Na českém videoherním trhu se odehrál pravděpodobně největší obchod v historii. Postaralo se o něj nejúspěšnější tuzemské studio Bohemia Interactive, do kterého vstupuje největší herní vydavatel světa, čínská společnost Tencent. Číňané v Bohemii, známé vojenskými simulacemi jako Operace Flashpoint či ArmA, získali menšinový podíl. Už koncem ledna šéf české společnosti Marek Španěl HN potvrdil, že studio jedná o vstupu strategického zahraničního partnera, kterým měl být podle zdroje redakce právě čínský gigant. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Jak velkou část českého studia Tencent ovládl a kolik za to zaplatil, zatím žádná ze stran neupřesnila. Přesto půjde nejspíš o rekordní obchod. Pokud Tencent získal třeba 20 až 40 procent Bohemie, mohl by za něj podle odhadu analytika Martina Cakla ze společnosti Patria zaplatit mezi 2,5 a pěti miliardami korun. To je mnohem víc, než za kolik se předloni prodaly stoprocentní podíly v tuzemských studiích Warhorse a Beat Games. Za tvůrce historické strategie Kingdom Come zaplatila švédská skupina THQ Nordic přes jednu miliardu korun. Podobnou sumu měl podle analytiků vydat Facebook za Beat Games, autora světově nejúspěšnější hry pro virtuální realitu Beat Saber.

"Těšíme se, že budeme pracovat na našich současných i budoucích projektech s podporou silného partnera, který nás po mnoho let zná a chápe náš jedinečný přístup k vývoji on-line her," uvedl Španěl, který studio vlastní spolu s podnikatelem Slavomírem Pavlíčkem. S Tencentem už Bohemia spolupracuje na vydávání některých svých titulů v Číně. 

O jednáních české firmy s Číňany se mluví už několik měsíců. Podle zdrojů technologického webu The Information z loňského června měl Tencent za 70 až 80 procent Bohemie loni nabídnout 6,2 miliardy korun. Teď je ale hodnota tuzemského studia vyšší. Podle předběžných výsledků loni firma utržila přes 1,6 miliardy korun, na tržbách meziročně posílila o 100 milionů. Údaj o hrubém zisku EBITDA, podle jehož násobků se podniky oceňují, studio ještě nezveřejnilo. Také hrubý zisk by měl ale vzrůst z předloňských 675 milionů korun. "Pokud by za loňský rok atakoval jednu miliardu, mohla by být hodnota celé firmy 13 miliard korun i více," odhadl analytik Patrie Cakl.

Herní průmysl teď těží z růstu trhu po celém světě. Loni podle odhadu analytické firmy Newzoo posílil o 20 procent a dosáhl obratu 175 mi­liard dolarů (3,8 bilionu korun). Hraní her se lidé během pandemie věnují více, aby se zabavili v době, kdy musí trávit hodně času doma. Proto roste i Bohemia, i když loni nevydala žádný nový titul.

Významně posiluje také Tencent. Technologická skupina je známá hlavně svou sociální sítí WeChat s více než miliardou uživatelů. Důležité jsou pro ni i počítačové hry, jež představují třetinu firemního byznysu. Jen od loňského ledna do září firma za hry utržila v přepočtu 390 miliard korun, čímž už překonala výši svých herních tržeb za celý rok 2019.

Pod Tencent spadají desítky herních studií. Číňané vlastní Riot Games, vydavatele herního trháku League of Legends. Drží i 40 procent ve tvůrci populárního Fortnitu, firmě Epic. Jen loni Tencent vstoupil do 29 studií, v nichž většinou získal menšinové podíly. Koncem ledna k tomu přidal i koupi neupřesněné minority ve francouzském herním tvůrci Dontnod, do kterého v přepočtu vložil 783 milionů korun. Podobně postupoval i v případě investice do Bohemie. Ta patří ke středně velkým studiím, její tituly hraje přes 14 milionů lidí. Riot i Epic se oproti tomu mohou každý spolehnout zhruba na 100 milionů hráčů.

Nejsilnějším trhem české firmy jsou USA, dvojkou bylo dlouho Německo. "Loni ho ale vystřídala Čína," říká Španěl. Distribuce her do asijské země je složitá, jejich vydání tam dlouho posuzují úřady. Proto je pro Bohemii výhodné se spolehnout na místního partnera, jako je právě Tencent. Vstupem Číňanů mezi akcionáře podniku se navíc pozice studia na tamním trhu ještě zlepší.

Vedle prodeje podílu zvažovala Bohemia i vstup na burzu. Marku Španělovi se ale tato varianta příliš nezamlouvala. "Pracujeme na projektech o délce pěti a více let. To by investorům na burze nemuselo vyhovovat. Chceme si zachovat tvůrčí svobodu a kontrolu nad firmou, aniž by na nás někdo tlačil, abychom hry vydávali rychleji," řekl HN již dříve šéf Bohemie. Právě proto studio k prodeji nabídlo jen menšinový podíl.