Škála firemních benefitů je široká - od papírových stravenek přes týden dovolené navíc až po firemní automobil. Do popředí zájmu se v poslední době ovšem dostávají tzv. volnočasové zaměstnanecké benefity (definované v zákoně o daních z příjmů v §6, odst. 9). 

„Nákup v lékárně, prodloužený víkend v lázních, lístky na koncert, měsíční permanentka do aquaparku nebo kurz španělštiny – všechny tyto volnočasové benefity slouží ke spokojenějšímu životu zaměstnance, jeho osobnímu rozvoji, podporují jeho zdraví a vitalitu,“ vysvětluje Martin Stanický, ředitel společnosti Benefity, která spravuje systémy nepeněžního odměňování a motivace zaměstnanců.

„Volnočasové benefity jsou nejen užitečným nástrojem odměňování a motivace zaměstnanců, ale především jsou pro zaměstnavatele ekonomicky výhodné," dodává Stanický. 

Výhodnost benefitů oproti odměně do mzdy 

Současná daňová legislativa umožňuje firmám poskytnout výše zmíněné volnočasové benefity za následujících podmínek:

  • Na straně zaměstnavatele se jedná o daňově neuznatelný náklad, tedy zaměstnavatel z takto vynaložených prostředků odvede 19procentní daň z příjmu, ale na rozdíl od peněžní odměny (mzdy) z nich zaměstnavatel neodvádí zákonné sociální a zdravotní pojištění.
  • Na straně zaměstnance pak při obdržení těchto nepeněžních benefitů nedochází ani ke zdanění, ani k odvodům pojistného. Lze si tedy snadno spočítat, že za stejné prostředky vynaložené zaměstnavatelem dostane zaměstnanec v případě nepeněžních benefitů o 32 procent vyšší reálnou hodnotu než v případě mzdy. A naopak, aby zaměstnanec dostal stejnou reálnou hodnotu, představují nepeněžní benefity pro zaměstnavatele oproti mzdě o 24 procent nižší výdaj.

Dle statistik společnosti Benefity se průměrná částka ročně poskytnutých volnočasových benefitů u českých firem pohybuje ve výši 11 280 korun na jednoho zaměstnance.

Na dvou praktických příkladech si ukažme výhodnost benefitů oproti mzdě:

Při pohledu do zákona je patrné, že tzv. volnočasové benefity se dají rozdělit do kategorií zdraví, rekreace, sport, kultura a vzdělávání. Je na zaměstnavateli, které z uvedených oblastí vybere pro své pracovníky. Z průzkumu společnosti Benefity mezi svými klienty vyplývá, že nejvyužívanější kategorií z pohledů zaměstnanců je zdraví (60 %), následuje rekreace (19 %) a sport, který vyhledává 10 procent zaměstnanců. 

Rozdělení čerpání benefitních bodů dle kategorií benefitů:

                                                                                                        Zdroj: Benefity, a.s.

Systém firemních benefitů musí být zakotven ve vnitřní směrnici firmy, všichni zaměstnanci s ním musí být seznámeni a měli by mít možnost kdykoli do něj nahlédnout.

Výhodné benefity

Zdraví – např. lékárny, optika, masáže, aktivní odpočinek, zdravotní péče, očkování

Rekreace – s ročním limitem 20 000 Kč na zaměstnance, např. služby cestovních kanceláří a cestovních agentur, slevové portály (prodloužené pobyty), hotely a penziony v ČR, lázně

Sport – např. aktivity ve fitness centrech, squash, bowling, pronájem kurtu, bazény, lyžařská střediska

Kultura – např. kina, divadla, lístky na koncerty, sportovní utkání, tiketové portály

Vzdělávání – např. jazykové kurzy, odborné kurzy, autoškola, kurz rétoriky a další

Nezáleží na velikosti firmy

Ještě v nedávné době bylo využívání firemních benefitů doménou velkých, nadnárodních společností. Pracovníci v západní Evropě tento systém znají a využívají již mnoho let. V současné době se ale situace v České republice mění, i menší a střední podniky zavádějí zaměstnanecké benefity.

Průzkum společnosti Benefity mezi firmami z celé České republiky ukazuje, že volnočasové benefity nabízí svým zaměstnancům skoro 30 procent firem s méně než 50 zaměstnanci. 

Další výhody pro zaměstnavatele

Finanční úspora není jedinou výhodou tohoto systému. Mezi další devízy systému patří:

  • jednoduchost a přehlednost – máte neustálý přehled o vynaložených prostředcích, rychlosti čerpání i využití jednotlivých kategorií benefitů,
  • administrativní úspora – odpadají logistické a administrativní procesy, které jsou často spojovány s jinými firemními výhodami,
  • loajalita a motivace zaměstnanců – tu pomůže zajistit vhodně nastavený systém přidělování benefitů.
Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.