Když tři kamarádi z Brna vystavili na Václavském náměstí dřevěný montovaný domek, chtěli jen vyzkoušet, jestli jejich nápad někoho zaujme. Jenže zájem o mobilní bydlení byl takový, že loni v zimě založili firmu.

Neměli však zázemí ani zkušenosti s podnikáním, a tak se zabydleli v prostorách Jihomoravského inovačního centra v Brně. Tam jim pomohli s kancelářemi, školeními, mikroúvěrem a podobně. "Teď prodáváme tři domky měsíčně, hodně jich jde i do zahraničí. A firma se rozrůstá," říká jednatel firmy Freedomky Libor Král.

Příklady center

- Jihomoravské inovační centrum v Brně (www.jic.cz)
- Podnikatelské a inovační centrum BIC Plzeň (www.bic.cz)
- InovaCentrum ČVUT (www.inovacentrum.cvut.cz)
- Technologické Inovační Centrum ČKD Praha (www.tic-ckd.cz)
- Centrum inovací Olomouc (www.icol.cz)
- Technologické inovační centrum (www.ticzlin.cz)
- Business innovation centre Ostrava (www.bicova.cz)
-
Třeboňské inovační centrum (www.tic.trebon.cz)
- Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání (www.jaip.cz)
- Technologické centrum v Hradci Králové (www.tchk.cz)

Podobných příběhů v Česku přibývá. Začínající podnikatelé - často absolventi vysokých škol se zajímavými nápady - se stále častěji hlásí do takzvaných podnikatelských inkubátorů. Tato centra pomáhají inovativním firmám rozjet byznys. Jen do osmi největších českých a moravských inkubátorů se loni přihlásilo 462 zájemců, což je o 17 procent víc než rok předtím.

Třeba v již zmíněném Jihomoravském inovačním centru, které patří k největším v Česku, mají takový nával, že nyní uspěje jen každý osmý zájemce. "Ještě v roce 2004 se k nám hlásilo ročně 33 firem, teď jich je více než sto sedmdesát," říká mluvčí centra Helena Továrková. A to odhadují, že letos vzroste počet zájemců o dalších 50 procent.

Webové a IT projekty vedou

Stále více přihlášek začínajících podnikatelů však hlásí i menší inkubátory. Například do Technologického inovačního centra ve Zlíně se v roce 2009 přihlásily tři firmy, loni jich už byly dvě desítky.

"V Česku přibývá nově zakládaných firem s nějakou inovativní myšlenkou hlavně v oblasti internetových projektů, designu nebo multimédií. Tvoří už komunity a vzájemně se informují o možnostech, jaké inkubátor přináší," vysvětluje nárůst Petr Konečný ze zlínského centra.

Kanceláře, telefony i webináře

Inkubátorů, které nabízejí zázemí pro start firem, jsou v Česku desítky. Osm největších většinou spolupracuje s vysokými školami nebo jsou přímo jejich součástí. Tato centra nabízejí cokoli, co podnikatelé v danou chvíli potřebují: kanceláře, kopírky, telefony...

"Ale poskytujeme také třeba workshopy, školení nebo interaktivní přednášky přenášené on-line, aby někdo z Ostravy nemusel kvůli semináři jezdit až do Hradce Králové. Právě o tyto takzvané webináře je v poslední době velký zájem," říká Ilona Hůlková z Technologického centra v Hradci Králové.

Podnikatelské inkubátory mají většinou několik finančních zdrojů: částečně je platí stát, města i fondy Evropské unie. Například středně velké Technologické centrum v Hradci Králové ročně inkasuje od města a státu zhruba čtyři miliony korun.

Zvýšený zájem o inkubátory přináší i velkou konkurenci. Ne každý uspěje. "Ten záměr musí být v něčem zajímavý a mít potenciál na trhu. A uchazeči ho také musejí umět dobře osobně představit před speciální komisí, abychom viděli, jestli mají pro věc zápal," říká Daniela Sobieská, ředitelka zlínského technologického centra. Právě z něj vzešla například největší internetová dražební síň v Česku Aukro.cz. 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se