Společnost Futurelytics založili kolegové Daniel Hastík s Mirkem Černým v roce 2012 kdy zazářili v mezinárodních vodách a vyhráli prestižní ocenění pro začínající podnikatele Seedcamp. Získali tak silné investiční partnery, čímž se zařadili do seznamu nejslibnějších technologických startupů v Česku.

Webová platforma následuje trend, kdy majitelům e-shopů nabízí odpovědi na otázky o zakaznících na základě automatizované analýzy jejich transakčních údajů. Přestože se jedná o poměrně nové pole působnosti, trh Business Inteligence roste velmi rychle.

Podle výzkumu agentury Pringle & Company se jeho hodnota během následujících čtyř let zdvojnásobí na celých 143 miliard dolarů. A Daniel s Mirkem toho hodlají náležitě využít. Míří totiž na americký trh. Kromě rozšiřování týmu v Ostravě uvažují i o pobočce přímo v Silicon Valley.

Daniel Hastík (36)

Narodil se v roce 1978. Vystudoval Fakultu ekonomiky na Vysoké škole báňské - Technické univerzitě v Ostravě. V zahraničí strávil několik let - pracoval v Africe, Austrálii a Novém Zélandu, USA i Asii.

Česká republika se pro něj znovu stala domovem v roce 2008, kdy začal pracoval jako projektový manažer ve společnosti Tieto. Nyní žije v Olomouci a od roku 2012 vede společně s Mirkem Černým vlastní společnost Futurelytics.

Z exotiky na sever Moravy

Svůj dosavadní úspěch přisuzuje Daniel mimo jiné svému životnímu stylu, který ho zavedl nejdřív do Kampaly a pak Nairobi, kde pracoval jako grafik pro místní obdobu internetového vyhledávače jako je například Yahoo.

"Často se mi stává, že když se někdo dívá doleva, já raději koukám doprava. Do Afriky jsem se dostal přes AIESEC, organizaci, která zařizuje zahraniční stáže pro studenty. Nikoho nemohli sehnat, tak jsem se tam vydal já," popisuje své cestovatelské začátky.

Po škole se vydal do Austrálie a na Nový Zéland. Několik měsíců strávil také v Asii. V zahraničí žil dohromady více než tři roky a jak sám říká, tento způsob digitálního nomádství se stal integrální součástí jeho práce a výrazně ovlivnil jeho přemýšlení o světě i budoucím podnikání.

Mirek Černý (36)

V roce 2001 úspěšně promoval na Vysoké škole báňské - Technické univerzitě v Ostravě, kde získal titul Ing. v oblasti systémového inženýrství.

Svoji pracovní kariéru začal budovat ve firmě U&SLUNO, kde nastoupil po univerzitě na pozici konzultanta. Problematikou Business Inteligence se začal aktivně zabývat ve společnostech Adastra a Tieto, kde vedl řadu projektů.

V roce 2012 založil s kolegou Danielem Hastíkem Futurelytics, v níž nyní působí jako CTO. 

"Bez toho všeho by Futurelytics asi neexistovalo. Líbí se mi ten koncept: odjet a vytvořit poptávku po vlastní práci. Prostě když se člověk nebojí zaklepat na dveře a dát cizím lidem své CV, i když zrovna nikoho nehledají. V Adelaide jsem se navíc poprvé dostal k přístupu k řešení problémů prostřednictvím vizualizace dat. Hodně jsem se tam toho naučil, a když jsem se pak vrátil do Česka, mohl jsem tady plně uplatnit své znalosti," komentuje Daniel.

Již z Afriky stihl rozjet a na dálku řídit firmu poskytující hostingové služby. Pár let po založení zaznamenal raketový vzestup a počet jeho klientů dosáhl tisíců. Tehdy do hry vstoupil i Mirek Černý, který pomohl Danielovi analyzovat jeho zákazníky a segmentovat je na základě jejich chování.  Společně pak pracovali na dalších data miningových projektech pro Tesco, Marko či Ahold. 

