V Česku začal před pár týdny mezi mobilními operátory boj o zákazníky, které odstartovaly balíčky neomezeného volání od O2. I když si je může pořídit také živnostník nebo OSVČ, menší a střední podniky stále na výhodné volání čekají.

Máme pro vás proto souhrn tipů, jak ve firmě ušetřit za volání.

1. Důkladně studujte tarify operátorů

Zatímco běžní zákazníci se musí spokojit s nabídkami tarifů, podnikatelé si vyjednávají s operátory takzvané rámcové smlouvy. Firmy jim připravují individualizovanou nabídku přímo na míru, podle toho, jaké služby chtějí využívat a jak telefonují. Operátoři přitom stále snižují laťku, které musí zákazník dosáhnout, aby se dostal do "klubu vyvolených".

Pozor na malá písmenka

Nedávno nabízela jedna firma předplacenou kartu, na které bylo zdarma volání, SMS i data v jejich síti. Operátor ale nedodal, že na kartu je třeba nabít minimálně 300 korun, výhoda trvá sedm dní a za volání platí klient 4,90 za minutu, dokonce ve vlastní síti operátora," popsal nabídku Vladimír Stuchlý, majitel internetového portálu Tarifon.cz, který se specializuje na srovnávání nabídek tuzemských operátorů.

Telefónica O2 nabízí rámcové smlouvy již těm, kteří hodlají utratit alespoň dva tisíce korun měsíčně, u Vodafonu zákazníkům, kteří si pořídí alespoň dvě jejich SIM karty. Živnostníci s jedním telefonem či příliš nízkým účtem jsou tak odkázáni na výběr z tarifů, které se naštěstí nedávno výrazně cenově snížily. Přehled a srovnání Vám přinese portál ProByznys.info ještě tento týden.

Při hledání nejlepší nabídky je třeba velká pečlivost a ostražitost. Například při rozkliknutí sekce pro živnostníky a menší firmy se u jednoho operátora ukážou tarify pro podnikatele, ale miniaturním písmem je v dolní části uvedeno, že jde o ceny bez DPH. Valná část živnostníků přitom plátcem DPH není a zboží i služby musí kupovat s daní. "Nabídky často neříkají všechno.

Doporučujeme také neuzavírat smlouvy na déle než rok. "V současné době se trh výrazně mění a dnešní výhodná nabídka už za rok může být spíše na škodu," radí Vladimír Stuchlý, majitel internetového portálu Tarifon.cz.

2. Ptejte se na způsob tarifikace volání

Tarifikace je podobně důležitá jako tarif samotný. Jestliže jde například o klasické účtování po minutách, počítá se každá byť započatá minuta hovoru jako celá a způsobí zvýšení ceny asi o 30 procent. Podle odhadů odborníků je přitom přes 50 procent uskutečněných hovorů v sítích tuzemských mobilních operátorů kratších než jedna minuta.

Při rozhodování o vhodném tarifu se tedy zamyslete, zda voláte spíše kratší hovory, nebo po telefonu řešíte věci delší dobu. Účtování po vteřinách bohužel zatím v Česku používá pouze operátor Vodafone ve svých Fér tarifech.

3. Posílejte SMS zdarma

Při výběru tarifu se nenechte ovlivnit nabídkou volných SMS. Operátoři provozují pro své klienty bezplatné brány, takže za SMS nemusíte utratit ani korunu. Jestliže vlastníte "chytrý" telefon, stáhněte si do něj například aplikaci Viber. S ní můžete esemeskovat a volat zdarma po celém světě - ale pouze ostatním uživatelům této služby.

Aplikace je schopná využívat standardní telefonní seznam a zjistit, kdo z vašich kontaktů má službu aktivovanou. Nutné je mít pouze telefon připojený na internet.

http://probyznysinfo.ihned.cz/zmeny2013

4. Dejte si pozor na převádění minut

I když používáte optimální tarif, občas stejně nevyčerpáte všechny volné minuty. Požadujte proto jejich automatický převod do dalšího účtovacího období. Dejte si ale pozor, v jakém časovém horizontu operátor převedené minuty umožňuje vyčerpat.

"Firemní tarify mohou mít až roční odklad provolání nespotřebovaných minut. Nejméně výhodnou variantou je pak použití neprovolaných minut jen v následujícím měsíci," upozorňuje Stuchlý z Tarifonu.

5. Omezené neomezené volání

Oblíbenou vějičkou, na kterou operátoři lákají klienty, je nabídka neomezeného volání. Absolutní paušál umožňující neomezené čerpání volání, SMS a dat ještě donedávna skutečně neexistoval a "neomezenost" tak byla jen v zavádějícím názvu tarifu.

Nicméně s letošním jarem operátoři přišli skutečně s neomezenými tarify. Nicméně například T-Mobile sice nabízí tři varianty neomezených tarifů, nicméně pouze jeden je zcela neomezený, zatímco druhé dva jsou neomezené pro volání do sítě T-Mobile.

Důležitější je spíše zvážit, zda neomezený tarif vůbec využijete, protože i levnější tarify dnes nabízejí dostatek volných minut. Zjistěte si, kolik času měsíčně průměrně strávíte telefonováním, a zadejte údaj do cenových kalkulátorů, které naleznete na internetu. Ty vám vyhledají optimální tarif. "Takzvaný neomezený mobilní tarif lze dnes pořídit za necelých 800 korun měsíčně, počítejte ovšem s časovým závazkem 24 měsíců," zdůrazňuje Stuchlý.

