Narodil jsem se jako umělec, ale jsem byznysmen. Těmito slovy se v roce 1987 v deníku The Times charakterizoval francouzský módní návrhář Pierre Cardin. A měl pravdu - byl vizionářským designérem a průkopníkem brandingu a konfekčního odívání, které módu zpřístupnilo široké veřejnosti. Minulý čas je nutný: Cardin zemřel v úterý ve věku 98 let v Americké nemocnici v Paříži, jeho rodina to potvrdila agentuře AFP.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Cardin říkával, že nechce být jen návrhářem, protože móda sama o sobě není dost. Od soukromé klientely, kterou tvořily známé osobnosti, se postupně přesunul k tvorbě konfekčních oděvů pro masy, jež se prodávají v obchodních domech. "Říkali mi, že konfekční odívání mi zničí jméno, a ono mě to zachránilo," uvedl zpětně.

Cardin byl italského původu. Narodil se v Benátkách 2. července 1922. Když mu byly dva roky, přestěhoval se s rodinou do Francie. Ve 14 letech začal pracovat jako krejčovský učeň. Když mu bylo 23, přestěhoval se do Paříže, kde studoval architekturu a spolupracoval s módním domem Paquin a později také s italskou návrhářkou Elsou Schiaparelli, tehdejší rivalkou Coco Chanel. V Paříži se také setkal s filmovým režisérem Jeanem Cocteauem, kterému pomohl navrhnout masky a kostýmy pro film La Belle et La Bete (Kráska a zvíře) z roku 1946. V té době začal také pracovat u Christiana Diora.

V 50. letech si otevřel první módní butik pro ženy s názvem Eve. O pár let později ho následoval druhý pro muže zvaný Adam. Jeho oděvy v té době nosily ze slavných žen Eva Peronová, Elizabeth Taylorová, Brigitte Bardotová, Mia Farrowová nebo Jacqueline Kennedyová, z mužů Mick Jagger, Rex Harrison nebo Gregory Peck. Proslavil se svými ikonickými balonovými šaty, minišaty z látky s plastickými geometrickými vzory, zvanou Cardine, nebo obleky bez límců, které navrhl pro Beatles. "Žádný návrhář přede mnou nedělal oděvy pro muže, jen krejčí," uvedl Cardin v rozhovoru s AFP v roce 2009. S myšlenkou navrhovat vysokou módu pro muže byl tak podle svých slov desetiletí napřed.

Cardin svět šokoval v roce 1959, kdy představil módní přehlídku oděvů určených pro masový konfekční prodej, která se konala v obchodním domě v Paříži. Elitní Chambre Syndicale, francouzská asociace návrhářů vysoké módy, které byl Cardin členem, ho poté ze svých řad vyloučila.

Začal své modely prodávat v Japonsku a později i v Číně, což bylo v té době něco nemyslitelného. V 80. letech se stal prvním francouzským návrhářem, který pronikl i na trh Sovětského svazu. Jeho designy se vyráběly v sovětských továrnách a prodávaly se v Moskvě v buticích s Cardinovým jménem.

Byl také průkopníkem z hlediska brandingu. Nechal si licencovat své jméno, aby mohlo být použito na produkty všeho druhu od slunečních brýlí, parfémů a per přes cigarety a sardinky po auta a letadla. V polovině 80. let řídil Cardin obrovský byznys založený na marketingu a síti licencí, z nichž mu putovaly příjmy. 

Dnes jsme zvyklí, že jsou jména slavných designérů na všem. Nebylo tomu tak ale vždy. A je tomu tak možná právě díky Cardinovi, který předvídal budoucnost desítky let dopředu. Deník The New York Times (NYT) ho v roce 2002 nazval "vizionářem brandingu". Podle deníku se v té době prodávalo ve více než 140 zemích světa okolo 800 produktů se jménem Pierre Cardin, které vynášely okolo jedné miliardy dolarů ročně.

"Už jsem zkusil všechno! Mám dokonce i svou vlastní vodu! Dělám parfémy a sardinky. Proč ne?" řekl Cardin v rozhovoru s NYT. "Kdyby mě někdo požádal, abych vytvořil toaletní papír, udělal bych to. Proč ne?" odpověděl na otázku, co za předměty by chtěl ještě navrhnout.

Pro Cardina byly móda a design dvě naprosto odlišné věci. "Móda a design jsou něco jiného. Móda je to, co můžete nosit. Design může být nepříjemný a nepopulární, ale je kreativní. Takže skutečná hodnota se skrývá v designu," řekl v roce 2009 pro agenturu AFP.

V roce 1981 si za více než 20 milionů dolarů koupil jednu z nejznámějších pařížských restaurací Maxim's. Vlastnil také hrad v Provence z 15. století, který zrenovoval a hostil v něm koncerty.

Fascinoval ho vesmír a myšlenka budoucnosti. V době americko-sovětského soupeření o dobytí vesmíru přišel s kolekcí Cosmocorps, v níž se zaměřil na futuristické motivy. Toho času říkával, že nejraději má takové oděvy, které navrhuje pro život, jenž ještě neexistuje. Jeho fascinace vesmírem ho v 70. letech dostala do NASA, kde si zkusil skafandr astronautů z Appola 11. "V roce 2069 budeme chodit po Měsíci nebo Marsu a na sobě budeme mít mou kolekci Cosmocorps," uvedl minulý rok pro katalog k jeho retrospektivní výstavě, kterou představilo Brooklyn Museum.

Pierre Cardin
Na fotografii z Paříže z roku 1974 vidíme Pierra Cardina a modelky, které představují jeho kolekci konfekční módy.
Foto: AP/ČTK