Internetové nakupování se u českých spotřebitelů těší velké oblibě. Prostřednictvím internetu loni nakoupili zboží a služby za více než 70 miliard korun. Růst obratu české e-commerce odhaduje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška na 15,5 procenta.

Statistiky obratu za rok 2012 hovořily o 43 miliardách korun, které ovšem generovaly pouze klasické e-shopy z prodeje zboží. Letos poprvé APEK zveřejnil statistiku obratu celého internetového trhu, kam vyjma již zmíněného obratu tradičních e-shopů patří i statistika za prodej služeb on-line a obrat serverů typu Aukro.cz, které se vyznačují koncentrací mnoha prodávajících a značnou diverzitou nabízeného zboží.

E-commerce tahounem ekonomického růstu

Ke změně metodiky dospěl APEK z důvodu srovnatelnosti s evropskými statistikami. V roce 2013 dosáhly nejvyšších e-obratů tři největší evropské ekonomiky, Velká Británie (107,1 miliardy eur), Německo (63,4 miliardy eur) a Francie (51,1 miliardy eur). V České republice tvořil obrat za prodej po internetu v přepočtu přibližně 2,5 miliardy eur.

„Prodej on-line ovšem v České republice roste podobně jako v Evropě v průměru o 15 až 20 procent. E-commerce je jednoznačně jedním z tahounů ekonomického růstu,“ dodává Vetyška.

„V roce 2014 předpokládáme v rámci celé Evropy on-line obraty v hodnotě více než 425 miliard eur. Podíváme-li se až do roku 2016, očekáváme dosažení hranic 625 miliard eur. Pokračování růstu umožní jak zavedené e-commerce ekonomiky, tak také rozvoj prodeje po internetu v dalších zemích Evropy,“ prohlásil Wijnand Jongen, předseda výkonného výboru Ecommerce Europe.

Česko e-shopovou velmocí

Česko sice nedosahuje výsledků jako nejsilnější evropské ekonomiky, ale co do počtu aktivních internetových obchodů by mohlo obsadit přední místa. V tuzemsku je totiž přibližně 35 tisíc aktivních e-shopů.

V kontextu nedávných krizových let vnímali Češi provozování e-shopu hlavně jako možný zdroj přivýdělku. Tato strategie přetrvává i v době hospodářského oživení. „Nejvíce e-shopů generuje obrat do 150 tisíc ročně,“ říká Jan Vetyška.

Pokud bychom omezili hranici obratu na více než 100 tisíc ročně, snížil by se počet e-shopů dle interní statistiky asociace na méně než 10 tisíc. „Proto tvrdit, že Česká republika je e-shopovou velmocí, je spekulace, vzhledem k tomu, že nevíme, jak ke statistice přistupují ostatní země, zda nemají jistá omezení právě co do velikosti obratu,“ upozorňuje Vetyška.

Na konci roku 2013 nabízelo zboží či služby evropským zákazníkům více než 650 tisíc webových stránek. Ať už přímo, či nepřímo, evropská e-commerce poskytuje aktuálně zaměstnání dvěma milionům lidí.

Vede Alza

Největší český prodejce elektroniky si upevnil postavení lídra trhu. Podle předběžných výsledků dosáhl v roce 2013 obratu ve výši 9,2 miliardy korun a tržeb ve výši 11,1 miliardy korun. Alza.cz, která je průkopníkem elektronické komerce v Čechách, vyřídila v roce 2013 více než tři miliony internetových objednávek.

Na druhém místě pomyslného žebříčku české e-commerce co do velikosti obratu, by se umístil Mall.cz. „Tržby celého Netretail Holdingu, kterého je internetová galerie Mall.cz součástí, činily ve fiskálním období 2013 až 2014, jež skončilo v březnu letošního roku, přibližně osm miliard korun,“ říká PR manažerka společnosti Michala Gregorová.

O pomyslnou třetí příčku by se dělila cestovní agentura Invia s prodejcem elektroniky T.S. Bohemia. „Invia v loňském roce prodala zájezdy za přibližně 2,5 miliardy korun,“ říká její Marketing manažer Michal Tůma. Obrat společnosti T.S. Bohemia loni taktéž převýšil hranici dvou miliard korun.