"Bylo rozhodnuto sestavit tým, který vytvoří pracovní plán implementace kritických opatření nezbytných ke strategické transformaci podniku v zákaznicky orientovanou organizaci", "Během prvního roku práce projektu byl navržen nový business model podniku založený na procesní organizaci a využití synergií". Problémem těchto či podobných sdělení je předstírání, že mají nějaký obsah. Pokud jej skutečně mají, jejich adresáty o tom zpravidla nepřesvědčí. 

Čeho se vyvarovat 

Předpokladem přesvědčivé komunikace je uvědomit si nebezpečí pěti komunikačních pastí. 

1. Mlhavý žargon: Základem komunikace je jasné myšlení a schopnost nazývat věci pravými jmény. Řada firemních zpráv a komuniké spoléhá naproti tomu na mlhavý odborně znějící žargon, jehož hlavním cílem není informovat, ale dodat jim váhu a důvěryhodnost. Tato tendence narůstá v situacích, kdy lze použít žargon, který je  módní. 

Autoři vyjádření opírajících se o mlhavé, odborně či módně znějící formulace si často neuvědomují, že u inteligentních posluchačů či čtenářů vyvolá jeho použití spíše otázky a pochybnosti o jejich důvěryhodnosti. Většina posluchačů jim nevěnuje pozornost a čtenáři je zpravidla přeskočí. Zaujmou jen ty, kteří se sami snaží zapůsobit na ostatní podobným způsobem. Jejich získání však podniku zpravidla příliš nepomůže. 

2. Nadměrné sliby a zbytečný tlak: Podstatou druhé komunikační pasti je sklon zdůrazňovat pozitiva a předstírat, že negativní stránky neexistují. Výsledkem jsou nátlak a nesplnitelné sliby. Tento způsob komunikace může působit u prodeje ojetých aut, jako nástroj přesvědčování v běžném podnikovém světě je však zcela nevhodný. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.