Ve snaze o co nejlepší optimalizaci daní mohou podnikatelé občas překročit čáru. Většinou to znamená, že se snaží zahrnout si do nákladů věci, které by tam reálně zahrnuty být neměly. Náklady na dětské hračky nebo domácí spotřebiče může podnikatel využít skutečně jen tehdy, pokud provozuje mateřskou školu, pediatrii nebo nový sporák skutečně postaví do firemní kuchyňky místo do vlastní domácnosti. Jinak mu hrozí nepříjemný rozhovor s finančním úřadem. 

U odečítaných položek prostě platí, že podnikatel musí být schopen prokázat jejich stoprocentní využití pro svůj byznys. „Samozřejmě existují případy, kdy je možné doložit i nákup hraček, například u dětského lékaře nebo ve firmě zajišťující hlídání dětí, ale pokusy o odečtení domácích spotřebičů, když ani neexistuje firemní kuchyňka, jsou pro finanční úřad velmi podezřelé,“ vysvětluje daňová poradkyně Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision. 

Nejsnazším způsobem, jak si snížit ještě do konce roku základ daně, jsou reklamní dárkové předměty a prospěšné dary na charitu. I tam je ale potřeba dodržovat jistá pravidla. 

Aby šly například dárky klientům bez problémů do daní zahrnout, musí jít o reklamní nebo propagační předměty v hodnotě do 500 korun bez DPH za kus. „Měly by být opatřeny jménem společnosti, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného zboží či služby. Pokud jejich hodnota nepřesahuje 500 korun a nejsou kromě neperlivého vína předmětem spotřební daně, jsou daňově uznatelným nákladem,“ popisuje Štarmanová. 

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se