Jedním z cílů podnikatele je zajistit hladký průběh prodeje zboží nebo služby, kterou nabízí, a dostat za to včas zaplaceno. Téměř polovina podnikatelů ovšem bojuje s tím, že jim odběratelé platí se zpožděním. Dodavatelé jsou v v situaci, kdy musí vystavovat faktury s odloženou splatností. Pro mnohé z nich může být benevolentní způsob stanovování lhůty splatnosti faktur v kombinaci s opožděnými platbami a zatížením v podobě provozního úvěru důvodem jejich bankrotu.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Za posledních 12 měsíců bylo vyhlášeno 7 501 bankrotů živnostníků, což je o 3 266 bankrotů více než v předchozím období. Počet bankrotů fyzických osob podnikatelů se meziročně zvýšil o 77 procent, počet skutečných bankrotů fyzických osob podnikatelů (bez tj. oddlužení) stoupl meziročně o 12 procent. Vyplývá to z listopadové analýzy Czech Credit Bureau, která se problematikou bankrotů dlouhodobě zabývá. V letošním roce tak bylo každý měsíc v průměru vyhlášeno 643 bankrotů fyzických osob podnikatelů.

Nezaplacená faktura je nejčastější příčinou vymáhaného dluhu. Jak vyplývá z údajů portálu ePohledávky.cz, až 40 procent problematických případů se týká právě neuhrazených faktur, přičemž dva ze tří věřitelů jsou malí živnostníci. Drobní podnikatelé a malé firmy ovšem taktéž nejčastěji vystupují v pozici dlužníků. Živnostníci tak mezi sebou hrají domino. Většina věřitelů totiž nemůže zavést vydání svého zboží či služby pouze proti hotovosti a tak v situaci, kdy bojují s nedostatkem cash flow, musí sami sáhnout ke stejné praktice a proplácet faktury se zpožděním. Dostihnout je však může druhotná platební neschopnost.

Velké ryby

Jestliže živnostníky stíhá druhotná platební neschopnost, velké hráče zase nejvíce trápí chaos ve sledování vlastních pohledávek, a tím i ztráta jejich vymahatelnosti.  

"Češi mají špatnou platební morálku už bohužel zažitou, uhradit faktury po splatnosti nebo vůbec mnozí považují za normální. Prostě čekají, až přijde nějaké silné varování, které je donutí. Dva z pěti dlužníků pak reagují zaplacením dluhu ihned po zaslání předžalobní upomínky," popisuje své zkušenosti Tomáš Medřický, ředitel portálu ePohledávky.cz.

Nesplacenými fakturami jsou nejvíce postiženy oblasti stavebnictví, autodopravy a řemeslných prací. Zavedenou praxí je vykonat službu a až poté fakturovat. Co ale dělat, když se dotyčný nemá k placení?

"Malí živnostníci často narážejí na problém, že dopředu nevyžadují žádné potvrzení o sjednání služby, žádnou podepsanou fakturu, žádnou objednávku ani předávací protokol, což značně ztěžuje pozdější vymáhání pohledávky," upozornil advokát David Bascheri a dodává: "Je třeba mít minimálně vystavenou a ze strany objednatele potvrzenou objednávku s jasně stanovenou cenou a termínem dodání."

Proces vymáhání dluhu

V momentě, kdy vzniká dluh, odborníci doporučují ukončit obchodní styk s dlužníkem a co nejrychleji řešit vymáhání dluhu. S vymáháním dluhu by postižený neměl otálet, řada menších firem po účelovém nasbírání faktur rychle padá do insolvence.

Pokud věřitel svého dlužníka nesleduje a včas svou pohledávku nepřihlásí do insolvenčního řízení, jeho nárok se v insolvenci neuspokojí a jeho další vymáhání může značně zkomplikovat uplynutí promlčecí doby. Ta se u nesplacených faktur různí podle odvětví, nejčastěji představuje tříletou lhůtu. Ode dne splatnosti se dlužníkovi navíc načítá, není-li dohodnuto jinak, zákonný úrok z prodlení ve výši repo sazby stanovené ČNB pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů, ročně.

"Vyhnout se neplatičům je kvůli zakořeněné špatné platební morálce v podnikání složité. Pokud nabídneme i malým věřitelům snazší cesty k vymáhání jakkoli velkých pohledávek, může se vžitý stav změnit," míní Medřický. Obrátí-li se věřitel na odborníky zjistí, co by mohl zlepšit, nebo může s pomocí advokátů poslat předžalobní výzvu dlužníkovi. Pokud ani na ni adresát nereaguje, postupuje pohledávka k soudnímu řízení. Soudní poplatky pak činí 400 korun u nezaplacených faktur do 10 tisíc, 800 korun u faktur v rozmezí 10 a 20 tisíc, u dražších faktur se počítají čtyři procenta z pohledávky.

Řešení pro větší hráče

Každý dlužník je jiný a vyžaduje vlastní vymáhací procesy. Proto i větší firmy často bojují s administrací a nepřehledností procesů vymáhání všech svých pohledávek. "V papírové podobě je řeší různí advokáti, aniž by management věděl, co se s nimi děje. On-line správa pohledávek je proto i pro zavedené společnosti výborným nástrojem, jak neztratit kontrolu a kdykoli sledovat, jak blízko má pohledávka k úplnému vyřešení," popisuje Medřický.

On-line správa pohledávek také věřiteli hlídá, zda nedochází k promlčení nesplacené faktury nebo zda dlužník nespadl do insolvence.

"Jako společnost, která se zabývá kamionovou dopravou a stěhováním, se s prodlením či nezaplacením faktur potýkáme velmi často. Díky on-line správě, kterou využíváme už devět měsíců, vidíme všechny naše zakázky v reálném čase, víme, jak dopadla bezplatná kontrola případu, a pokud se rozhodneme určitou pohledávku vymáhat soudní cestou, můžeme sledovat, kdy byla odeslána předžalobní upomínka či vydán elektronický platební příkaz, popřípadě rozsudek od soudu. Vše bez nutnosti kohokoli kontaktovat a shánět," uvádí jednatel společnosti HrubýMOVING Martin Dušek.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se