Na konci loňského roku se nacházelo v insolvenci 2000 společností v České republice a podle odhadů má toto číslo letos vzrůst až o 6 procent. Ne všechny firmy si za to mohou samy, některé do problémů dostali neplatící zákazníci. Zabránit by tomu mohlo do velké míry pojištění pohledávek, na to ale nejsou tuzemské podniky zvyklé.

"Aktuální průzkum pojišťoven ukazuje, že až 90 procent společností, pro které by bylo pojištění pohledávek vhodné, si tento produkt zatím nesjednalo. Ani řecká krize zřejmě nijak neovlivní zvýšení poptávky po tomto druhu pojištění," míní ředitel oddělení péče o klienty makléřské společnosti Renomia Robert Krátký.

Společnosti pochopitelně využívají různých zajišťovacích instrumentů v boji s neplatiči. Mají propracované vhodné interní postupy a používají mimo jiné bankovní platební záruku a akreditiv. Ovšem tyto nástroje vyžadují součinnost odběratele a jsou finančně náročnější. Naopak pojištění pohledávek součinnost odběratele nevyžaduje.

Malé a střední podniky se nepojišťují ani v případně jednání se zahraničím. Přitom se významnou měrou podílejí na celkovém českém exportu. Jen v loňském roce přesáhl jejich podíl na celkovém vývozu 37 procent. Z výzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR pro Exportní garanční a pojišťovací společnosti, vyplynulo, že polovina exportérů z řad MSP vyváží do evropských zemí mimo EU, 34 procent z nich pak do zemí Společenství nezávislých států. Jen 21 procent z nich ale pojišťuje své pohledávky (faktury). Podle předsedy představenstva Karla Havlíčka je patrné, že firmy v období růstu mají trvale tendence podceňovat rizika. 

Pojištění krádeží ano, přerušení provozu nikoliv

Podle průzkumu Renomia ale vyplývá, že při výběru pojistných produktů panuje u českých firem nevyváženost. Na jedné straně se proti živelným pohromám, krádežím či vandalismu chrání téměř všechny společnosti a podnikatelé, a to obvykle velmi důkladně. Tedy řeší krytí i velmi malých až zanedbatelných škod. Na druhou stranu mají tendenci podceňovat například přerušení provozu či stažení výrobku z trhu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.