Konkurence mezi e-shopy je v Česku velká. Nestačí jen odbavit objednávku včas a bez chyb. Alfou a omegou celého online byznysu je vybudovat si se zákazníkem fungující vztah. Klient musí mít důvod, proč se k vám vracet. Zkušení provozovatelé internetových obchodů se proto řídí pravidlem, že je mnohem méně nákladné a náročné podporovat loajalitu stávajících zákazníků, než se pokoušet získat stále nové zákazníky. 

Jak si ale "vychovat" loajálního zákazníka, který se k vám bude vracet? Kromě kvalitního zboží a služeb je potřeba nabídnout i něco navíc. "Vzhledem k tomu, že mezi kupujícím a prodávajícím probíhá pouze virtuální komunikace, je to úkol poměrně náročný, ale ne nemožný," říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, který se podělil o pár ověřených rad.

1. Připomínejte se

Neomezujte komunikaci na nutné minimum, ale zároveň se nesnažte udělat si ze zákazníka nejlepšího kamaráda hned při prvním kontaktu. Vztah budujte postupně. Po registraci pošlete novému zákazníkovi uvítací zprávu a buďte s ním pravidelně v kontaktu.

Kromě klasických obchodních sdělení můžete registrovaným zákazníkům zasílat například přehledný čtvrtletní newsletter o tom, co se u vás děje nového. V tomto případě se už nemusíte bát být trochu osobnější. Podělte se o reportáž z firemní snídaně nebo se pochlubte, že se vaše kolegyně bude vdávat. Zákazník tak získá pocit, že vás zná a je s vámi na jedné lodi.

2. Rozdávejte dobré skutky

Máte-li potřebu zákazníka za jeho věrnost něčím obdarovat, buďte originální. Propisky nebo klíčenky s logem obchodu nejsou a vlastně ani nikdy nebyly tím, čím byste zákazníka potěšili. Snažte se najít něco, co bude vhodně reprezentovat váš obchod a třeba vzbudí i nějaké emoce.

Místo zbytečností, které dříve či později skončí zastrčené v šuplíku, v horším případě rovnou v koši, rozdávejte dobré skutky. Pošlete příspěvek neziskové organizaci nebo podpořte nějaký zajímavý projekt. Zákazník bude mít pocit, že udělal dobrou věc, a možná ho motivujete, aby stejný krok udělal i on sám.

3. Nabídněte komunikační mix

Kdo v dnešní době není na sociálních sítích, jako by ani nebyl. Vzhledem k tomu, že se jedná o platformy, kde každou vteřinou přibývají spousty informací, je udržování sociálních sítí poměrně časově náročné, nicméně návratnost bývá velmi dobrá.

Nestárnoucí klasikou pak zůstává e-mail, u kterého ale hrozí, že adresát zprávu bez otevření rovnou smaže, je proto nutné zaujmout už předmětem e-mailu. Komunikační kanály by se měly efektivně namixovat, aby se důležité informace dostaly k co největšímu počtu zákazníků. 

4. Recenzujte produkty

Dejte svým zákazníkům pocit, že jsou pro vás důležití. Svět se netočí jen kolem slev a dárků k nákupu. Dopřejte stálým zákazníkům výsadní postavení a informujte je o recenzích na produkty, pozvánkách na nejrůznější akce nebo o novinkách v e-shopu jako první.

5. Mějte "tvář"

Pokud se o chod e-shopu nestaráte sami, ale máte i další zaměstnance, seznamte je s vaší obchodní strategií a nastiňte pravidla, podle kterých váš obchod funguje. Ujistěte se, že při komunikaci se zákazníky používáte stejný firemní jazyk, který patří k důležitým aspektům při budování "tváře" e-shopu. Budete-li navenek působit jako sehraný tým, získá váš obchod u zákazníků další plusové body.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se