Firmy by výběru obchodních zástupců měly věnovat velkou pozornost. Často se koneckonců klient s firmou setkává právě jen prostřednictvím obchodníka. Ten tedy představuje jakousi podnikovou vizitku. Zároveň je to právě on, kdo by měl společnosti zajišťovat příliv nových zakázek. Kde ale skutečně schopného "obchoďáka" najít? A jak se vlastně vůbec pozná?

Nikoho asi nepřekvapí, že naprostým základem u obchodního zástupce musí být schopnost vycházet s lidmi. Kandidát by měl být aktivní, společenský, nebát se nových situací a vnímat je jako výzvu. Pro stydlivého člověka není tato pozice příliš stavěná.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Na druhou stranu ale sama odvaha a komunikativnost neznamenají, že bude jedinec na zákazníky působit příjemným dojmem. K tomu je třeba i jistý cit a empatie. To zdůrazňuje také Miroslava Břoušková, Key Account Manager Grafton Recruitment: "Nejdůležitější jsou takzvané měkké dovednosti – komunikace a prezentace. Dobrý obchodní zástupce by měl mít rovněž vyjednávací schopnosti, měl by být zodpovědný a měl by dokázat navodit pocit důvěry."

Souhlasí s ní i Martin Čuba, zakladatel poradenské firmy Eton Business Consulting: "Empatický obchodník zapojuje partnera do diskuse, zajímá se o jeho názory, snaží se porozumět jeho cílům a potřebám. Teprve bude-li se partner v rozhovoru cítit dobře, bude v něm ochoten dále pokračovat." Obvykle se ale potenciální klient necítí dobře, pokud na něj někdo vyvíjí přílišný nátlak. Proto by se společnosti měly zamyslet nad tím, zda chtějí prosazovat agresivní firemní kulturu a přijímat typy obchodních zástupců "vyhodíte dveřmi, vleze oknem".

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.