Na konci loňského roku se nacházelo v insolvenci 2000 společností v České republice a podle odhadů má toto číslo letos vzrůst až o 6 procent. Ne všechny firmy si za to mohou samy, některé do problémů dostali neplatící zákazníci. Zabránit by tomu mohlo do velké míry pojištění pohledávek, na to ale nejsou tuzemské podniky zvyklé.

"Aktuální průzkum pojišťoven ukazuje, že až 90 procent společností, pro které by bylo pojištění pohledávek vhodné, si tento produkt zatím nesjednalo. Ani řecká krize zřejmě nijak neovlivní zvýšení poptávky po tomto druhu pojištění," míní ředitel oddělení péče o klienty makléřské společnosti Renomia Robert Krátký.

Společnosti pochopitelně využívají různých zajišťovacích instrumentů v boji s neplatiči. Mají propracované vhodné interní postupy a používají mimo jiné bankovní platební záruku a akreditiv. Ovšem tyto nástroje vyžadují součinnost odběratele a jsou finančně náročnější. Naopak pojištění pohledávek součinnost odběratele nevyžaduje.

Malé a střední podniky se nepojišťují ani v případně jednání se zahraničím. Přitom se významnou měrou podílejí na celkovém českém exportu. Jen v loňském roce přesáhl jejich podíl na celkovém vývozu 37 procent. Z výzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR pro Exportní garanční a pojišťovací společnosti, vyplynulo, že polovina exportérů z řad MSP vyváží do evropských zemí mimo EU, 34 procent z nich pak do zemí Společenství nezávislých států. Jen 21 procent z nich ale pojišťuje své pohledávky (faktury). Podle předsedy představenstva Karla Havlíčka je patrné, že firmy v období růstu mají trvale tendence podceňovat rizika. 

Pojištění krádeží ano, přerušení provozu nikoliv

Podle průzkumu Renomia ale vyplývá, že při výběru pojistných produktů panuje u českých firem nevyváženost. Na jedné straně se proti živelným pohromám, krádežím či vandalismu chrání téměř všechny společnosti a podnikatelé, a to obvykle velmi důkladně. Tedy řeší krytí i velmi malých až zanedbatelných škod. Na druhou stranu mají tendenci podceňovat například přerušení provozu či stažení výrobku z trhu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.