Slepá odbočka z vlastní cesty

V roce 2007, když začínala společnost GoodData, jedna z nejúspěšnějších českých technologických společností v oblasti Business Inteligence, se Daniel s Mirkem potkali s jejím zakladatelem Romanem Staňkem a domluvili se, že pro ně budou zpracovávat dílčí projekty.

Rozjeli nové podnikání, ale pomalu také tušili, že mají vlastní nápad na službu, kterou by chtěli klientům nabídnout. "GoodData dělá pokročilou analytiku minulosti a přítomnosti pro velké klienty. My jsme uvažovali o produktu, v němž by byla analýza pouze prostředkem k dosažení cíle - a to znalosti budoucího chování zákazníka ve prospěch menších a středních prodejců, s provedením patřičné akce" shrnuje Mirek hlavní důvod, který ukončil jejich spolupráci.

Přestože sdílí jeden trh, vzhledem k odlišnému zaměření na sebe nepohlížejí jako na konkurenci. Jejich platforma je zaměřená na e-commerce, a v podstatě nabízí řešení tam, kde GoodData nejsou.

Emoce, které se neopakují

Daniel a Mirek o své firmě, kterou pojmenovali Futurelytics, jako o start-upu příliš neuvažují, což byl i důvod, proč se nikdy nezúčastnili žádného tuzemského akcelerátoru. Jediné, co mohlo v jejich očích pomoct globální ambici, byl investiční program Seedcamp, který se konal v roce 2012 v Budapešti. Z více než 800 přihlášených se Futurelytics dostalo mezi 20 vybraných, jež měli možnost absolvovat třídenní mentoringový workshop.

"Žijeme z toho v podstatě doteď. Vyjasnili jsme si, o čem produkt má být a jak ho prodat ve světě," vzpomíná Daniel, který závěrečný večer dokázal svojí tříminutovou prezentací oslnit porotu natolik, že se jeho firma dostala k investici 50 tisíc dolarů.

"Taková emoce, jakou jsme tehdy zažili, se už nikdy neopakovala," usmívá se Mirek. Daniel doplňuje: "Kromě toho obrovského nadšení jsme si najednou uvědomili, že jsme dostali ocenění od lidí, které sami obdivujeme a máme respekt. Že konečně můžeme začít dělat byznys na světové úrovni."

Kontakty k nezaplacení

Následoval pobyt v USA, kdy se Futurelytics setkávalo se investory a zástupci společností jako PayPal, Facebook, Twitter nebo Google. Absolvovali každý den více jak pět schůzek. Za tu dobu stihli objet téměř celé Spojené státy – New York, Boston a San Francisco.

"Bylo to neuvěřitelné, hodně nám to otevřelo oči. Všechno se za pochodu měnilo a my se museli umět přizpůsobit," popisuje Mirek své pocity. "Celkem jsme se zúčastnili více než 100 meetingů. Prezentace musely být hrozně rychlé. Lidi, kteří proti nám seděli, toho už slyšeli milion. Za 20 sekund jsme museli říct, v čem jsme jiní a co nám jde. Jakákoli další vteřina navíc byla zbytečná."

Kontakty, které během cesty tým získal, mu přinesly neocenitelné zkušenosti a také investici ve výši 800 tisíc dolarů od Index Ventures a Credo Ventures nebo bývalého šéfa AVG JR Smitha, do jejichž portfolia patří kromě firem Soundcloud, ETSY, Flipboard, Dropbox mimo jiné i české Socialbakers nebo Apiary. "Je třeba si uvědomit, že byznys se dá dělat dvěma způsoby. Buď budeme lokální peckou, nebo změníme paradigma, jak věci fungují. A na to jsou potřeba znalosti a peníze k růstu. Proto jsme do toho šli," shrnuje Mirek.

Zbývá vám ještě 20 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se