Zvýšená péče o zdraví i krásu, ale také velký zájem lidí o nakupování přes internet, loni pomohly e-shopu Notino k výraznému navýšení obratu. On-line obchod s parfémy a kosmetikou, který založil podnikatel Michal Zámec, v roce ovlivněném pandemií koronaviru dosáhl na 14,5 miliardy korun. O rok dříve měl e-shop obrat 9,8 miliardy korun. "Tahounem obratu jsou dlouhodobě parfémy, které představují polovinu výkonu celé firmy. V uplynulém roce jsme nicméně zaznamenali extrémní růst kosmetických kategorií," říká Zbyněk Kocián, šéf brněnského Notina. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Největší nárůst zájmu zákazníků internetový obchod zaznamenal u vlasové kosmetiky a produktů na péči o pleť. Obrat v této kategorii loni Notinu vzrostl meziročně o 70 procent. U výrobků v kategorii make-up šlo o nárůst o polovinu. To v kamenných drogeriích zájem o takové zboží loni naopak meziročně klesl. Například v drogeriích dm byl mnohem menší zájem jak o produkty zaměřené na péči o pleť, tak o dekorativní kosmetiku. Výrazně se to projevilo třeba u prodeje rtěnek. Zákazníci tak zřejmě nechtěli chodit do drogerií osobně a přesunuli se na internet, kde z toho mohlo těžit i Notino. Loni e-shop odeslal přes 12 milionů balíčků. 

Právě prodeji drogistického zboží se, vedle prodeje potravin, léků nebo drobné elektroniky, loni na českém on-line trhu dařilo. "U těchto kategorií bylo zvýšení objemu prodejů skokové," říká Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci. Podle dat asociace a srovnávače internetových cen Heureka loni obraty českých e-shopů rekordně vzrostly a dosáhly na 196 miliard korun, což je meziročně o více než čtvrtinu. Například česká jednička Alza za loňský rok očekává výrazně lepší výsledky, než v roce 2019, kdy byl její obrat přes 29 miliard korun a zisk přes miliardu. Jen za první půlrok vzrostly tržby e-shopu podle jeho mluvčí Daniely Chovancové dvakrát rychleji než v předchozím roce. "Podíl české e-commerce na maloobchodu přesáhl 16 procent, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body," dodává Vetyška. 

Nový sklad i prodejna za 13 milionů

Notino dnes patří mezi největší e-shopy v Česku. Parfémy na internetu začal Michal Zámec prodávat v roce 2004. Se svým e-shopem Parfums.cz postupně expandoval i do dalších zemí. Později se k prodeji voňavek přidala i kosmetika a před pěti lety firma změnila název na Notino. Společnost, kterou vlastní kyperská Notino Limited, je příkladem velkého českého e-shopu s úspěšnou zahraniční expanzí v celé Evropě. Dnes působí celkem na 24 trzích, kde má přes 16 milionů zákazníků. Na cizích trzích firma také prodává více zboží než v Česku. Tuzemský trh dělá on-line obchodu jen 14 procent obratu. Ten každoročně roste. Zakladatel Notina Michal Zámec se díky tomu v posledních letech pravidelně objevuje v žebříčku nejbohatších Čechů, který sestavuje časopis Forbes. Miliardář se loni umístil na 68. místě.

Notino proniklo mimo on-line prostor také do klasického maloobchodu. V Česku má sedm kamenných prodejen, v zahraničí už 19. Jejich počet rostl i loni, oproti roku 2019 o dva obchodyJeden z největších trhů z hlediska objemu i hodnoty je pro Notino Polsko. Také proto tam loni v listopadu firma otevřela svou největší prodejnu s moderními technologiemi. V obchodě v nákupním centru Westfield Arkadia ve Varšavě si zákazníci mohou nechat provést diagnostiku pleti nebo najít oblíbený parfém díky patentovanému přístroji. Do prodejny Notino nalilo kolem 13 milionů korun. "Kvůli opatřením proti šíření koronaviru je návštěvnost nižší, ale v běžném stavu tady očekáváme asi 1500 zákazníků denně," říká Kocián. Ne všude v cizině se ale Notinu daří. V minulosti podnik ustoupil například od snahy prosadit se v USA. 

Parfémy i kosmetické přípravky do loňska odjížděly k zákazníkům ze skladu v Rajhradě u Brna. "V souvislosti s pandemií koronaviru jsme si ale uvědomili, že hranice, které dosud v rámci Evropské unie nikdy nebyly problémem, se problémem staly. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci dostávali své balíčky nejen včas, ale dokonce ještě rychleji než dříve," míní šéf Kocián. Firma proto loni otevřela další distribuční centrum v rumunské Bukurešti. Odtud se vozí zásilky do Řecka nebo Bulharska. Podle Kociána se jedná o jednu z nejvýznamnějších investic firmy v zahraničí. Kolik Notino na distribuční centrum dalo, ale neupřesnil.