Nakupování přes internet se stalo již běžnou součástí života většiny lidí. V e-shopech alespoň jednou ročně nakoupí 96 procent Čechů, téměř polovina z nich pak nakupuje on-line alespoň jednou v měsíci. O něco častěji než muži na internetu nakupují ženy. Činí tak především kvůli úspoře času a snadnému srovnání cen.

O průzkumu

Data v průzkumu "Stav e-commerce v ČR v roce 2014" zkompletovala společnost Shoptet. Vycházela přitom z výsledků průzkumů Asociace pro elektronickou komerci, Srovname.cz, PayU, Heureka.cz, Českého statistického úřadu, Netmonitoru a interního průzkumu služby Shoptet.cz. 

Srovnání nabídek obchodů si v žebříčku výhod internetového nakupovaní stojí úplně nejvýše. Spotřebitelé si ovšem cení i úspory času, která je s on-line nákupem bezesporu spjata. Výhodnější ceny jsou překvapivě až na pátém místě tohoto žebříčku. Jen necelá desetina nakupujících považuje nižší cenu za prioritu.

Konkrétní e-shop lidé vybírají podle několika kritérií. Významnou roli hrají recenze předchozích zákazníků. Nabízí-li internetový obchod dopravu zdarma při realizaci větší objednávky, jsou lidé ochotni nakoupit více, než měli původně v plánu. Jednou z významných součástí internetového obchodu je také jejich zobrazování ve vyhledávačích a srovnávačích zboží, skrze které přichází velké množství zákazníků.

"V současné době se odhaduje, že je v Česku přes 37 tisíc internetových obchodů, jen během letošního roku jich až dva tisíce přibylo. Pro rok 2014 se obrat české e-commerce odhaduje na 80 miliard korun, což je zhruba o 15 procent více než v roce 2013. Můžeme tedy říci, že nakupování on-line se v České republice těší stále větší oblibě," komentuje situaci Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Jak dříve pro portál Probyznys.info uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška, e-shopů, které generují roční obrat nad 100 tisíc korun ročně, je v Česku méně než 10 tisíc. Češi totiž vnímají provoz e-shopu jako možný zdroj přivýdělku. 

O vedlejším zdroji příjmu napovídá i statistika technického řešení jednotlivých českých e-shopů. Vítězí totiž pronájem již hotových šablon. Díky tomuto komerčnímu řešení funguje více než polovina (56 %) internetových obchodů. Více než třetina (38 %) stojí na Open Source základě a pouze asi šest procent jich vzniklo individuálně.

Kamenem úrazu se při provozování e-shopu zhruba pro tři čtvrtiny majitelů stane neznalost on-line marketingu. "Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne. Až tak jednoduché to ale není. Je potřeba se předem velmi dobře připravit na všechny možné situace, které mohou nastat," říká Uďan.

Alza.cz neusíná na vavřínech

Šanci stát se e-shopem s nejvyšším ročním obratem má v roce 2014 opět Alza.cz. Loni její obrat dosáhl 9,2 miliardy korun. Pomyslné stříbro si odnesla internetová nákupní galerie Mall.cz. O bronz se loni dělil prodejce elektroniky T. S. Bohemia a cestovní agentura Invia, v obou případech obrat převýšil hranici dvou miliard korun. 

"Z celkového maloobchodního prodeje (zhruba 900 miliard podle ČSÚ) tvořily v roce 2013 e-shopy okolo sedmi procent a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat. On-line prodej je velmi atraktivní oblastí obchodních služeb, nástup mobilních zařízení velmi oblíbených u mladých generací navíc znamená, že podíl elektronického obchodování bude stále významně stoupat," upozorňuje Uďan.

Mezi nejčastější položky, které se ve virtuálních košících Čechů objevují, patří oblečení, počítače a sportovní oblečení a vybavení. Obvyklý nákup zboží na internetu je do výše 2000 korun. Průměrná hodnota jedné objednávky tak činí 1712 korun, za poslední rok se ale zvýšila přibližně o pět procent. Zvýšení může být dáno mimo jiné tím, že se lidé naučili přes internet nakupovat levněji věci běžné denní potřeby, a to třeba i potraviny. Frekvence těchto nákupů je častější, než tomu bylo dříve. 

Zatím jste si přečetli 80 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.