Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Novinkou je i trend nechat vyškolit potomky v jiné společnosti. Výzkum realizovala v roce 2015 pro Asociaci malých a středních podniků agentura Ipsos mezi 505 respondenty.

"Překvapilo nás, kolik bylo v průzkumu změn. Největším překvapením byl hlavně fakt, že by se více než polovina firem nechala prodat externímu zájemci, pokud by majitelé dostali zajímavou nabídku. Stojí za úvahu, proč tomu tak je a proč se přerušuje srdeční vazba k těžce budovaným podnikům," okomentoval výsledky předseda asociace Karel Havlíček.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Konkrétně by bylo firmu ochotných prodat 58 procent dotazovaných, dvě procenta to dokonce plánují v blízké budoucnosti. "Obvykle to řeší ti, kdo nástupníka nemají, popřípadě není připravený na převzetí firmy nebo se mu do toho nechce," vysvětlila Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP. Zásadně proti prodeji bylo 36 procent majitelů.

Dvě třetiny podnikatelů by si samozřejmě přály, aby potomci kráčeli v jejich šlépějích a převzali firmu. 35 procent z nich už s předáváním začalo, což je o 12 procent méně než minulý rok. Naopak se zvýšil počet těch, kteří netuší, kdy k něčemu takovému dojde, a nemají konkrétní časový plán – 28 procent.

I když potomci ještě firmu nepřevzali, samozřejmě to neznamená, že by v ní snad nepracovali. 51 procent dotazovaných své děti do firmy zapojilo, nejčastěji ve věku 18–21 let (33 procent). 9 z 10 dotázaných má pocit, že své děti zapojili do práce ve firmě v ideálním věku. Podle 3 ze 4 majitelů by se ovšem mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku, ideálně před překročením hranice dospělosti. 

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.