Rada, doporučení a komunikace s odborníkem znamená pro každého, kdo se ocitne ve svízelné situaci, kdy se cítí být pod tlakem a ve stresu, velmi cenná. Zejména když se k pracovním problémům obvykle přidávají i starostí osobní, rodinné, zdravotní, partnerské, problémy při výchově dětí nebo problémy související se šikanou na pracovišti.

Buďte v obraze

Buďte v obraze ve světě podnikání. Zaregistrujte se na ProByznys.info a získejte nejen přehled o nejnovějších článcích na portále, ale také slevy a speciální nabídky na semináře, konference a webináře.

Všechny tyto okolnosti totiž mohou výrazně a dlouhodobě poznamenat i výkon a produktivitu lidí, a trvají li déle, podepisují se zpravidla i na zdravotním stavu dotyčného zaměstnance. Podle údajů kanadské asociace mentálního zdraví Canadian Mental Health Association má 10 až 15 procent zaměstnanců vážné osobní problémy. Výzkum prokázal, že výkonnost těchto zaměstnanců klesá o 35 procent.

Nižší výkon se pochopitelně promítá i do mzdových nákladů zaměstnavatele. Není proto náhodou, že zejména firmy s otevřenou firemní kulturou nabízejí svým lidem možnost řešit osobní problémy s odborníky, kteří jsou zapojeni do programu Employee Assistance.

Počáteční inspirace – alkoholici na pracovišti

Přitom nejde o žádnou novinku. Tato služba vznikla už ve 40. letech 20. století. Původně byla určena pro léčbu alkoholiků, když po prohibici a po druhé světové válce na pracovištích v USA narůstaly problémy s alkoholismem. Jejich dopad na pracovní morálku se projevoval častějšími nehodami, pracovními úrazy, množily se absence a pozdní příchody.

Zaměstnavatelé časem došli k závěru, že jednodušší než lidi propouštět a pak hledat nové bude najít způsob, jak jim pomáhat. Do podniků začali zvát členy asociace Anonymních alkoholiků, aby učili vedoucí včas rozpoznat signály začínajícího alkoholismu a mohli řešit léčbu a prevenci co nejdříve.

Postupně se k této službě přidávaly další speciální oblasti poradenské práce – zaměřené například na problémy rodinné, na konflikty na pracovišti – a v 70. letech minulého století tato služba získávala i čím dál více psychologicko-poradenský charakter.

Ve firmách byli zaměstnáváni psychologové, kteří měli za úkol vytipovávat možné problémy a pomáhat s jejich řešením. Ovšem vše nešlo tak hladce, jak si zaměstnavatelé představovali, lidé totiž psychologům najatým do firem příliš nevěřili, a tak se postupně tato poradenská služba osamostatnila a přeměnila v externí konzultantskou činnost.

Od devadesátých let se pak rozšířila o poradenství finanční a právní. Ze zámoří se poradenská služba rozšířila do Evropy, nejprve do Velké Británie, Německa a v současnosti se využívá ve většině evropských zemí. U nás tuto službu už několik let také mohou podniky využívat. Nejčastěji ji svým zaměstnancům jako benefit poskytují nadnárodní firmy.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.