České aerolinie jsou od minulého týdne v insolvenci. Nově zveřejněné dokumenty v insolvenčním rejstříku ukazují, že se manažeři ještě několik týdnů před podáním návrhu pokoušeli dojednat státní pomoc. Vláda ale cílenou podporu letecké dopravy odmítla. Místo ní podpořila třeba autobusové dopravce či hotely.

"Učinili jsme veškerá opatření a vyčerpali všechny možnosti k záchraně naší letecké společnosti. Žádnými dalšími prostředky už nedisponujeme a poslední možností záchrany je proto požadovaná podpora státu," napsal v únoru management dopravce téměř se stoletou tradicí vládě. "V opačném případě hrozí akutní nebezpečí zániku existence ČSA." 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

ČSA se snažily získat státní pomoc už vloni. Po jarním neúspěšném pokusu mateřské firmy Smartwings Group na získání jakékoliv formy státní pomoci napsal ke konci října management podniku vládě a premiérovi dopis, ve kterém žádá o pomoc. V zásadním zapojení státu spatřovaly ČSA poslední možnost záchrany.

Dne 9. listopadu pak poslaly další dopis. "Úpadek společnosti ČSA a zastavení jejího provozu se výrazně přiblížily a nabyly reálné formy," popisovalo naléhavě vedení v čele s předsedou představenstva Petrem Kudelou.

Firmě hrozilo vyřazení z rezervačních systémů

Firmě také přibyl nový problém – mezinárodní letecká organizace IATA po ní požadovala sedm milionů dolarů (v přepočtu 151 milionů korun) jako záruku kvůli nevráceným penězům za zrušené lety. Jinak dopravci hrozila organizace vyřazením ze svých rezervačních systémů. Ty tvoří 80 procent příjmů z prodejů letenek ČSA. IATA by se ale podle ČSA místo peněz spokojila i se státní garancí, že aerolinku podpoří.

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) odpověděl na oba zaslané dopisy v listopadu: "Je nezbytné, aby každý subjekt přijal určitá opatření ke zvládnutí současné krize a na záchraně se podíleli příslušným dílem všichni vlastníci daného subjektu." Narážel tak na to, že se majitelé skupiny Smartwings – čeští byznysmeni Jiří Šimáně, Roman Vik a Jaromír Šmejkal a čínská státem ovládaná firma CITIC – nedokázali shodnout na společném postupu. 

Ministr zároveň dodal, že v době psaní dopisu na vládě neprobíhalo žádné jednání o podpoře tuzemského letectví. Určitou formou pomoci má podle něj být program Covid Plus, v rámci něhož mohou firmy získat státní záruku na úvěr u bank.

To ale firma o několik měsíců později v dalším dopise adresovaném premiérovi Andreji Babišovi (ANO) odmítala: "Z důvodů diskriminace ze strany vlády ztratily ČSA svoji konkurenceschopnost ve vztahu k zahraničním leteckým společnostem, důsledkem čehož nemá možnost získat financující banky, které by poskytly požadované úvěry, a nemůže tak profitovat z programu Covid Plus."

S prosbou o pomoc se naposled firma ještě obrátila přímo na Karla Havlíčka. "Tentokrát se na vás obracíme ve vaší funkci ministra průmyslu a obchodu a naléhavě vás žádáme o zahájení kroků k poskytnutí státních podpor." ČSA žádaly o sedačkovné ve výši 274 tisíc korun a další 1,1 miliardy korun formou nevratné státní pomoci.

Ministr v odpovědi zopakoval své původní stanovisko. A dodal, že stát ani na začátku roku 2021 o pomoci formou přímé podpory neuvažuje.

ČSA nakonec minulý týden, jen několik dní před skončením ochranného moratoria, podaly návrh na insolvenci, ve kterém požadují reorganizaci. Firma v tiskové zprávě uvedla, že provoz nepřerušuje. Její letadla mají směřovat na linky, kde má firma historicky dobré jméno, například z Prahy do Amsterdamu či Moskvy. ČSA si už zároveň připravily cestu pro masivní propouštění, na Úřad práce poslaly oznámení o možnosti hromadného propouštění, podle kterého by firma mohla propustit až všech svých 430 zaměstnanců. Naopak druhá z aerolinek v koncernu – Smartwings – získala další měsíc ochranného moratoria.