6. Pohrozte odchodem k jinému operátorovi

S velkou úsporou můžete počítat, když se rozhodnete dát najevo svůj úmysl od operátora odejít. Je třeba se ale připravit na vyjednávání ve stylu tureckého bazaru. Dostanete se totiž do spárů specialistů na takzvaném retenčním oddělení, kteří se vás budou snažit udržet.

"Retenční oddělení dokáže ceníkový tarif slevit třeba o polovinu a přidá i volné minuty. Firmy jsou pro operátory důležité, a když se na ně přitlačí, nabízejí až neuvěřitelné slevy," líčí svou zkušenost Adam Štrauch ze serveru Root.cz.

Ideální je aktualizovat svůj tarif vždy před vypršením úvazku, protože operátoři kvůli sílící konkurenci své tarify neustále zlevňují a upravují.

7. Dejte si pozor na "šedé" operátory

Možnost ušetřit na telekomunikačních službách nabízí i takzvaní "šedí" operátoři. Jde o firmy, které si dohodly s velkou trojicí operátorů příznivější cenové podmínky a nyní je nabízí dál. I když jde zpravidla o lákavé nabídky, oslovení odborníci doporučují malým a středním firmám se tomuto způsobu raději vyhnout.

"Mezi operátora a zákazníka vstupuje další mezičlánek. Je možné, že když se šedý operátor dostane do problémů a přestane poskytovat služby, velkého operátora to nebude zajímat a vše bude záviset jen na ochotě šedého operátora," říká Adam Štrauch a vzpomíná na nedávný případ, kdy jeden z velkých operátorů odpojil tisíc SIM karet šedého operátora, který přeprodával firemní tarif.

"Nakonec byly SIM karty opět připojeny. Běžný klient asi krátkodobý výpadek tolik neřeší, ale dokážete si asi představit, co se dělo, když třeba finančnímu poradci nebo autoservisu odpojila firma na pár dní telefon," uvádí Štrauch.

Jestliže se přece jenom rozhodnete nabídku šedého operátora využít, vyplatí se prověřit jeho historii, počet SIM karet a případně bonitu.

8. Volejte přes internet za mnohem nižší ceny

Volání přes internet zažívá obrovský boom po celém světě. Podle analýzy internetového magazínu TruTower přijdou světoví mobilní operátoři kvůli úprku klientů k levnějšímu volání do konce roku 2020 o 479 miliard dolarů.

I na českém trhu už existuje řada takzvaných VoIP operátorů, kteří přenos hlasu po celosvětové síti zajišťují. Měsíčně lze ušetřit stovky korun, při častém volání do zahraničí ale řádově více.

Pro volání z kanceláře stačí pořídit stolní telefon určený přímo pro internetové volání, který stojí okolo tisícikoruny, nebo VoIP bránu, díky které lze používat i klasický analogový telefon. Zákazníci VoIP dostávají klasické telefonní číslo nebo si mohou nechat přenést své staré. Díky technologickému vývoji navíc volající nepoznají, že se hlas přenáší po internetu.

"Obecně je kvalita VoIP hovorů podstatně vyšší než v klasické GSM síti. Je to dáno jejím technickým omezením - mobilní operátoři musí vtlačit hovory do poměrně úzkého kmitočtového pásma, a musí je proto "seřezat" pomocí kodeku, který hovor silně ztrátově komprimuje. Internet paradoxně poskytuje podstatně lepší kapacitu pro přenos hovoru, a VoIP operátoři tak standardně používají kodeky, které jsou kvalitní, tolik nekomprimují, a výsledkem může být až hi-fi přenos," míní Jiří Hlavenka ze společnosti Fayn Telecommunications, která se specializuje na poskytování volání přes internet.

9. Spojte se s ostatními a vyjednávejte společně

Čím více SIM karet je ve hře, tím lepší vyjednávací pozici s operátory máte. Proto se vyplatí spojit s obchodními partnery a chtít lepší podmínky společně.

Lidi toužící ušetřit sdružuje už více než rok internetový portál Akce Z, kterému se podařilo dojednat nabídku od firmy T-Mobile. Portál má v současnosti více než 12 tisíc členů.

Registrace na portálu, který nabízí kromě slev na volání i úsporu při tankování pohonných hmot či pojištění, je zdarma. "Polovina nabízených slev je pouze pro majitele živnostenského listu, ostatní slevy mohou využít všichni," říká jeden ze zakladatelů portálu Vladislav Bulant.

10. Nechte si zkontrolovat vyúčtování

Nebaví vás studovat vyúčtování, které dostáváte od operátorů, a hledat možnosti úspor?

Na českém trhu máte možnost zaslat vyúčtování specializované firmě, která ověří, zda máte šanci platit méně.

"V 80 procentech případů dokážeme navrhnout výhodnější tarif. Údaje navíc zaregistrujeme ve službě Můj tarif, která zákazníkův tarif každý měsíc znovu zkontroluje a dá mu vědět, platí-li víc, než musí," dodává Stuchlý z Tarifonu.

Související