené na kvlitnějších technologiích (uvedlo je 41 % společností), na druhém místě žebříčku je pak flexibilita (20 %) těsně násleodvaná nižší cenou ve srovnání s konkurencí (19 %).
České firmy se aktivně připravují na možnost, že se propadně jejich export do zemí EU. Dobrou zprávou je fakt, že firmy pochopily nutnost být připraven na případné problémy na evropských trzích. Celých 77 % jich uvedlo, že má záložní plán, který by jim měl pomoci překonat případný propad evropských objednávek. Plán nejčastěji spočívá v inovacích, které zvýší konkurenceschopnost jejich výrobků (37 %) a v diverzifikaci trhů mimo EU (27 %). Na úsporná opatření sází 21 % vývozců, 11 % by omezilo export jen na bezpečné investice a 10 % by řešilo situaci snižováním nákladů a prodejem hmotného majetku.
Pokud jde o to, která teritoria představovala pro české firmy v loňském roce nejrychleji rostoucí trhy, byla to na prvním místě Jižní Korea (růst o 53 %), dále Rusko (37 %), Ukrajina (36 %) a Čína (26 %). Na pátém místě se umístily Spojené státy, přičemž pozitivní zprávou je, že velkou část exportu do této lokality představovaly produkty s vysokou přidanou hodnotou.

Jak uvedl Mark Winterflood, generální ředitel HSBC Bank plc – pobočka Praha, má HSBC Bank velký zájem na podpoře českého exportu. Výrazem toho je již třetí ročník projektu HSBC Grant.
Vítězové jednotlivých kategorií získávají nejen částku 500 000 korun na podporu svých proexportních aktivit, ale také odborné poradenství partnerů soutěže společností Ernst &Young a White & Case.
V kategorii Evropa letos zvítězil Agrofert holding s exportním projektem vývozu potravinářských produktů pod značkou Kostelec 1917 do Maďarska a dalších evropských zemí.
V kategorii Asie obsadil první místo Sklostroj Turnov CZ, strojírenská firma specializovaná na dodávky investičních celků, linek, strojů, zařízení a forem na výrobu obalového skla. Grant obdržela pro svou exportní zakázku na Tchaj-wan.
V kategorii Jižní a Střední Amerika zvítězila společnost EKOL, brněnský výrobce turbin a kotlů, který přihlásil exportní projekt do Argentiny, Brazílie a Mexika.
V kategori Blízký východ zvítězila společnost Výtahy Ostrava, která vstupuje na alžírský trh.