Aleš Vyka se pohybuje ve světě, kde každou minutu proběhne 47 tisíc stažení aplikací z App Store, je vytvořeno 571 nových webových stránek a Google obslouží více než 2 miliony vyhledávacích dotazů. V době největšího internetového boomu rozjel vlastní podnikání, jehož cílem je prostřednictvím technologií ulehčit lidem život. Navzdory vysoké konkurenci a saturovanému trhu buduje z jedné kanceláře šestadvacetiletý ostravský podnikatel firmu se světovým potenciálem.

Aleš Vyka (26)

Absolvent oboru Informační a komunikační technologie na Vysoké škole báňské – Technické Univerzitě v Ostravě. Je výkonným ředitelem a spoluzakladatelem firmy AstrumQ Interactive, kde má na starosti strategický rozvoj, obchod a vedení týmu Web & Marketing.

Ve volném čase trénuje golf, chodí plavat a čte inspirativní knihy.

AstrumQ Interactive se zabývá vývojem mobilních a webových aplikací. Od jejího počátku v roce 2011 sbírá zakladatel Aleš Vyka se svým týmem řadu ocenění v technologických soutěžích, od Agentury CzechInvest obdržel také dotaci ve výši 2,6 milionu korun na vývoj nového produktu.

Mladých lidí, kteří před třicítkou vydělají více než jejich rodiče za celý život, v poslední době výrazně přibývá. A není náhodou, že jejich firmy dosahují úspěchu zejména na on-line trhu. Jen samotný trh mobilních aplikací vygeneroval za minulý rok téměř 25 miliard dolarů, což je o 62 procent více než předchozí rok.

Výzkumná agentura Gartner odhaduje, že v průběhu tří let stoupne celkové množství stažených aplikací na rekordních 268 miliard. Šestadvacetiletý Aleš Vyka tyto trendy ustavičně sleduje, vidí v nich velkou budoucnost.

Škola, základ života

Když během studia na Vysoké škole báňské – Technické Univerzitě v Ostravě přemýšlel nad tématem své bakalářské práce, napadlo ho spojit dva oblíbené obory v jeden. Principy procesního managementu pro vývoj softwaru aplikoval do strategického řízení marketingových kampaní na internetu. "Bylo těžké si obhájit vlastní téma. Ale to byl první krok, který mě naučil, že když člověk něco chce, musí za tím opravdu jít," popisuje.

Kromě titulu získal i ocenění za nejlepší podnikatelský záměr roku a místo v inkubátoru VŠB-TUO, kde zasídlila i jeho nově vzniklá firma Vyka.eu. "Tehdy jsem pracoval jako freelancer, dělal jsem weby, poskytoval marketingové poradenství," vzpomíná Aleš. Po čase se k němu přidalo i pár přátel ze střední školy, s nimiž nakonec založil AstrumQ Interactive.

Přes překážky ke hvězdám

Název zvolili podle svého oblíbeného latinského přísloví "Per aspera ad astra", protože už v té době věděli, že si chtějí splnit svůj sen o byznysu škálovatelném za běžné hranice. Ve čtyřech lidech začali budovat firmu, která se zaměřuje na vývoj specializovaných mobilních a webových aplikací.

"Ze začátku jsme vše financovali z vlastních zdrojů, pak jsme to ale hodně nastartovali velkým projektem," říká Vyka. "Vyvinuli jsme koncept vyhledávacího nástroje iOS her, který vyhledává hry alternativně pomocí štítků. Nápad byl oceněn společností Czech ICT Alliance na 1,5 milionu korun." O rok později jej prezentoval v New Yorku před 80 investory a na jaře 2014 získal se svým týmem od Agentury CzechInvest podporu ve výši 2,6 milionu korun na další rozvoj projektu.

V mezičase pracuje AstrumQ Interactive na zakázkách pro malé a střední podniky z oblasti obchodu, vzdělávání, gastronomie, zábavy a marketingu. Část svého času věnují i neziskovým organizacím a společensky prospěšným podnikům.

Na otázku svého největšího úspěchu odpovídá Aleš patriotisticky: "Nejvíc hrdý jsem na aplikaci 'Sportuj v Ostravě'. Vždycky jsme chtěli pro město pracovat a pak jsme dostali příležitost vytvořit něco skutečně hodnotného."

Jedná se o efektivní nástroj, jak jednoduše zorganizovat fotbalový zápas s přáteli, svolat tým na golfové utkání nebo třeba najít soupeře na tenis. Díky dostupnosti pro širokou veřejnost má potenciál výrazně podpořit rozvoj sportu ve městě i přilehlých obcích. "Dřív nás nikdo neznal. Lidé nevěděli, co děláme, a teď říkají, že děláme užitečné věci. To mě moc těší," říká s úsměvem Vyka.

Zatím jste si přečetli 80 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.