Omezení jedné osoby na 15 metrů čtverečních, dlouhé fronty a naštvaní zákazníci. Co je komplikací pro obchody, které se musí popasovat s aktuálními vládními opatřeními, vidí pražský start-up Iterait jako příležitost. V jeho portfoliu je totiž mimo jiné malá krabička o velikosti telefonu, která v sobě spojuje kameru a umělou inteligenci (AI). Ta vám řekne, zda je do prodejny bezpečné vstoupit, nebo jestli před ní ještě máte počkat.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

V reálném čase totiž snímá prostory prodejny, vypočítává je a převádí do dat. Získaná čísla o aktuální vytíženosti následně posílá do obrazovky vedle vstupu a pomáhá tak udržovat požadované rozestupy mezi lidmi. Technologie nazvaná Vividi spočítá také průměrnou dobu nákupu a podle ní pak určí i přibližný čas čekání venku.

Technologii, za kterou stojí tým kolem trojice zakladatelů Iteraitu ve složení Petr Bělohlávek, Adam Blažek a Filip Matzner, nemusí využívat jen obchody. Monitorovat může i restaurace, veřejné akce, kanceláře, nemocnice nebo farmy. 

Trojice zakladatelů start-upu se poprvé potkala při studiu na matfyzu a to, že jim spolupráce klape, si ověřila později při angažmá v IBM. Tam si ale Bělohlávek, Blažek a Matzner uvědomili, že jim vadí komplikovaný proces rozhodování v korporátu a také to, že nemohou používat experimentální a neověřené technologie. Z velké firmy se tedy přesunuli v roce 2016 do technologického start-upu Cognexa a o dva roky později už zakládali vlastní projekt – start-up Iterait.

V něm se podle svých slov snaží za pomoci umělé inteligence zlepšit svět. Například pro pražský IKEM tak vymysleli aplikaci, která zrychlila a zjednodušila zákrok zvaný izolace Langerhansových ostrůvků na slinivce břišní. "Dříve lékaři pro zhodnocení kvality tkáně slinivky v podstatě manuálně počítali vhodné buňky Langerhansových ostrůvků pod mikroskopem, aby zjistili, jestli jich je ve tkáni dostatek a zda jsou dostatečně kvalitní. Naše aplikace IstetNet jim po nahrání snímku z mikroskopu získá během několika vteřin podrobný přehled, kolik a jak kvalitních Langerhansových ostrůvků ve vzorku je," říká spoluzakladatel Filip Matzner s tím, že se projektu dále věnují a ještě jej zpřesňují. Aplikaci už přitom nepoužívá jen IKEM, ale i další světová zdravotnická centra.

Tím průnik Iteraitu do světa medicíny a zdraví nekončí. Start-up se v minulosti věnoval například projektům zaměřeným na umělé oplodnění či na pomoc sluchově postiženým, kterým by aplikace překládala v reálném čas znakovou řeč do mluveného slova.

Iterait se snažil uplatnit i v manufakturách nebo marketingu. Rozkročení do příliš mnoha oborů se ale ukázalo jako problém. "Různorodé projekty přinášely možnosti nahlédnout do různých oblastí a zdokonalovat se v mnoha disciplínách. Dlouhodobě byl ale tenhle proces pro start-up neudržitelný. Jednotlivé projekty bylo potřeba dlouhodobě spravovat a to vyžadovalo hodně práce. Proto jsme se rozhodli vytvořit multifunkční produkt, který by se dal rozvíjet a používat v různých oblastech," říká CEO start-upu Adam Blažek. Tím produktem je právě Vividi, který momentálně tvoří páteř činnosti a byznysu Iteraitu.

Vividi funguje na principu snímání prostoru kamerou, která detekuje všechny příchozí a odchozí osoby. Pro analýzu nasnímaného obrazu používá technologii Edge AI, která zpracovává data lokálně, a nemusí tak nasbíraná data odesílat na externí servery nebo do cloudu. Samotný výpočet dat je pak akcelerován pomocí tensor processing unit (zákaznický integrovaný obvod vyvinutý Googlem – pozn. red.).

