Maloobchodní tržby loni v listopadu bez sezonního očištění meziročně klesly o 4,9 procenta. Tempo poklesu se tak proti říjnu prohloubilo. V říjnu byly maloobchodní tržby meziročně o 4,7 procenta nižší. Trh přitom čekal pokles jen o 1 procento. "Dokazuje to, jak spotřeba domácností je slabá a bude dál slábnout," uvedla v reakci Helena Horská z Raiffeisenbank.

Listopadový pokles tržeb ovlivnil stejně jako v říjnu zejména propad prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží, oznámil Český statistický úřad. "Listopadový pokles tržeb obchodníků je již tak trochu koloritem – trvá už totiž nepřetržitě celých 14 měsíců," dodala Horská ale upozornila, že pokles tržeb se "už poněkolikáté vyhnul supermarketům, lékárnám a drogériím. Navíc supermarkety dosáhly růstu jen díky slevám, které v průměru snížily ceny o 3,8 procenta meziročně."

Sezónně očištěné tržby klesly v listopadu v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně o 2,9 %, což bylo nejvíce od března 2008. Podle Jana Bizika z PricewaterhouseCoopers rostoucí obavy z budoucnosti, zejména ze ztráty zaměstnání, která se pro mnohé stala i reálnou, výrazně snižují ochotu domácností utrácet.

Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách, prodej pohonných hmot a oděvů a obuvi. Naopak vzrostly tržby za farmaceutické, zdravotnické a drogistické zboží a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kam patří i velké obchodní řetězce. Mírně se zvýšil i prodej počítačových a komunikačních zařízení a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby.

"Pokles tržeb není však za námi. Naopak bude pokračovat s tím, jak počet nezaměstnaných ještě v průběhu první poloviny roku poroste. Navíc mzdy se letos budou zvedat jen zřídka a kupní síla českých domácností klesne," odhaduje Horská.

"Podobně jako český maloobchod zjevně pociťují krizi i spotřebitelé a prodejci v EU, kde se podle údajů Eurostatu propadly maloobchodní tržby v listopadu o více než 2 procenta, v eurozóně o 4 procenta," dodal Bizik.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru