Stanislav Servus se začal zajímat, jak v zahraničí fungují poradenské služby pro rodinné firmy v jednotlivých fázích jejich vývoje. Zaujalo ho to natolik, že se aktivně podílí na osvětě v této oblasti u nás. A jelikož u nás kromě právního vzdělání žádné další specializované studium pro tento druh poradenství neexistuje, pustil se do studia mezinárodních kurzů zaměřených na poradenství pro rodinné firmy. Jako zatím jeden z mála v ČR získal za úspěšné absolvování kurzů dva certifikáty americké prestižní organizace Family Firm Institute.

Stanislav Servus

Je advokátem a společníkem advokátní kanceláře Dvořák Hager & Partners. Dlouhodobě se věnuje problematice rodinných firem, jejich vedení i vlastnictví, problematice nástupnictví i problematice tzv. family business governance.

Na dané téma pravidelně publikuje v českých médiích, přednáší a pořádá setkání podnikatelů. Stanislav Servus je absolventem speciálního vzdělávacího programu organizace Family Firm Institute (jejímž je členem) a držitelem Certificate in Family Business Advising a Advanced Certificate in Family Business Advising.

Absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a dále postgraduálně studoval na univerzitě v Řezně ve Spolkové republice Německo (LL.M.).

"My v Česku rodinné firmy stále ještě vnímáme přes první generaci zakladatelů, která v současné době řeší zejména nástupnictví. Přitom nástupnictví zdaleka není celá oblast poradenství pro rodinné podnikání," říká Stanislav Servus, který připravil ve spolupráci s epravo.cz web majitelefirem.cz, který má být platformou poznatků, příkladů z praxe a zkušeností v oblasti rodinného podnikání.

Proč jste se rozhodl připravit web s tematikou rodinných firem?

Potkávám se s podnikateli a zjišťuji, že jim chybí informace a osvěta, jak vést a spravovat rodinné podniky, postrádají odborná doporučení, ale i sdílení zkušeností s jinými majiteli, jak je možné propojit vlastnictví podniku s rodinou. Cílem tohoto webu je, aby si majitelé uvědomili, co je čeká, jak to probíhá v zahraničí, jaké tam mají rodinné firmy zkušenosti, ale i problémy, aby se rozvoje rodinného podnikání nebáli.

Chtěl bych též, aby jim informace na webu pomáhaly při výběru poradců, kteří pro ně mohou být důvěryhodnými průvodci v různých fázích rodinného podnikání.

Co vás jako právníka advokáta přivedlo k rodinným firmám?

Velmi často jako právníci radíme podnikatelům při prodeji firmy nebo při nákupu firem. Setkáváme se tak přímo s konkrétními problémy majitelů rodinných firem. V roce 2012 jsem si po přečtení několika článků v zahraničním tisku uvědomil, že rodinné firmy jsou v řadě zemí základem ekonomiky a že lze čerpat konkrétní inspiraci třeba od našich sousedů - Německa, Rakouska, a pomoci tak českým podnikatelům rozvíjet jejich podnikání, aby i u nás rodinné firmy začaly být motorem ekonomiky.

Kromě toho dlouhodobě spolupracujeme se společností Hopi, která původně měla právě i německého společníka, a též vyloženě německými klienty, a tak mám další možnost porovnávat situaci tohoto podnikání v Německu a v Česku.

V roce 2012 jsme s měsíčníkem Právní rádce uspořádali jeden z prvních kulatých stolů u nás na toto téma. A při přípravě této akce mě to začalo víc a víc zajímat a bavit. Ten obor se pro mě stal nejen pracovní záležitostí, ale i koníčkem. A také jsem pochopil, že v Česku řešíme pořád jen jednu část rodinného podnikání - nástupnictví, předávání majetku. Přitom rodinná firma má fází více a všechny potřebují být správně, a to nejenom právně ošetřeny. Tomu se zatím u nás bohužel nikdo pořádně nevěnuje.

Jak tedy podle zkušeností ze světa rozvíjet rodinnou firmu, aby byla dlouhodobě úspěšná?

Nástupnictví je ve vedení rodinné firmy jen jedna část - jedna životní fáze. Jistě, zakladatel, když začíná budovat firmu, tak se trápí s řadou problémů a nemá moc času přemýšlet, co vše pak bude dál. V Česku, když vznikaly před 20 lety první (rodinné) firmy, nebyl čas ani ekonomické podmínky na nějaké promyšlené koncepty. Ale podle zahraničních expertů i zkušeností majitelů rodinných firem v cizině je vhodné už poměrně brzy po stabilizaci podniku vytvořit určitou vlastnickou strategii, stanovit si cíle, na nichž se dohodnou všichni členové rodiny. To je často klíč k tomu, aby firma prosperovala i v delší budoucnosti.

V rodině vlastníků by se proto měli nejdříve dohodnout, jaká je jejich představa o rodinném podnikání dál. Jaká má každý člen očekávání. Firma tak může být třeba jen projekt zakladatele, který nechce zatěžovat rodinu, dosáhne nějakých svých cílů, firmu prodá a na rodinu převede správu získaného majetku. Ale také to může dopadnout tak, že rodina si přeje, aby podnikání, třeba v jiném segmentu, dál pokračovalo a bude ho v budoucnu realizovat syn či dcera nebo někdo jiný z rodiny.

Uvedu zde příklad Leoše Novotného st., který vybudoval firmu Hamé, úspěšně ji prodal a jeho syn využil majetku jako kapitálu k rozjezdu podnikání v naprosto jiném oboru. Na začátku je tedy velmi důležitá dohoda rodiny ohledně očekávání jejích členů.

Co se týče následného právního nastavení, to samozřejmě záleží na představách a preferencích klientů, ale v případě, kdy existuje shoda mezi dotčenými osobami, tak toto většinou nebývá problematické.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se