Renault Trucks letos představuje nejzásadnější inovaci svých modelů za posledních osm let. A protože kvůli pandemii nemůže pořádat velké reklamní akce pro stovky až tisíce fanoušků, rozhodl se jeden z největších výrobců nákladních aut v Evropě pro jinou cestu. Příznivci kamionové dopravy tak mohli vidět zbrusu nový design firemních vozů poprvé v rámci počítačové hry Euro Truck Simulator 2. Tu od roku 2012 vyvíjí české herní studio SCS Software.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Automobilka odhalila nové modely Renault Trucks T prostřednictvím živého přenosu na internetové televizi Twitch. Ta funguje jako streamovací služba – každému, kdo má o sledování přenosu zájem, stačí kliknout na příslušný webový link. Přenos uspořádala zmíněná herní společnost SCS Software za účasti svého generálního ředitele a současně i majitele Pavla Šebora a dalších spolupracovníků. Hlavní designér nových kamionů Renault Trucks Paul Daintree pak v rámci přenosu představil nové prvky – například vzhled vnitřku kabiny nebo LED světel. Prezentaci živě sledovaly tisícovky lidí po celém světě.

Záznam přenosu je k vidění na YouTube, kde ho od úterý zhlédlo už více než 43 tisíc lidí a najdete ho i na konci tohoto článku.

„Uvedení nových vozidel na trh jsme chtěli udělat trochu jiným, unikátním a hlavně překvapivým způsobem. A proto jsme považovali za skvělý nápad předvést náš zcela nový kamion v rámci živého streamu hry Euro Truck Simulator 2,“ uvedl generální ředitel Renault Trucks Bruno Blin v předtočeném videu, které herní vývojáři pustili během přenosu.

Podle Blina tak mají fandové možnost nový model T nejen vidět, ale také vyzkoušet si s předstihem jeho řízení. Videohra Euro Truck Simulator 2 je založena právě na co možná nejvěrohodnější simulaci ovládání těchto dopravních vozidel. I proto je mezi fanoušky tahačů oblíbená a po celém světě si ji koupilo už více než 9,5 milionu lidí, což z ní dělá nejprodávanější českou hru v historii.

„Pro nás je to především obrovská čest. Je vidět, že velcí výrobci nás nevnímají jen čistě jako počítačovou hru, ale také jako marketingový nástroj, díky kterému dochází k propojení mezi naší hráčskou komunitou a také samotným dopravním průmyslem a automotive,“ říká Pavel Šebor. Aby mohli vývojáři z SCS kamion zvěčnit věrně také ve virtuálním světě, museli s nimi designéři společnosti Renault Trucks sdílet veškeré detaily, a to několik měsíců před tím, než se představení vozů odehrálo.

Současně s touto akcí vývojáři zorganizovali doprovodnou soutěž, ve které lidé mohou pro nový „truck“ vytvořit takzvaný paint job – dekorativní prvek, který se posléze nasprejuje na karosérii vozu. „Vítězný design bude firmou Renault Trucks aplikován na opravdický kamion, na jeden z prvních vyrobených kusů nového modelu. Půjde o jakousi trvalou připomínku této spolupráce světů her a automotive,“ doplňuje Šebor.

Spolupráce mezi oběma firmami není žádnou novinkou. Renault Trucks českým vývojářům poskytuje své licence na užívání loga, tahačů i veškerého příslušenství k nim už od roku 2012 – tedy od doby, kdy hra poprvé vyšla. Pražské studio takto spolupracuje s většinou evropského trhu, a ve hře jsou tak k vidění i tahače společnosti MAN, DAF, Volvo nebo Scania. V americké verzi hry – American Truck Simulator – si zase hráči mohou vyzkoušet, jaké to je řídit kamiony severoamerických výrobců Peterbilt, Kenworth nebo Mack.

Mezi vývojáři počítačových her a výrobci kamionů pak většinou funguje princip jakéhosi výměnného obchodu. Zástupci herního studia průmyslníkům vysvětlí, že díky jejich hře bude firma vidět, ta jim zase na oplátku poskytne možnost používat svou licencovanou značku. SCS ve vyjednávání sází často i na emoce. Výrobcům kamionů zdůrazňují, že mají v komunitě velký počet mladých lidí, kteří si vytvářejí emocionální vazby ke značkám, a proto je důležité, aby právě ta jejich ve hře nechyběla. Hra navíc často vychovává novou generaci „kamioňáků“, kteří sní o tom, že jednoho dne usednou do kabiny skutečného tahače a vyrazí po evropských dálnicích převážet zboží.

Šebor věří, že promoakce uspořádaná ve spolupráci s Renaultem není poslední, na které s výrobci nákladních vozidel spolupracovali. 

Představení nových kamionů prostřednictvím hry od SCS Software dokládá, jak výrazně stoupla obliba hraní v době pandemie, kdy lidé musí trávit mnohem více času doma. České herní studio tak má za sebou nejlepších 12 měsíců ve své historii. Celkové tržby v roce 2020 dosáhly zhruba 750 milionů korun. V roce 2019 činily půl miliardy a z toho 300 milionů tvořil čistý zisk. To z pražské společnosti dělá jednu z nejvýdělečnějších firem v Česku.

Společnost Renault Trucks, která spadá pod skupinu Volvo Group, dokázala i navzdory ekonomickým dopadům pandemie zvýšit prodeje meziročně o 12 procent, a to z necelých 45 tisíc v roce 2019 na loňských skoro 50 tisíc. Celkové tržby Volvo Group, pod kterou spadá i americký výrobce kamionů Mack, poklesly z 1,8 bilionu korun v roce 2019 na 846 miliard v roce 2020. Provozní zisk skupiny pak klesl z předloňských 119,6 miliardy korun na 71,5 miliardy.