O soutěži

Do Exportní ceny DHL UniCredit se mohou přihlásit vývozci, kteří splňují podmínky vlastnictví a hranici minimálního vývozu. Základní hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2012 a rok 2013) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži. Více informací o soutěži naleznete na www.exportnicena.cz

"Do finálního hodnocení letošního ročníku soutěže se dostalo 100 společností, z nichž cca 40 procent se do soutěže přihlásilo poprvé. V kategorii 'Středně velká společnost' soutěžilo 53 společností, 47 bojovalo o výhru v kategorii 'Malá společnost'. Celkový obrat soutěžících firem dosáhl letos více než 18 miliard korun, což je o necelých šest miliard méně než v loňském roce. Podíl exportu na celkovém obratu získal za všechny soutěžící společnosti více než polovinu, konkrétně 59,68 procenta," shrnul 17. ročník zástupce odborného garanta, Martin Růžička, Country Manager Coface Czech.

Export je v očích laické i odborné veřejnosti vnímán jako synonymum pro prosperitu. Společnost DHL UniCredit tak již sedmnáctým rokem v řadě poukazuje na úspěchy českých firem, o jejichž produkci je zájem i za hranicemi naší republiky. V letošním ročníku ocenila další společnosti, které dosáhly významné dynamiky růstu exportu. 

Úspěch slaví strojaři...

V kategorii "Malá společnost" se na prvním místě umístila společnost s více než dvacetiletou tradicí. Firma Uniron podniká v oblasti strojírenského průmyslu. Jejími dnešními převažujícími činnostmi jsou tváření hliníkového materiálu pro sektor automotive, tváření oceli či konstrukce a výroba postupových lisovacích nástrojů.

Druhou příčku téže kategorie obsadila společnost Oritest, která působí v oblasti detekce toxických látek. Vítěznou trojici doplnila firma Sped Tempus, která úspěšně konkuruje globálním firmám v oblasti autodopravy a logistických služeb. 

Pavla Břečková, místopředsedkyně Asociace malých a středních podniků ČR,  k tomu dodala: "Jsem ráda, že se v popředí drží vlajková loď českého průmyslu, konkrétně 'strojařina'. Je to oblast, která nese celé zemi prosperitu. Velmi mi však imponuje i malá firma Oritest, která se vydala cestou odbornosti a úzké specializace, a v tom vidím šanci i budoucnost celé Evropy. V neposlední řadě upřímně smekám klobouk před firmou Sped Tempus, která se úspěšně pere s obrovskou globální konkurencí v oblasti autodopravy a logistických služeb. Tlaky jsou zde skutečně enormní."

...i výrobci papírových tácků

V kategorii "Středně velká společnost" obsadila první místo společnost Hit Office, výrobce potravinářského a archivačního programu patřící mezi lídry evropského trhu a řadící se mezi tři nejvýznamnější výrobce papírových tácků, misek a talířů.

Na druhém místě se umístila společnost Lifefood Czech Republic, která se zabývá výrobou a prodejem biopotravin a doplňků stravy. Firma má pobočky po celé Evropě a stále se rozrůstá. Bronzovou medailí byla oceněna společnost Borcad, která se zabývá výrobou a vývojem zdravotní techniky v oblastech porodnictví, gynekologie, dialýzy, onkologie, kolejové techniky, sedadel a lehátek pro železniční vagony.

Táhnou neobvyklá exportní teritoria

Vítězem kategorie "Globální exportér", která se letos vyhlašovala poprvé, se stala společnost 2N Telekomunikace, přední evropská firma zabývající se vývojem a výrobou produktů z oblasti ICT a fyzické bezpečnosti. "V letošním roce jsme se opět snažili soutěž oživit zařazením nové kategorie Globální exportér a díky tomu se ukázalo, že řada našich malých a středních exportérů není zdaleka vázána jen na tradiční exportní teritoria v Evropě. Vítězná společnost loni exportovala do 138 různých zemí, což je úžasné číslo a celkově jsme registrovali více než 30 soutěžících, kteří vyváželi do více než 20 zemí. A pokud mezi exportními destinacemi vidíte země jako Papua Nová Guinea nebo Svatý Bartoloměj, pak se české malé a střední firmy staly bezpochyby globálními," komentuje výsledky Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.

Logistická společnost DHL Express CZ je zakladatelem soutěže, generálním partnerem je UniCredit Bank. Záštitu letošního ročníku opět převzala agentura CzechTrade, která stála rovněž u zrodu této soutěže a Asociace malých podniků a živnostníků ČR. Odborným garantem je společnost Coface Czech. 

Vítězem kategorie "Exportér teritoria" (v letošním ročníku byla zvolena Afrika) se stala ryze česká firma Medica Filter. Ta byla založena v roce 1991. "Řízené oslabení koruny ze strany České národní banky, rostoucí pozitivní nálada mezi českými exportéry a nutnost opět hledat alternativní exportní trhy, to jsou tři silné faktory ovlivňující výsledky českého exportu. V posledních měsících navíc pomáhají také impulzy zevnitř ekonomiky. Pro příští rok bude důležitý další vývoj domácí ekonomiky i na trzích Evropské unie. Bude ale také potřebné hledat další nová odbytiště, jako je právě Afrika. Největší prostor pro obchodování se u Afriky skrývá v technologiích a výrobcích s vysokou přidanou hodnotou, jak ostatně dokazuje i vítěz této kategorie," komentuje Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank. 

Vítězové 17. ročníku

Malá společnost

1. místo – Uniron s. r. o.

2. místo – ORITEST spol. s r. o.

3. místo – SPED TEMPUS s. r. o.

Středně velká společnost

1. místo – HIT OFFICE s. r. o.

2. místo – Lifefood Czech Republic s. r. o.

3. místo – BORCAD cz s. r. o.

Exportér teritoria – Afrika 

Medica Filter, spol. s r. o.

Globální exportér

2N TELEKOMUNIKACE a. s.

Nejúspěšnější klient CzechTrade

NATE – nápojová technika a. s. 

Čeští exportéři jsou samostatní

Z rozsáhlého dotazníku pro exportéry, který zpracovala poradenská společnost NSG Morison, však vyplývá, že české firmy spolu v exportu téměř nespolupracují, a jsou tak v nevýhodné situaci oproti jiným exportním zemím. "Například 60 procent firem při vstupu na zahraniční trh nemělo kontakty na trzích, na které chtěly vstoupit, nebo nedisponovaly referencemi z domácího trhu. 72 procent českých firem při expanzi na zahraniční trh zase nevyužívá externí finanční zdroje, což je škoda," komentuje velký budoucí potenciál pro exportéry Petr Šíma, partner NSG Morison.

Zbývající ocenění "Nejúspěšnější klient CzechTrade" získala společnost NATE – nápojová technika, která již více než 60 let dodává jednotlivé stroje i kompletní linky pro stáčení nápojů a jiných tekutin. "Společnost Nate má propracovaný marketing a svým klientům je schopna poskytnout servis i v zahraničí. Hlavně díky tomu se jí s pomocí naší kanceláře v Almatech podařilo získat významnou zakázku na dodání lahvárenského zařízení. Kazachstán patří mezi prioritní země pro český export a firma Nate dokazuje, že se na něm lze prosadit," říká o úspěšném klientovi Milan Ráž, ředitel Sekce služeb pro exportéry agentury CzechTrade.

 

Související