Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Novinkou je i trend nechat vyškolit potomky v jiné společnosti. Výzkum realizovala v roce 2015 pro Asociaci malých a středních podniků agentura Ipsos mezi 505 respondenty.

"Překvapilo nás, kolik bylo v průzkumu změn. Největším překvapením byl hlavně fakt, že by se více než polovina firem nechala prodat externímu zájemci, pokud by majitelé dostali zajímavou nabídku. Stojí za úvahu, proč tomu tak je a proč se přerušuje srdeční vazba k těžce budovaným podnikům," okomentoval výsledky předseda asociace Karel Havlíček.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Konkrétně by bylo firmu ochotných prodat 58 procent dotazovaných, dvě procenta to dokonce plánují v blízké budoucnosti. "Obvykle to řeší ti, kdo nástupníka nemají, popřípadě není připravený na převzetí firmy nebo se mu do toho nechce," vysvětlila Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP. Zásadně proti prodeji bylo 36 procent majitelů.

Dvě třetiny podnikatelů by si samozřejmě přály, aby potomci kráčeli v jejich šlépějích a převzali firmu. 35 procent z nich už s předáváním začalo, což je o 12 procent méně než minulý rok. Naopak se zvýšil počet těch, kteří netuší, kdy k něčemu takovému dojde, a nemají konkrétní časový plán – 28 procent.

I když potomci ještě firmu nepřevzali, samozřejmě to neznamená, že by v ní snad nepracovali. 51 procent dotazovaných své děti do firmy zapojilo, nejčastěji ve věku 18–21 let (33 procent). 9 z 10 dotázaných má pocit, že své děti zapojili do práce ve firmě v ideálním věku. Podle 3 ze 4 majitelů by se ovšem mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku, ideálně před překročením hranice dospělosti. 

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se