Nákupní platforma Onlineshop.cz si zakládá na tom, že na ní seženete prakticky všechno, na co si vzpomenete. Na české e-commerce scéně působí už 12 let, celou tuhle dobu vyrovnaně rostla, nikdy se nedostala do ztráty a loni si i v důsledku protipandemického zavírání kamenných obchodů sáhla na rekordní čísla. Její obrat narostl téměř o 50 procent a poprvé dosáhl miliardy korun. Za vznikem internetového obchodu, jenž se původně zaměřoval na prodej bílé elektroniky, stojí podnikatel Martin Dvorský, který po vlastním e-shopu pokukoval už od poloviny devadesátých let. 

Na české e-commerce scéně nejsou jen giganty jako Mall či Alza. Připomeňte si některé z dalších úspěšných on-line obchodů v našem seriálu a zjistěte, jak vznikaly a jak se jim daří.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Příběh Onlineshop.cz se začal psát už v roce 1991, kdy si rodiče Martina Dvorského otevřeli malý obchod s elektronikou. V roce 2006 pak rodina v Jilemnici nedaleko Vrchlabí rozjela větší prodejnu, jež se stala základem budoucího e-shopu. Ten Dvorský coby 28letý podnikatel spustil v roce 2008, svět e-commerce ale bedlivě sledoval už dlouho předtím – prakticky od doby, kdy se v Česku začal společně s internetem rozvíjet, tedy od poloviny devadesátých let.

"Doménu Onlineshop.cz jsem pak koupil v roce 2001," vzpomíná Dvorský, který v té době pracoval jako správce dat na úřadě a zkušenosti se systémem on-line prodeje následně sbíral také ve společnosti zaměřené na výrobu kabelů.  

Zakládající tým Onlineshopu tvořili pouze tři lidé: Dvorský jakožto majitel, programátor a administrátor. "Jednoduché to nebylo. Lidé už byli zvyklí nakupovat on-line a konkurence byla velká. V té době to bylo o tom, mít dobré zdroje a uspět ve správný čas se správným zbožím na správném místě," říká Dvorský a dodává, že to nejdůležitější pro něj bylo získat kapitál a potřebnou odvahu k rozjetí vlastního byznysu.

Trojčlenný tým se také musel rozhodnout, jak bude e-shop fungovat po technické stránce. Volil mezi dvěma možnostmi: zda koupit již hotový software, nebo jít vlastní cestou. Součástí týmu byl i programátor, a i proto se Dvorský rozhodl zvolit druhou variantu. "Vytvořili jsme si originální systém, který dokážeme přizpůsobit vlastním potřebám," vysvětluje Dvorský. Naprogramovat e-shop od nuly však nebylo snadné. "Rozjížděli jsme to asi natřikrát. Vždy, když se měl Onlineshop spustit, narazilo se na nějaký technický či obchodní problém," popisuje Dvorský.

Napotřetí se to podařilo a podle Dvorského se i po letech vlastní cesta ukazuje být správná. "I proto se dokážeme odlišit od konkurence – jednak svým chováním k zákazníkům, kdy se stále snažíme o osobní přístup v podobě odborného poradenství, tak i tím, jak chceme své produkty nabízet a prodávat, aby byl konečný zákazník spokojený. A to i během procesu případné reklamace," doplňuje.

První objednávka přistála v systému dva dny po spuštění e-shopu. "Byl to fotoaparát Nikon," vzpomíná Dvorský. Po jednom týdnu už přibývaly desítky objednávek a za měsíc fungování se byznys rozjel naplno. "V současnosti u nás ročně nakoupí asi čtvrt milionu zákazníků," říká Dvorský. Podle výsledků ankety Shop roku jsou zákazníci s Onlineshopem spokojení. Už čtyřikrát za sebou se stal absolutním vítězem v kategorii popularity.

Vlastní cestou se Dvorský a jeho tým vydal, i co se týče vzhledu e-shopu. Tomu dominuje výrazně zelená barva. "Já ji vidím jako barvu on-line, zároveň je to moje oblíbená barva. Viděli jste někdy zelený e-shop? My jsme zelení, protože všichni ostatní jsou červení nebo modří," objasňuje Dvorský.

V současnosti společnost zaměstnává včetně externích pracovníků stovky lidí. Zakládající tým zůstává v Onlineshopu dodnes. "Naprostá většina těch, kteří se k nám přidali záhy po rozjetí e-shopu, je dnes na manažerských pozicích, což výrazně pomáhá k vysoké kvalitě služeb. Na nich je firma postavená," chválí si tuhle situaci Dvorský.