"Tento kus hardwaru je novinka v oblasti umělé inteligence. Umožňuje nám zpracovávat veškerá data rychlostí deset snímků za sekundu. Navíc vysoká energetická účinnost této technologie znamená energeticky šetrný výpočet oproti zpracování umělé inteligence na drahých a náročných grafických kartách," říká šéf start-upu Adam Blažek s tím, že jedno Vividi má spotřebu 15 wattů. Grafická karta zpracovávající data ze dvou kamer přitom spotřebuje okolo 200 wattů.

Vividi dokáže například rozeznávat nákupní chování lidí, identifikovat, kdo jsou zákazníci daného obchodu, kudy se pohybují nebo kde tráví nejvíce času a jak dlouho stojí ve frontě. To jsou pro obchodníky velmi důležité statistiky. Zároveň u člověka rozpozná pohlaví, věk, výraz v obličeji, a dokonce detekuje i nasazení roušky. Díky technologii učení by ale dokázalo rozeznat i podezřelé chování nebo držení zbraně.

Vzhledem k tomu, jaké množství citlivých dat umí Vividi nasbírat, je nasnadě otázka bezpečnosti nasbíraných dat. "Všechna data se zpracovávají uvnitř krabičky, což znamená, že koncové zařízení obraz v několika milisekundách zpracuje a okamžitě zahodí. Jediné, co si v sobě nechává, jsou statistické údaje, které se již nedají spárovat s konkrétní osobou. Ze zařízení do aplikace odchází pouze zpracované informace ve formě statistik sledovaných parametrů. Ani do cloudu se neukládají žádné obrazové nebo video záznamy," vysvětluje spoluzakladatel start-upu Petr Bělohlávek.

Zahraniční expanze i starost o krávy a prasata

Mezi klienty Iteraitu už patří například Lidl, Alza, Raiffeisenbank, obchodní centrum Nová Karolína v Ostravě nebo sportovní akce Spartan Race. Těžiště start-upu leží na českém a slovenském trhu, ale v regionu střední a západní Evropy má start-up uzavřená partnerství o spolupráci a pronikání na další trhy.

Trojice zakladatelů start-upu se ale především chce stát lídrem v digitalizaci retailu a pomoci obchodům s propojením off-line a on-line prodejů. Navíc se prý blíží i soběstačnost start-upu.

"Naším hlavním cílem je aktuálně růst. V následujícím roce chceme vytvořit dostatečně silnou skupinu distributorů a partnerů v Evropě a začít rozšiřovat naše produktové portfolio i do jiných odvětví, než je retail," dodává Blažek s tím, že i když se zatím specializují na koncového zákazníka, chystají spolupráci i s reklamními agenturami.

Jelikož se v on-line marketingu používá především personalizovaná reklama, Iterait by chtěl pomocí Vividi umožnit něco podobného i v off-line světě. Reklamní panely by tak v budoucnu mohly nabízet reklamu odpovídající věku, pohlaví, výrazu ve tváři nebo počasí. Uplatnění může systém najít i v kancelářích, kde dokáže měřit využívanost a obsazenost pracovních míst. I to je aktuální téma, jelikož budoucnost kanceláří je po nástupu pandemie nejistá a technologie může pomoci majitelům posoudit, jak velké kanceláře reálně potřebují.

Široký záběr Iteraitu dokládá i netradiční projekt mířící na péči o hospodářská zvířata. Farmářům chce nabídnout možnost vizuálního měření váhy prasat a identifikaci spokojenosti krav – tedy jestli mají dostatek pohybu, zda dostatečně spí a jedí nebo jestli žijí v ideální teplotě, protože všechna tato kritéria mají vliv na produkci mléka. Oba projekty jsou ve fázi vývoje s vědci z České zemědělské univerzity.