Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Novinkou je i trend nechat vyškolit potomky v jiné společnosti. Výzkum realizovala v roce 2015 pro Asociaci malých a středních podniků agentura Ipsos mezi 505 respondenty.

"Překvapilo nás, kolik bylo v průzkumu změn. Největším překvapením byl hlavně fakt, že by se více než polovina firem nechala prodat externímu zájemci, pokud by majitelé dostali zajímavou nabídku. Stojí za úvahu, proč tomu tak je a proč se přerušuje srdeční vazba k těžce budovaným podnikům," okomentoval výsledky předseda asociace Karel Havlíček.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Konkrétně by bylo firmu ochotných prodat 58 procent dotazovaných, dvě procenta to dokonce plánují v blízké budoucnosti. "Obvykle to řeší ti, kdo nástupníka nemají, popřípadě není připravený na převzetí firmy nebo se mu do toho nechce," vysvětlila Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP. Zásadně proti prodeji bylo 36 procent majitelů.

Dvě třetiny podnikatelů by si samozřejmě přály, aby potomci kráčeli v jejich šlépějích a převzali firmu. 35 procent z nich už s předáváním začalo, což je o 12 procent méně než minulý rok. Naopak se zvýšil počet těch, kteří netuší, kdy k něčemu takovému dojde, a nemají konkrétní časový plán – 28 procent.

I když potomci ještě firmu nepřevzali, samozřejmě to neznamená, že by v ní snad nepracovali. 51 procent dotazovaných své děti do firmy zapojilo, nejčastěji ve věku 18–21 let (33 procent). 9 z 10 dotázaných má pocit, že své děti zapojili do práce ve firmě v ideálním věku. Podle 3 ze 4 majitelů by se ovšem mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku, ideálně před překročením hranice dospělosti. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.