Postupné budování byznysu

Za 12 let fungování nečelil Onlineshop žádné významné krizi, nedostal se do ztráty a každoročně roste zhruba o 30 až 40 procent. Klíčem je podle Dvorského budovat byznys krok po kroku. "My jsme se ziskem nikdy neměli problém z jednoho prostého důvodu – rostli jsme neustále, nedělali jsme žádné kroky, které by vedly k tomu, že budeme trhat rekordy. Firmu zkrátka rozvíjíme postupně," uvádí. 

K rekordnímu, miliardovému obratu loni napomohla také koronavirová krize, kdy byli kvůli vládním opatřením zákazníci maloobchodu odkázáni na on-line služby. Oproti roku 2019 zaznamenal Onlineshop loni téměř 50procentní nárůst. Některé kategorie sortimentu rostly i o více než tisíc procent – v jarní vlně pandemie to byla například kategorie šicích strojů. Dvorský předpokládá, že v podobně rostoucím duchu to bude pokračovat i v prvním čtvrtletí roku 2021. "Ve druhém kvartále zřejmě už dojde k proočkování společnosti proti koronaviru, vládní opatření se rozvolní a následně se ukáže, jak je na tom trh reálně."

Od elektra až po zahradní traktory

Asi po dvou letech fungování Onlineshopu k původnímu sortimentu, který tvořilo elektro, začaly přibývat další položky. "V podstatě k tomu vybízí už samotný název Onlineshop. Chceme poskytovat širokospektrální nabídku zboží a služeb. Pokud to umožňuje konkurenční boj a jsou k tomu obchodní možnosti, tak samozřejmě zboží zařadíme do sortimentu," zdůvodňuje tento krok Dvorský.

Nabídka se v té době rozšířila o zahradní techniku a vybavení pro domácnost, dnes na Onlineshop.cz koupíte prakticky vše, včetně vybavení na lyže, parfémů či potřeb pro chovatele. Po celém Česku má internetový obchod tři výdejny, po jedné v Semilech a v Praze a jednu ve Vrchlabí. Byznys rozjížděli s jedním skladem, dnes jich obsluhují osm. "Ačkoliv celková výměra skladů nyní přesahuje osm tisíc metrů čtverečních, díky vlastnímu systému řízení skladů zvládneme objednávku odbavit v rámci sekund," říká pyšně Dvorský.

Největší kategorií v obratu jeho firmy zůstává stále velké elektro, tedy pračky, sušičky, lednice či sporáky. "To je dáno tím, že v tomto ohledu dokážeme poskytnout nadstandardní služby," vysvětluje Dvorský. Nadstandardními službami myslí například kompletní servis. Kromě prodeje totiž Onlineshop zajišťuje také instalaci spotřebičů přímo v domácnostech zákazníků po celém Česku.

"Zčásti tuto službu outsourcujeme a zčásti ji provádíme zcela sami. Záleží na charakteru výrobku a na vzdálenosti zákazníka od našich poboček," říká Dvorský. Prim si velké elektro drží i díky tomu, že má Onlineshop pevné vztahy s dodavateli, které si postupně budoval už od dob, kdy existovala jen kamenná prodejna. Díky tomu má věci skladem a poskytuje velmi širokou nabídku. Celkově má aktuálně naskladněno přes 50 tisíc produktů.

K budoucnosti Onlineshopu přistupuje Dvorský pragmaticky. "Chuť růst dál je, ale musí to být za rozumných ekonomických podmínek, jako tomu bylo v celé historii společnosti," říká.

V plánu je – i vzhledem ke zkušenosti s koronavirovou krizí – rozšířit skladové prostory tak, aby mohlo být naskladněno více zboží a mohla být uspokojena rostoucí poptávka. Vlastní technologický systém, na jehož základě e-shop funguje, by Dvorský neměnil. Podle něj je dokonalý a chyby či možnosti inovace v něm hledá těžko. "Dovolím si říct, že patříme mezi nejefektivnější firmy v on-line prostoru – pro příklad: u nás se nevytiskne ani jeden papír, který není nezbytně nutný, jako jsou smlouvy a podobně. Všechno ostatní jsme automatizovali on-line. To je základní filozofie našeho úspěchu," uzavírá Dvorský.