V situacích, kdy se společnosti daří a vše na oko funguje, je více než snadné přehlédnout indikátory budoucích problémů. Při podrobnějším zkoumání ale lze pozorovat náznaky, které značí pokles vnitřní energie podniku.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

To se nejčastěji projevuje například malou chutí k inovacím, chybějící motivací mezi zaměstnanci, slabou péčí o stávající zákazníky nebo třeba jen tím, že firma dostatečně nevyužívá příležitosti, které přicházejí z trhu. Ve vnitřním chodu firmy se blížící se krize vyznačuje také lpěním na starých "osvědčených" postupech.

Nejčastější indikátory problémů:

  • o firmě není delší dobu na trhu slyšet
  • nabídka produktů nevykazuje žádnou inovaci
  • okruh zákazníků je stále stejný
  • zaměstnanci jsou pasivní a nemají dostatečnou motivaci
  • neexistuje vize dalšího rozvoje firmy, respektive nikdo se zaměstnanců vizi nezná
  • firma se více zabývá svojí historií než budoucností
  • řeší se spíše argumenty, proč něco neudělat, než naopak 

Tato fáze předznamenává daleko závažnější potíže, které mohou přijít. Problémem je ale fakt, že podobné signály jsou pro vedení společnosti často neviditelné nebo je vyhodnotí jako podružné, případně se zaměří na řešení důsledků namísto příčiny. "Ředitel firmy je často v pozici osamělého vojáka v boji a chybí mu možnost se s někým nestranně poradit. Svojí roli mnohdy sehraje také určitá osobní hrdost, která ředitelům brání oslovit pomoc z vnějšku, přitom právě nadhled a přesnost reakce rozhoduje o budoucnosti firmy," vysvětluje Stanislav Sýkora ze společnosti Inspirie, která se zabývá rozvojem firem. 

Pro celkový obraz stavu firmy nestačí znát jen stav hospodaření za posledních několik let a nabízená portfolia produktů či služeb, ale i postoje vedení a zaměstnanců a zvážit výše uvedené faktory. Důležité je, aby tyto informace řediteli vyhodnocovala osoba, která je nezatížená provozem firmy a může se podívat na všechny tyto faktory nestranně a z nadhledu, samozřejmě s nezbytnou manažerskou zkušeností. "Prioritou je schopnost identifikace problematického místa, tedy zda začít u změny stylu práce s managementem nebo například změnit styl řízení a motivování lidí na nižší úrovni. Receptem na oživení často také bývá najmutí osobního kouče pro klíčové osoby," říká Sýkora. 

Jak to v praxi vypadá

V praxi se specialista s podobnou situací setkal například u nejmenované výrobní firmy z východních Čech. Ekonomicky se jí dařilo, měli dobře udržovanou výrobnu a obrat rostl. Problém byl v tom, že se na něm z více jak 60 procent podílel jediný odběratel. Takzvanou hospodářskou krizi se podařilo ustát s menšími šrámy, majitel si ale uvědomil, že firma nepřežije bez výrazné změny ve stylu řízení.

"S externím poradcem - tedy námi - prodiskutoval majitel styl práce, otestovali jsme firemní kulturu. Během jednoho měsíce bylo na stole dostatek informací, jak firmu vyslat na jinou cestu. Nový rytmus práce vedení se projevil například tím, že poprvé od založení firmy před 25 lety vznikla ucelená vize, kam se má firma v horizontu dalších deseti let posunout. Do tvorby vize se krom samotného majitele zapojili také ředitelé jednotlivých divizí a jejich bezprostřední spolupracovníci a jejím výsledkem je samozřejmě i strategie, jak se ochránit před závislostí na jednom dominantním zákazníkovi," popisuje Sýkora.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.