Ve spolupráci s Generálním finančním ředitelstvím (GFŘ) přinášíme druhý díl seriálu, který popisuje nejčastější chyby malých a středních podnikatelů, s nimiž se kontroloři setkávají při daňové kontrole. První část se věnovala chybám u daně z příjmu, na toto téma navážeme i tentokrát. Třetí text bude věnován chybám v DPH.

7. Uplatňování nesprávné sazby paušálních výdajů ve vztahu ke druhu vykonávané činnosti

Chybou bývá uplatnění výše výdajů procentem z příjmů u pojišťovacích zprostředkovatelů. Pokud smluvní partner pojišťovny má příjmy za činnosti pojišťovacích zprostředkovatelů, která není živností, ale podnikáním podle zvláštních právních předpisů, může uplatnit paušální výdaje pouze ve výši 40 procent, nikoliv 60.

8. Nepřiznání příjmů z prodeje majetku

Firmy někdy chybují v tom, že nepřiznají příjmy z prodeje majetku, který byl sice vyřazen z obchodního majetku daňového subjektu, ale nebyl u něj splněn časový test dvou, respektive pěti let od vyřazení nutný pro osvobození tohoto příjmu od zdanění.

9. Nesprávné ocenění zásob a účtování o zásobách

Zásoby, které byly pořízeny nákupem od jiných subjektů se ocení pořizovací cenou, která se skládá z ceny, za kterou byly zásoby pořízeny a z nákladů souvisejících s pořízením zásob. Jedná se zejména o přepravné vyúčtované dodavatelem nebo provedené účetní jednotkou, provize, clo a pojistné.

Dané ustanovení rovněž uvádí druhy nákladů, které do pořizovací ceny zásob nevstupují, což jsou úroky z úvěrů a půjček poskytnutých na pořízení zásob, kurzové rozdíly, smluvní pokuty a úroky z prodlení a jiné sankce ze smluvních vztahů.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Jiří Fojtík, ředitel sekce metodiky a výkonu daní GFŘ, vysvětluje: "Podnikatelé často nezahrnou do pořizovací ceny zásob náklady související s jejich pořízením - například dopravu, pojištění, ale tyto náklady účtují přímo do nákladů, čímž jednak dochází k porušení účetních předpisů a také k nesprávnému výsledku hospodaření, protože dle účetních principů se náklady účtují v časové a věcné souvislosti s výnosy, to znamená, že zboží či výrobky se stanou nákladem při jejich prodeji."

Například podnikatel nakoupí 100 kusů zboží a k tomuto nákupu se vztahuje doprava ve výši 20 000 korun. Dopravu nezaúčtuje do pořizovací ceny zásob, ale přímo do nákladů. Následně prodá polovinu (tedy 50 kusů) z nakoupeného zboží. Správně by v nákladech měla být zahrnuta částka za dopravu pouze ve výši 10 000 korun, která se vztahuje k polovině prodaného zboží.

Je také dobré vědět, že účtování zásob dle způsobu B mohou účetní jednotky použít pouze v případě, že zajistí průkazné vedení evidence o zásobách tak, že budou schopny prokázat v průběhu účetního období stav zásob včetně ocenění těchto zásob podle zákona. Takováto skladová evidence musí kdykoli umožnit zjistit stav zásob na skladě v jejich pořizovacích cenách. "Z důvodu chybně vedené skladové evidence zásob u způsobu B, nevedení skladové evidence vůbec nebo jen pouhého opomenutí dochází k situacím, kdy neprodané zásoby zůstávají zaúčtovány v nákladech a nedojde k jejich převedení na účty sloužící k účtování materiálu nebo zboží, čímž dojde k vykázání nesprávného výsledku hospodaření a stavu zásob v účetní závěrce," komentuje Fojtík.

10. Nevedení skladové evidence u daňových subjektů, kteří vedou daňovou evidenci

Daňové subjekty podle zkušeností finanční správy často nevědí o povinnosti vést skladovou evidenci.

11. Chybné uplatnění výdajů u finančního leasingu

"Malé a střední firmy chybně uplatňují výdaje v podobě úplaty u finančního leasingu. Například jde o neprovedení časového rozlišení první splátky akontace u poplatníků vedoucích daňovou evidenci či nesplnění podmínky zařazení majetku do obchodního majetku," vysvětluje Fojtík.

Daňový subjekt může uplatnit výdaje spojené s provozem vozidla, jen pokud se jedná o vozidlo vlastní nebo v nájmu. Mnoho podnikatelů si vezme auto na úvěr s výhradou vlastnictví až po úplném zaplacení a pak uplatňuje výdaje spojené s provozem takového vozidla nesprávně.

12. Rezerva na opravu hmotného majetku

Poplatníci mnohdy nedodrží podmínky, za kterých je tvorba rezervy na opravy hmotného majetku daňovým výdajem. To znamená, že netuší, u kterého majetku ji lze tvořit, kdo ji může tvořit, kdy rezervy vytvářet nelze, doba tvorby rezervy, stanovení její výše, způsob tvorby a její rušení.

Zatím jste si přečetli 90 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.